• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpråd första "riktiga" klockan

haZe

Omega
Hej,
Första posten på forumet, har dock lurkat här bra länge, men ha tålamod med mig!

Jag är i färd med att köpa min första riktiga klocka. Har länge använt ett vintage Omega Seamaster kostymur i gulddoublé men nu får det vara nog med det!

Absoluta favoriten just nu är JLC Master Calendar ref 140.8.98.S. Tycker man verkar få väldigt mycket klocka/komplikationer för pengarna och jag gillar verkligen utseendet.

Nu undrar jag ifall det är någon som äger eller har ägt en liknande som kan rekommendera denna? Bör jag tänka om?

Tack för tips!

EDIT: Insåg direkt att det säkert kommer sticka i ögonen på folk att jag inte erkänner min Omega som en riktig klocka. Men jag menar helt enkelt min första lite dyrare klocka.. Omegan är dessutom väldigt liten och håller inte tiden särskilt bra.
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Om man ska tänka komplikationer för pengarna så visst. En stålrolex som kostar 60+ har endast tid och datum så är lite svårt att gå på tycker jag :)

Har ingen koll på modellen eller ens om den är i produktion men du bör nog besöka en AD-butik med många märken som lockar och kolla igenom sortimentet och testa dig fram!

Lycka till!
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Om man ska tänka komplikationer för pengarna så visst. En stålrolex som kostar 60+ har endast tid och datum så är lite svårt att gå på tycker jag :)

Har igen koll på modellen eller ens om den är i produktion men du bör nog besöka en AD-butik med många märken som lockar och kolla igenom sortimentet och testa dig fram!

Lycka till!


GMT?

On topic, så tycker jag inte att den JLC:n är särskilt snygg alls.

Fundera även på hur mycket du kommer använda komplikationerna. Den lär dessutom vara svårflippad när/om du ska flippa den.
 

Knight

Cartier
Jag hade hellre tittat på Zenith captain-serien om det är en komplicerad dressare du ska ha, typ moonphase eller power reserve-modellerna. Guld eller stål? Tycker Zenith är både snyggare och mer prisvänligt.
 

mruhr

Panerai
2-Faktor
Men om den visar tiden,datumet och kanske en tid till då har du en med flera komplikationer och som IMO är snyggare än en klocka som är proppad till bredden med komplikationer
 
Topp