Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Köpråd: Första "riktiga" dykaren

Diskussion i 'Diskussion' startad av Jolle, 9 augusti 2015.

1. Jolle
    Trådstartare

Jolle Torpare

Hej på er alla klockentusiaster!

Då var dagen äntligen kommen för mitt första inlägg på detta forum!

Anledningen till kommande inlägg är att jag planerar att köpa mig min första "riktiga" klocka och är av denna anledning i behov av er expertis.
    Prisklassen som är aktuell är i häraden av 10k.

Då min tanke är att klockan skall behållas många, många år framöver är jag mån om att exemplaret skall vara av god kvalitet och framförallt inte åldras i förtid. Det jag menar är att den inte skall ådra sig repor osv allt för lätt och att skicket kan bevaras så gott som möjligt genom åren. Självklart förstår jag att detta beror på hur klockan används, men i mitt fall rör det sig endast om "vanligt" vardagsslitage då jag har ett kontorsjobb och i de fall jag behöver göra något mer olämpligt, får den istället ligga hemma i tryggt förvar.

Mina önskemål är att den klocka jag väljer inte får vara allt för stor då jag har relativt tunna handleder. En lagom sportig modell som passar såväl på arbetet som på middagar eller liknande. Föredrar sedan länk framför andra armband.

De modeller jag tittat på är Longines Hydroconquest i 39mm, Oris Aquis 40mm samt Squale 50 atmos (1521). Problemet jag har med den sistnämnda är armbandet då den inte finns att tillgå med länkarmband.

Ni som vet, många av de klockor som befinner sig i min prisklass har aluminiuminlägg i vridringen vilket bekymrar mig lite. Undantaget i detta fall är Orisen som har keramiskt inlägg om jag förstått det hela rätt. Hur reserverad tycker ni jag behöver vara inför modeller med aluminiuminklägg, repas dessa lätt?

Om någon av er har andra tips på klockor utöver de modeller jag kikat på, välkomnar jag självklart dessa :)

Ber om ursäkt för det långa inlägget och tackar på förhand för att ni tar er tid att engagera er i mitt kommande inköp.

Avslutningsvis vill jag bara nämna att jag läst guiden som ligger länkad nedan.
    http://klocksnack.se/threads/nybörjarguide-–-min-första-riktiga-klocka.36541/

Med vänlig hälsning, Joel

Eurenius, Sorubim, Icaras och 3 andra gillar detta.
  2. StrawberryFields

StrawberryFields Sir Notalot

Från:
    Jordgubbsranchen
    Squale är fet. Om den inte gör dig glad. Sinn U1.

Point Blank, Icaras, Seikosthlm och 1 annan gillar detta.
  3. mackman

mackman Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Glycine Combat sub (finns i flera olika utföranden)
    image.jpg
    Davosa argonautic GMT (finns även utan GMT hand)
    image.jpg

Certina DS Action diver
    image.jpg

Christopher ward c60 trident GMT, finns i 38 och 42mm utförande, gummi/stållänk/läder band och olika färger.
    image.jpg
    image.jpg

bara några förslag!

Icaras, Goose och Daniel Mathisen gillar detta.
  4. Xalle

Xalle Friends of KS

image.jpg LLD mång sidig klocka till ett bra pris. Är super nöjd med min :)

Sorubim, Icaras, icalle och 3 andra gillar detta.
  5. ironcastle

ironcastle Borgare

Från:
    Söder om Stan
    Aluminiuminlägg eller keramiskt? Ta en titt på säljesannonser så får du en uppfattning. På klockor med safirglas och keramisk ring så brukar det stå att glas och bezel är felfria, medan spännet och ibland även länken bär spår av användning.
    Jämför sedan med klockor där ringen inte är keramisk. Det är inte ovanligt, för att inte säga vanligt, att det står beskrivet att det finns ett märke mellan 10 och 20, eller liknande, på ringen. Kan vara en repa eller hack eller nåt. Har den inte safirglas så är det rätt vanligt att även glaset bär spår av användning.
    Med det sagt så skulle jag rekommendera keramisk ring och safirglas om du inte är medvetet försiktig med klockan, under förutsättning att den ska se "ny" ut länge.

6. Wozzor

Wozzor Stadsbo

Från:
    Borlänge
    Sumo!

Sorubim, Moorflax och yonsson gillar detta.
  7. KMS

KMS Friends of KS

Från:
    GBG
    Hade kört på Orisen. Försök och testa i butik, tycker 40mm bär ganska liten, 43mm har betydligt fler färger att välja på! 43an tycker jag funkar rätt bra på lite mindre handleder även om det är en köttig dykare:).

Icaras och Tao gillar detta.
  8. mattande

mattande Post nr 1 miljon? Oui, ce fut moi!

Från:
    Hälsingland
    HC, här är min i 41. Så köp 39 om du har tunna handleder! Sjukt nöjd med min. Också instegsklocka.
    image.jpg

Point Blank gillar detta.
  9. Slockknack

Slockknack Bonde

Röstar Longines Legend diver eller Hydro conquest eller Certina DS AD

10. Aquastaren

Aquastaren Präst

Från:
    Stockholm
  11. Simpa

Simpa Torpare

Väldigt nöjd med min DS action Diver, också min instegsklocka
    image.jpg

Fifflio, Sorubim, Richie och 2 andra gillar detta.
  12. Cristian

Cristian Friends of KS

Zodiac Sea Wolf. 40mm. WR 20 atm. Finns i olika färger.

image.jpg

image.jpg
    image.jpg

nöt, don segundo och Goose gillar detta.
  13. Jolle
    Trådstartare

Jolle Torpare

wow! tack för alla tips! :)

Känns som att det finns en hel del att välja på. Börjar dock bli mer och mer sugen på en Oris. Har en återförsäljare runt hörnet så får springa förbi och känna på en inom kort.

En fråga inför kommande service osv. Är detta något att väga in inför kommande köp, att det skall finnas någon som kan utföra reparationer mm, eller hur resonerar ni?

14. Peter cerwin

Peter cerwin Biskop

Från:
    syd
    Haft hydro och har oris
    Saknar min hydro ibland
    Men gå på 41 och 43 modellerna
    Dom bär ungerfär lika stort

15. BCKSTRM

BCKSTRM Friends of KS

Har själv aldrig ägt en men tycker Oris är fet. Annars köprer du en seiko skx007 och sparar till en Tudor Pelagos. Enligt mig vassare än Sub och annat svindyrt...

Scaramanga gillar detta.
  16. Savagear114

Savagear114 Friends of KS

Röstar på Orisen, riktigt sugen på en själv! :)

17. Moorflax

Moorflax Friends of KS

Från:
    Norberg
    Säger som jag alltid gör: Seiko Sumo för under 5k is the way to go!
    När du vill gå vidare efter det så är Seiko sbdx001(MM300) den enda och korrekta vägen till total frälsning. :)

Scaramanga, Equilibrium och Sorubim gillar detta.
  18. Goose

Goose Friends of KS

19. Jolle
    Trådstartare

Jolle Torpare

Tack för alla tips! Finns en hel del att välja på så jag var bara tvungen att köpa mig något direkt. Blev en skx007 som får hänga på armen medan jag letar den riktiga fullträffen ;)

Bifogade filer:

Ingeröd och Gummo gillar detta.
  20. Equilibrium

Equilibrium Friends of KS

Från:
    Island
    Grattis till den, nu är det bara att börja spara och drömma vidare :)

Jolle gillar detta.
  21. El lingo

El lingo Torpare

Är i exakt samma sits som dig. Mina val står mellan Longines Hydroconquest och Certina DS Action. Tycker, efter att ha provat en hel del, att dessa 2 känns mest gedigna. Sen gillar jag klockor med blå bezel och tavla.

Bifogade filer:

• image.jpg
      image.jpg
      Filstorlek:
      189,6 KB
      Visningar:
      41
  22. Molgan

Molgan Stadsbo

Sumon är ohotad under 10k, oerhört trevlig feeling vad gäller byggkvalitet, hela klockan känns som en 20k från valfri Swiss-made konkurrent.
    Däremot länken, den funkar inte för mig, rent ful, men kanske du tycker annorlunda? Gummi är ändå det rätta på en diver :)

Annars så är Longines Legend Diver magisk, beg på ca 10k.

Moorflax gillar detta.
  23. Glidarn

Glidarn Bonde

Självklart ska du gå loss på en Oris aquis Diver, gärna 43 mm!
    Även jag har smala handleder men den bärs mindre men känns väldigt tung och gedigen. Ända problemet som jag ser med orisen är att den är ganska hög (med tanke på att du ville ha en lite nättare dykare).

Bifogade filer:

• image.jpg
      image.jpg
      Filstorlek:
      230,3 KB
      Visningar:
      43
    Jolle gillar detta.
  24. Peter cerwin

Peter cerwin Biskop

Från:
    syd