• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpråd diver: Certina/Seiko/Longines

Jonto89

Omega
2-Faktor
Hej!

Är sugen på att köpa en Diver, men känner mig inte riktigt redo att slänga ut 50k för den omega som lockar ännu :)
Tänkte att man skulle börja någonstans, med en automatisk diver i något lägre prisklass.

Har läst och kikat lite på Certinas DS action diver, och Longines Hydroconquest klockor.
Sen ramlade jag över denna här om dagen: https://www.klockia.se/seiko-prospex-automatic-spb051j1
Gillade verkligen den mer oldschooliga looken på den klockan, jämfört med certina t.ex.

Är det någon som har erfarenhet av seiko?
Eller har några andra bra förslag.

Tänker min budget någonstans kring 10k.

Tack!
/Jonas
 

KarlTor

Omega
Alla dom klockorna är fina!
Försök pröva dom om du har svårt att bestämma dig.
En klocka kan inte beskrivas med endast bilder.

Seiko är mycket robusta och snygg finish, kan rekommendera Seiko SBDC031.
 

rdianat

Cartier
2-Faktor
Du skulle kunna klämma in en begagnad SBDX001/017 i din budget. Väldigt mycket klocka för pengarna! Kanske lite väl bitig, och du lär eventuellt räkna med service. Annars skulle jag slå till på en SKX007J med en ordentlig länk från Strapcode. På så vis har du ca 7000 kr kvar i klockbudgeten till den där Omegan du egentligen vill ha.
 

Jodisalt

Rolex
Du skulle kunna klämma in en begagnad SBDX001/017 i din budget. Väldigt mycket klocka för pengarna! Kanske lite väl bitig, och du lär eventuellt räkna med service. Annars skulle jag slå till på en SKX007J med en ordentlig länk från Strapcode. På så vis har du ca 7000 kr kvar i klockbudgeten till den där Omegan du egentligen vill ha.

Håller med här! Under den korta tiden jag bekantat mig med Seiko så är jag helnöjd med SKX-modellerna. Själv tycker jag om Seikos jubileelänk väldigt mycket, sladdrig och skön runt armen.
 

Allan Ballan

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Köp en begagnad Longines Legend Diver du kommer inte bli besviken. Kostar runt 10k beg. Kan fixa mer bilder om du vill.
IMG_0649.JPG
IMG_0891.JPG
IMG_1033.JPG
IMG_1274.JPG
 

Jonto89

Omega
2-Faktor
Mycket bra tips!
Är det vettigare att sikta på en Seiko än en Certina?
Är det några kvalitetsskillnader?
 

Jodisalt

Rolex
Mycket bra tips!
Är det vettigare att sikta på en Seiko än en Certina?
Är det några kvalitetsskillnader?

Ägde en Certina DS Action och upplevde att den var bättre "byggd" än Seiko SKX. Kvalitétsmässigt är Certinan bättre, till exempel länken. Trots kvalitén tyckte jag ändå mer om Seiko, mer "klassisk".
 

larsbeg

Panerai
Seiko är mycket pang för pengen. Jämför själv med en Tag Heuer med ETA 7750-verk
(eller Valjoux om man så vill). Plus för slantar över till nästa klocka.
 

Psykel

Patek
Jag har haft en Certina DS Action (finns även i blått):
image-jpeg.277090

Som jag i princip slutade använda helt när jag fick hem min Seiko SBDC033, även känd som Sumo (finns även som SBDC031 i svart):
img_5316-jpg.542073

Så mitt råd: Seiko Sumo! Då har du dessutom pengar över att köpa nåt annat skoj att komplettera med, exempelvis en Seiko SARB017 (lånad bild):
DSC_6203.JPG
 
Jag äger en Longines HC sedan några veckor tillbaka. Är väldigt nöjd och köpte den beggad här på forumet faktiskt.
Sen om det är det bästa alternativet av dom tre kan jag inte svara på, men jag tror garanterat att du skulle bli nöjd. Någonting man kan anmärka på är möjligtvis kvalitén på länken, men allt som allt är det en riktigt schysst klocka enligt min åsikt.:)

Longines.jpg
 

Jurutera

Breitling
Röstar även jag för en LLD (gärna en begagnad som ej har datumfönstret)

Lycka till i jakten Jonas!
 

Hugii

Audemars
Säger också seiko Padi srpa21... du får en massa pengar över och kan köpa en fin klocka till.

20170527_191113.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Mycket är ju smaksak. Generellt tror jag klockorna håller någorlunda liknande kvalitet. SEIKO har inte safirglas och är ibland lite slarvigare ruckade men är å andra sidan billigare.
 

Jonto89

Omega
2-Faktor
Kul med olika förslag, och tack för bilderna!

Bara för skojs skull så slänger jag ut de 2 klockar som fastnat mest för mig, i högre prisklasserna :)

549096-7dc9b439e2477d09c7114259ced5e33a.jpg

Omega Seamaster 300 Master Co-Axial är den klocka jag har varit mest sugen på under en längre tid. Nypris 52´

549097-29f2547dc4fc9f8d0eb96e1b960a6b91.jpg

Men sen hittade jag dennaTudor Black Bay, som verkar riktigt schysst, och kanske är den som ligger högst på listan nu! Nypris 33´

549105-a0cd31fe37f1d9cdfc5f054331bf2740.jpg

Därav fastnade jag just för utseendet på Seiko SPB051 som jag länkade högre up. Nypris 12´

Så frågan är väl om man skall köpa sig en mer tillfällig klocka.
Eller lägga typ 22-24' på en beg. Tudor istället, och få en "riktig" klocka direkt..

decisions, decisions.... :p
 

Bilagor

  • OMEGA.jpg
    OMEGA.jpg
    72.6 KB · Visningar: 58
  • TUDOR.png
    TUDOR.png
    48.3 KB · Visningar: 54
  • upload_2017-5-31_14-13-12.png
    upload_2017-5-31_14-13-12.png
    64 KB · Visningar: 61

Namaste

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
SPB051 såg riktigt najs ut!
Jag är ny i "klockträsket" och har hittills erfarenhet av SKX007, Certina DS Action Diver samt senaste köpet SBDC029 aka Shogun.
Är sjukt nöjd med min Shogun. Mitt bästa råd är att gå på känsla, det som känns rätt är oftast rätt.
fullsizeoutput_25f7.jpeg
 

JB_XII

Rolex
Jag äger alla 3 märkena varav 2 av modellerna (DS Action & SKX009).
Jag har även testat HydroConquest.

Allt beror ju lite på vad du har för framtidsplan. Känner du att du gärna vill ha Tudorn och Omegan så bör du ju köra på Seiko och spara slantarna.
Prisvärdast utav alternativen skulle jag säga att Certinan är.
Utan hänsyn till priset blir du nog mest nöjd med Longines.
 

MrJazze

Panerai
2-Faktor
Ja, svårt att slå SEIKO kvalitetsmässigt för samma pris under 10'.
Håller med om att Seiko är mkt för pengarna men jag tycker nog att Certina är minst lika mycket pang! Som du nämnde tidigare så tycker jag också att Gångavvikelsen brukar vara en sorgsen hustoria på Seikos billigare.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Hej!

Är sugen på att köpa en Diver, men känner mig inte riktigt redo att slänga ut 50k för den omega som lockar ännu :)
Tänkte att man skulle börja någonstans, med en automatisk diver i något lägre prisklass.

Har läst och kikat lite på Certinas DS action diver, och Longines Hydroconquest klockor.
Sen ramlade jag över denna här om dagen: https://www.klockia.se/seiko-prospex-automatic-spb051j1
Gillade verkligen den mer oldschooliga looken på den klockan, jämfört med certina t.ex.

Är det någon som har erfarenhet av seiko?
Eller har några andra bra förslag.

Tänker min budget någonstans kring 10k.

Tack!
/Jonas
Min uppfattning är att verket i Seikon är rätt kass. Jag har haft det i flera klockor. Ingen har imponerat m a p gången. Går väldigt ojämnt och hopplöst att rucka. Klockan du länkar till är väldigt fin, men jag skulle aldrig lägga de slantarna på en klocka med det verket. Beggad, javisst. Inte ny.
Min röst faller därför på Longines HC. Certinan är för klossig och stor enligt min mening.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Håller med om att Seiko är mkt för pengarna men jag tycker nog att Certina är minst lika mycket pang! Som du nämnde tidigare så tycker jag också att Gångavvikelsen brukar vara en sorgsen hustoria på Seikos billigare.
Jag skulle snarare säga att alla C-generationer jag har haft hållit tiden väldigt bra, inom +5/-5 spd. Men garantin på bra gång får man ju inte med SEIKO.
 

MrJazze

Panerai
2-Faktor
Nya DS Action blir svårslagen med power reserve på 80 tim samt uppdaterad länk, lås, wr300 samt gedignare baklock etc. Verkar landa på 7k isch, tuff nöt att knäcka.
 

MrJazze

Panerai
2-Faktor
Jag skulle snarare säga att alla C-generationer jag har haft hållit tiden väldigt bra, inom +5/-5 spd. Men garantin på bra gång får man ju inte med SEIKO.
Seiko har bl.a. otroligt fint bearbetade boetter plus grymt polerade och borstade ytor, grym lume etc. Det kan ingen ta ifrån dem! Länkarna brukar dock vara rätt rassliga, sen kanske det bara råkar vara jag som haft otur med avvikelsen på mina exemplar.
En klocka som tex sumon förtjänar bättre länk och och sfirglas, finns ju dock på eftermarknad.
 

JB_XII

Rolex
Spontant om jag hade fritt fått välja en dykare under 10k så hade jag nog försökt nosa upp en fin Oris :)
Men om man gillar nytt (känslan) så är ju Christopher Ward C60 Trident ett bra alternativ under 10k.
 

JB_XII

Rolex
Seiko har bl.a. otroligt fint bearbetade boetter plus grymt polerade och borstade ytor, grym lume etc. Det kan ingen ta ifrån dem! Länkarna brukar dock vara rätt rassliga, sen kanske det bara råkar vara jag som haft otur med avvikelsen på mina exemplar.
En klocka som tex sumon förtjänar bättre länk och och sfirglas, finns ju dock på eftermarknad.

Man kan ju komplettera med ett super oyster eller jubilee så blir ju länken lite bättre.
Det stora är väl just att de flesta saknar safirglas, vilket gör att man inte känner för att härja runt på stranden såpass som man vill :)
 
Topp