• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpråd Explorer 114270

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Klockan ser fin ut, och är den nyservad som annonsen antyder så är priset helt okej också. Kolla med dem först så kvitto på service finns/när den är servad och vad frakten hamnar på. Först då vet du vad totalsumman blir.
Jag känner dock inte till säljaren så det får du också kolla upp :)

Sen tror jag säkert att du kan hitta en i samma skicka och till ungefär samma pris i Sverige om du orkar vänta och föredrar att köpa inom riket.
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Inga konstigheter med klockan vad jag kan se. Hade dock inte betalat mer än 30kkr personligen. Sjävklart med krav på papper för att styrka service.
 

bubben67

Omega
2-Faktor
Låt oss säga att jag köper en för 26000kr i Sverige som är utan box,papper och okänd service-historik.
Det kan ju vara dags för service när som.
Då är man ju uppe i typ samma kostnad som denna.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Låt oss säga att jag köper en för 26000kr i Sverige som är utan box,papper och okänd service-historik.
Det kan ju vara dags för service när som.
Då är man ju uppe i typ samma kostnad som denna.


Jag har haft koll här på köp&sälj under en period då jag var ute efter en explorer. Här har utsatt pris legat runt 24-25k +-nån tusing för en utan box/papper och med okänd servicehistorik.
En service hos AD ligger runt 5000 och box/papper kanske är värt runt 2-3000? (helt beroende på köpare förstås)

Förutsatt att säljaren är goodguy, kvitto på service finns och frakten inte kostar en förmögenhet så tycker jag inte att det är ett överpris. Kanske inte årets fyndpris heller, men ett okej pris.

Ni som är erfarna rävar får gärna rätta mig om jag har fel.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Utan att gå för mycket off topic, har det inte legat 'många' 114270 ute på vårt köp/sälj på sistone?

On topic: häng inte upp dig för mycket på att jaga enskilda tusenlappar. Hittar du ett bra ex du gillar här hemma Sverige är det värt rätt mycket IMO. Sen tycker jag också att principen om att det inte går att betala lite och få mycket stämmer rätt bra även på klockaffärer. :)
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Låt oss säga att jag köper en för 26000kr i Sverige som är utan box,papper och okänd service-historik.
Det kan ju vara dags för service när som.
Då är man ju uppe i typ samma kostnad som denna.

Det är inte så att klockan helt plötsligt börjar pipa och blinka rött när det är dags för service.

Hittar du något du gillar på köp&sälj, ta kontakt med säljaren och be denne kolla upp hur klockan håller tiden och hur amplituden ser ut. Kanske kan ni till och med gå tillsammans till en kompetent urmakare som kan säga hur skicket inuti klockan är.

Okänd servicehistorik behöver inte betyda oservad.
 

san

Cartier
2-Faktor
Något i överkant, utan att det för den delen rör sig om ett överpris, men, som sagt, en tusenlapp här eller där är inte mycket att haka upp sig på. Du får ett väldigt fint ex för pengarna. Fullset dessutom, vilket i kombination med skicket klockan är i berättigar ett pris på ~30k. Jag hade hört med dem vad som ingick i den "overhaul and refurbishment" som gjordes och om kvitto på det medföljer, vilket det borde.

Lycka till!
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Kolla vad de menar med service. Har de lyft locket, blåst bort lite skit och petat i lite olja i urverket, eller är den utförd i enlighet med en service som skulle skett hos AD?
 

bubben67

Omega
2-Faktor
Kolla vad de menar med service. Har de lyft locket, blåst bort lite skit och petat i lite olja i urverket, eller är den utförd i enlighet med en service som skulle skett hos AD?

Jag tror det är svårt att få ett vettigt svar angående den utförda servicen.
Vår och deras (fransmännen) uppfattning om en ordentlig service skiljer nog en hel del åt.
Kanske ska ta det lite lugnt och ha is i magen , invänta något lockande erbjudande inom Svea rikes gränser.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Jag tror det är svårt att få ett vettigt svar angående den utförda servicen.
Vår och deras (fransmännen) uppfattning om en ordentlig service skiljer nog en hel del åt.
Kanske ska ta det lite lugnt och ha is i magen , invänta något lockande erbjudande inom Svea rikes gränser.


Jag tolkar annonsen som att klockan varit hos Rolex och fått sig en service och i så fall bör det ju vara ordentligt gjort. Om sedan annonsen stämmer övrens med verkligheten är ju en annan sak. Maila dem och fråga. Kan de inte ge dig ett vettigt svar så gör du nog bäst i att avstå. Det är ju inte direkt en ovanlig modell som är svår att få tag i. :)
 

bubben67

Omega
2-Faktor
Nej det blev ingen affär. Men har handlat av andra på chrono24, det har aldrig varit några problem.
 

tecan03

Breitling
Hej,
Har fatt upp ogonen for en 114270 36 mm rolex explorer for 50.000 sek, utan papper och box.
Ar det ett rimligt pris? Isafall, intressant vardeokning, ca 100% pa endast fem ar...
Tacksam for svar!
 
Topp