Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Köpråd - första 'riktiga' klocka, Panerai PAM328

Diskussion i 'Diskussion' startad av Gnudi, 18 januari 2016.

1. Gnudi
    Trådstartare

Gnudi Bonde

Från:
    Göteborg
    Hej,

Jag står inför ett köp av min första klocka av det dyrare slaget, första steget är taget och valet föll utan tveksamhet på en 328.
    Många ryggar tillbaka av Panerai på länk, personligen är den oerhört tilltalande på alla plan.
    (bild saxad från ablogtowatch)

Ärligt talat är jag lite nervös och förväntansfull, liksom dom flesta var när det första riktiga inköpet gjordes.
    Eftersom jag aldrig petat hem en pjäs i denna prisklass vänder jag mig till Er, goda invånare - för råd.

Låt mig presentera mina alternativ, Nymans eller gråhandlare à la chrono24/uret/mywatch.
    Nymans, är det ett korrekt antagande om jag kan räkna med en viss prutmån och vad är i så fall rimligt? 10%? Är det kutym att pruta?
    Vad som bör tilläggas är att jag är inte fullt så bevandrad vad gäller förhandling och vet inte alls hur dansen går, ytterligare sker transaktionen kontant/plastkort. Borde kanske låna in en förhandlingskonsult när man själv är lite tam på den sidan.

"Hej, KLOCKA, TIO PROCENT!!" föreställer jag mig min reaktion, likt en grottmänniska, det är självklart en överdrift som utspelar sig i min fantasi på kvällarna.

Uret/MyWatch är i allra högsta grad två bra alternativ men inte speciellt mycket billigare, jag har bara hört och läst gott om båda två.

Via Chrono24 erbjuds klockan betydligt billigare, 57k-62k, jämfört med uret/mywatch/nymans 69k-74k.
    Vissa av säljarna ser bra ut sammanfattningsvis men hur det återspeglar verkligheten är jag osäker på, med giltiga stämplar och hela den svängen.
    Jag har köpt via Chrono24 med stor nöjdhet tidigare, men inte av den här kalibern.

Tacksam för goda råd och synpunkter.

/Gnudi

Dru, Mernis Bajra, Freddie L och 2 andra gillar detta.
  2. FrankyFourFingers

FrankyFourFingers Präst

Från:
    Marseille
    Kul och udda val. Har själv svårt för Panerai på länk.

Visa bara tydligt att du är villig att köpa klockan där och då, så de fattar att du inte bara är där för att klämma.
    Fråga sedan om de är villiga att möta urets pris. Förmodligen inleds en förhandling och båda blir nöjda.
    Skulle de vara på dåligt humör blir det ett nej och du glider vidare till nästa AD.

Edit: Kom på att Nymans väl är enda Panerai AD:n så kan bli svårt att knata vidare.

Senast ändrad: 18 januari 2016
    Ako, swedesoc och Gnudi gillar detta.
  3. Sveparn

Sveparn Stadsbo

Instämmer. Visa bara att du är seriöst intresserad och gärna tar med den samma dag om de har den inne. Panerai har jag hört ska vara svårprutade men hade själv inga problem. Med öppenhet om att man är medveten om prisskillnaderna på marknaden men helst köper av dem om de kan ge ett bra pris är en nyckel till framgång. Lycka till!

Gnudi gillar detta.
  4. Qvarna

Qvarna Torpare

Från:
    Los Angeles
    Min första 'riktiga' klocka blev en PAM328.
    Nu har jag använt den dagligen i snart ett år och jag är riktigt nöjd.
    Under den tiden jag haft klockan så har den fått följa med på allt från bröllop till sliriga utekvällar.
    I och med att man enkelt byter band på klockan så har den har fungerat till mörk kostym likväl som till t-shirt.
    Då den bygger en hel del på höjden så går den inte in under manschetten på alla skjortor jag har.
    En annan sak som jag kan nämna är att länken lämnar ett litet sträck längs boetten. Det är inte något allvarligt och knappast något jag stör mig på, men tittar man under lampan så det man dem.
    Jag tänkte först köpa den från Nymans, men efter ett ganska tråkigt bemötande från en av tjejerna i butiken där så valde jag att lägga beställningen via Mathias på MyWatch istället.

Har du några frågor så shoot!

Gnudi och swedesoc gillar detta.
  5. swedesoc

swedesoc Friends of KS

Köpte min 510 hos Nymans efter långt övervägande. Idag ångrar jag det inte en sekund då jag har haft problem med den och den reella prisskillnaden blev marginell även om jag kanske inte fick prutat allt för mycket.
    Annars får jag gratulera till ett bra val av första dyrare ur, du kan ju alltid sätta på läder eller gummi på den medans vi som köpt utan länk inte kan skaffa det i efterhand.

Gnudi gillar detta.
  6. wayne

wayne Friends of KS

Panerai på länk är så coolt!

Gnudi och swedesoc gillar detta.
  7. Kai Kobra

Kai Kobra Stadsbo

Med en positiv inställning och ett tydligt visat intresse för att köpa ska det inte vara något problem att diskutera priset. Har själv alltid blivit trevligt bemött på Nymans.

Gnudi gillar detta.
  8. MånsT

MånsT Biskop

Panerai på länk är ju riktigt fräckt! I synnerhet denna här nedan, ännu snyggare än den på bilden du postade.

00015953.jpg

9. wayne

wayne Friends of KS

Jag skulle nog försöka att förhandla med en svensk AD, det finns en att välja på;)

10. Gnudi
    Trådstartare

Gnudi Bonde

Från:
    Göteborg
    Tack för responsen, mycket uppskattat!
    Jag ringde Nymans och skall boka tågbiljetter till den kommande helgen, tyvärr hade dom inte inne 328 eller 352, däremot skall jag få klämma på 347 GMT, kan bli farligt men 328 är vad hjärtat klappar för. Hade möjlighet funnits att klämma på den i Göteborg vore ju det att föredra.

Under gårdagen hade jag även ett givande samtal med Mathias på MyWatch och en handlare på C24, det känns som 328 är helt rätt beslut.
    Bortsett från att jag inte fått möjlighet att undersöka den i person.

Så många frågor! Hur sitter den på din handled och vad hur för omkrets på din handled?
    Jag är orolig att den kanske bärs mindre bra eftersom det inte finns utrymme för finjustering, min handled är 17.5cm i omkrets.
    Viktmässigt, hur är den att bära? I regel gillar jag tyngre klockor, min Hamilton och Steinhart väger båda strax under 200g och jag har läst mig till att 328's vikt är däromkring.

Det är helt min uppfattning, jag tänker att jag kan rensa ur klocklådan lite i och med att jag får en klocka som är så mångsidig och satsa på olika straps.
    Klockan på länk ser så enhetlig och ren ut - jag är kär, på riktigt.

swedesoc, JohnZ och Torsten gillar detta.
  11. micke_s

micke_s Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Om du ska köra C24 så finns det goda erfarenheter från Pluswatch samt ShowCommerce - Skulle jag köpa nytt så är det troligen därifrån jag skulle slå till!

Gnudi gillar detta.
  12. Gnudi
    Trådstartare

Gnudi Bonde

Från:
    Göteborg
    Tågbiljett köpt för en blixtvisit i Sthlm, mot Nymans!

Mcgregor, Sullstrom, Kai Kobra och 1 annan gillar detta.
  13. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten
    Kanske nämnt det tidigare i tråden men har du kollat om den finns inne?

Brukar vara ganska tomt i hyllorna när det gäller Panerai!

14. Qvarna

Qvarna Torpare

Från:
    Los Angeles
    Jag har inga extrema handleder men på mina 17cm så sitter den riktigt bra.
    1.jpg

2.jpg

3.jpg
    Vikten, med 3-4 länkbitar bortplockade, ligger på 245 gram.
    I början så var det väldigt ovant, men den känslan försvinner ganska snabbt. Mest märkbart blir det när man byter från läderrem till länk.
    20160119_190136.jpg

Torsten, snoozarn, Gnudi och 1 annan gillar detta.
  15. Mcgregor

Mcgregor Friends of KS

Då ser vi fram emot ett live tråd till helgen när du besöker nymans:)

Kai Kobra gillar detta.
  16. Gnudi
    Trådstartare

Gnudi Bonde

Från:
    Göteborg
    Dom har bara 347 inne, men det räcker gott för att skapa mig en uppfattning om storlek och vikt.

Tåget går imorgon bitti redan :) kunde inte riktigt vänta till helgen, hinner bara stanna två timmar dock - ser ni en förvirrad och vilsen man med 'kartor' uppslängd på mobilen så är det med största sannolikhet jag.

@Qvarna, tack för du tog dig tid - det gav mig en betydligt mer tydlig referens, känner mig genast mer upprymd!
    Hoppas den sitter lika skönt som det ser ut.

Qvarna och Asplund gillar detta.
  17. Hoffa

Hoffa Stadsbo

Vad är detta för länk? Hittar inte den på deras hemsida.

18. MånsT

MånsT Biskop

Utan att vara säker tror jag det är den gamla generationen. Förmodar att TS's bild är länken som ersatte den jag visade.

19. Qvarna

Qvarna Torpare

Från:
    Los Angeles
    Vart har du hört detta? När jag pratade med säljaren i Panerai butiken på Caesars i Las Vegas så skulle det inte vara några problem att köpa länken separat.

Helt riktigt.

MånsT gillar detta.
  20. Gnudi
    Trådstartare

Gnudi Bonde

Från:
    Göteborg
    Inte min bästa plåtning, men, jag är kär. Trevligt bemötande på Nymans.

Rättelse: det var 329 dom hade inne, också förbannat fin men 328 'is where it's at'.

Passformen kunde inte riktigt avgöras men vikten kändes väldigt bra och länken var bekväm.
    Utan tvekan ett religiöst ögonblick.

Nu, åter till tågstation.

Bifogade filer:

thewallin, Torsten, Kejsaren och 2 andra gillar detta.
  21. Mcgregor

Mcgregor Friends of KS

Passar dig riktigt bra!!

Gnudi gillar detta.
  22. Qvarna

Qvarna Torpare

Från:
    Los Angeles
    PAM329 är riktigt schysst och storleksmässigt ser det bra ut. Kör ba kör!

Gnudi gillar detta.
  23. Gold

Gold Borgare

Från:
    Lund
    Tomt på hyllorna, mer bakom kulliserna

24. Gnudi
    Trådstartare

Gnudi Bonde

Från:
    Göteborg
    Köpprocess har inletts via C24. Hoppas på snabb, smidig och säkert köp. Mest orolig för att länken inte får en 'snug fit' som jag hoppas på.
    @Qvarna vi har nästan samma omkrets på våra handleder, hur mycket spel har du mellan länk och handled? Sitter den på plats eller har den en tendens att röra på sig?

25. Qvarna

Qvarna Torpare

Från:
    Los Angeles
    Länken har både långa och korta länkbitar, så att få en bra passform var inte jättesvårt. Nymans hjälpte mig att korrigera länken.
    Hade först lite lösare, men den åkte omkring allt för mycket så jag gick tillbaka och kortade ytterligare en bit, och nu sitter den riktigt bra.

Gnudi gillar detta.
  26. Gnudi
    Trådstartare

Gnudi Bonde

Från:
    Göteborg
    Fint, tack! Då är det bara att vänta på leveransbesked :nailbiting:

Torsten gillar detta.
  27. Kejsaren

Kejsaren Biskop

Från:
    Bjärred
    Vad ligger en sådan på hos nymans?

28. Anders80

Anders80 Torpare

Jag tycker som du, Panerai är riktigt fina (och underskattade) på länk.

Gnudi gillar detta.
  29. Gnudi
    Trådstartare

Gnudi Bonde

Från:
    Göteborg
    Jag tror priset som nämndes låg mellan 86-89.

Kejsaren gillar detta.
  30. swedesoc

swedesoc Friends of KS

De pannor som säljs utan länk saknar urfräsningarna för länken vilket gör att dom inte passar om dom inte har ändrat på det på länkarna i det sista.

Mårtenssons ur Brookfield