Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Köpråd herrklocka ca 20K för liten handled

Diskussion i 'Diskussion' startad av Gozoo, 30 juli 2015.

1. Gozoo
    Trådstartare

Gozoo Torpare

Från:
    Göteborg
    Rubriken talar väl för sig själv, men jag har några krav och önskemål:

- Den ska vara ny och gå att köpa hos handlare i Sverige
    - Jag gillar enklare design mer än bling
    - Den ska sitta på till vardags, alltså vara lite tåligare alt. inte se sämre ut för att den ser använd ut
    - Självuppdragande
    - Gillar både läder- och stålarmband

Vad har ni för idéer?

2. Larma

Larma Bonde

Longines conquest heritage går nog att hitta för runt 10K om du gillar en lite mer klassisk stil. 35mm i diameter.

Sandkvist, eriksson850, alfgren och 3 andra gillar detta.
  3. Kasper

Kasper Friends of KS

Finns massvis liknande trådar, tips är att läsa dem! Känns lite som att du vill ha en klocka men inte är beredd att lägga ned någon tid på att ta reda på vilken. Varför skulle vi andra göra det då istället? Det är din klocka så om du verkligen ska bli nöjd så är det nog säkrast att ta reda på lite information själv :)

Med det sagt så låter Sinn som ett märke som kan intressera dig, fast jag har ingen aning om de säljs i Sverige.

4. Alarik

Alarik Friends of KS

Från:
    Göteborg
    Det där är en lurig prisklass om man vill ha nytt.
    Det som jag kommer och tänka på spontant är en Tag Aquaracer Calibre 5, Longines Hydroconquest eller deras Master-serie.
    Oris hade ju varit ett vettigt val men om du vill ha en mindre klocka kommer nog redan tidigare nämnda vara i största laget.
    Fredrique Constant har ju några sköna dressare i den prisklassen och personligen hade jag nog hellre valt något därifrån istället för TH eller Longines.

5. wijkis

wijkis Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Sjöö Sandström Royal Steel kanske? Finns både på läder och länk i flera trevliga utföranden.

Chami, Utforskaren, AdmAndrssn och 2 andra gillar detta.
  6. F-L-P

F-L-P Borgare

Från:
    Uppsala
    Bred spec...

Något från Sinn kan ju funka, här EZM3:

En äldre datejust är man uppe och sniffar på

omega speedmaster automatic, om man lägger till några tusen kan man få en ny annars begangnad:
    alla funkar för små handleder. om du specar lite mer så tror jag du får bättre svar.

Kasper gillar detta.
  7. Korsvold

Korsvold Bonde

Du gick ju dock utanför hans redan breda spec. ;)
    Finns ju en del Tudor på både läder och stål kring 20 000. Kolla på serierna Glamour, classic date och style.

8. F-L-P

F-L-P Borgare

Från:
    Uppsala
    Haha! missade ny delen.. oops.

9. F-L-P

F-L-P Borgare

Från:
    Uppsala
    Sinn säljs på Erikssons i sundbyberg. som alltid två tummar upp för dom.

Kasper gillar detta.
  10. steffe

steffe Friends of KS

11. Gozoo
    Trådstartare

Gozoo Torpare

Från:
    Göteborg
    Tack för alla svar (hittills), jag uppskattar det verkligen!!! Jag har tittat på alla förslag ni lämnat.

Mest har jag kanske fallit för Tudor. Jag har hittat t.ex. denna som jag gillar. Det som möjligen stör mig lite är beskrivningen "Unisexklocka" men det är kanske priset man får betala om man har små handleder!?

Kanske tycker ännu mer om Tudor Style men har svårt att hitta dessa till försäljning. De handlare och webshoppar jag har hittat verkar inte föra dessa? Eller har ni något tips att ge var jag kan hitta den?

12. Mr Chance

Mr Chance Velourmannen

Definiera "liten handled".

13. Bluefire

Bluefire Friends of KS

Från:
    Värmland
    Jag tycker du skall gå till AD och känna på Tudor Glamour Date-Day i 39mm (och naturligtvis prova den på 36mm också). Jag har handled på 16,5 , och tyckte inte den på 39mm vart för stor (om än på gränsen).

14. Cryssarn

Cryssarn Friends of KS

Från:
    Nashville
    nej varför känns det så? Är man inte insatt så vet man inte vart man ska börja. Har man kört fast så har man. sen kan man absolut använda "sök", men ofta får man fram så extremt mycket annat också. finns många här som spontant kan räkna upp några tips, utan att behöva söka och länka. Jag ställde en liknande fråga när det begav sig för mig. Fick då det ypperliga tipset om en BBR. Tack vare det extremt fina bemötandet jag fick då så stannade jag kvar och intresset fortsatte växa. Med andra ord, man ska inte vara rädd för att fråga här....

Aboynamedsue, Kasper, Bluefire och 1 annan gillar detta.
  15. Gozoo
    Trådstartare

Gozoo Torpare

Från:
    Göteborg
    Det är helt rätt att jag vet inte ens vart jag ska börja. Jag har varit inne på en hel del uraffärer, delvis i Sverige men också en del på resor främst i Tyskland där jag är ganska ofta. Utan kunskap så är man helt utlämnad. Tipset om Tudor uppskattade jag, berättar gärna att jag inte alls kände till märket innan vilket säger en del om min (bristande) kunskap. Jag gillade både utseendet på dem och kvalitetsambitionen som jag förstår ligger bakom. Att det dessutom är ett, för oss "vanliga" människor, ganska anonymt märke uppskattar jag.

Vad tycker ni om fyrkantiga klockor då? Som denna från Tag Heuer?

Kasper gillar detta.
  16. Cryssarn

Cryssarn Friends of KS

Från:
    Nashville
    Tudor är riktigt bra. inte lika bra som Rolex etc, men lite dumt att jämföra dessa med varandra. Kommer aldrig göra mig av med mina :)
    Jag har inga personliga erfarenheter av Monacon, men jag har hört bra saker om den. Det ska finnas en Tag Heuer tråd här, där kanske du finner lite mer info om den annars :) Tyckte jag såg den här om dagen, så den bör vara inom 5 sidor bort ;)
    Annars kan det som sagt inte gp fel med Tudor

17. Rockenfeller

Rockenfeller Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Sbgx061. Grand Seiko kanske kan vara något?
    Inte självuppdragande, utan Quartz, men en väldigt fin klocka för runt 20ksek.
    Dessutom ett märke inte många känner till...

18. Cryssarn

Cryssarn Friends of KS

Från:
    Nashville
    där sa du något :)

Rockenfeller gillar detta.
  19. Kasper

Kasper Friends of KS

Ja, det kanske bara var jag som fick det intrycket. Men du har helt rätt och jag håller med dig! Fick intrycket av att TS inte hade försökt, men det var helt enkelt bara jag som drog förhastade slutsatser, dumt av mig :) Nu känner jag mig lite dum och du har helt rätt i det du säger. Hoppas verkligen att @Gozoo inte tog illa upp och isåfall får jag be om ursäkt!

Cryssarn gillar detta.
  20. Alarik

Alarik Friends of KS

Från:
    Göteborg
    Monacon är en riktig klassiker och ett bra val.
    Vill du flyga helt under radarn och ha något som är okänt för gemene svennebanan men som visar att du har lite fingertoppskänsla så ska du ha en JLC reverso classique.
    Tyvärr blir det då begagnat och det är en manuell klocka men så mycket coolare blir det knappast.

Stulen bild.
    image.jpg

21. Cryssarn

Cryssarn Friends of KS

Från:
    Nashville
    såg nu att även du var väldigt ny här. Välkommen :)

22. Kasper

Kasper Friends of KS

Tackar :)

23. Gozoo
    Trådstartare

Gozoo Torpare

Från:
    Göteborg
    Grand Seikon såg riktigt trevlig ut och jag var inne och läste en recension av den här på Klocksnack och det verkar vara en riktigt trevlig klocka. Jag har dock snöat in mig på att det ska vara självuppdragande.

Tipset om JLC tackar jag för, men jag vågar helt enkelt inte köpa en begagnad klocka pga bristande kunskap. Tycker nog dessutom att Tudorn och Monacon var mera i min smak rent utseendemässigt. (kanske visar att jag är den "gemene svennebanan" jag försöker att inte vara) :)

24. Savagear114

Savagear114 Friends of KS

+ 1 på den! Ger ett dressat men rejält intryck. Har haft en och varit mycket nöjd. Min bror fick den sedan och han är också sjukt nöjd och bär den till allt :)

25. Point Blank

Point Blank Stadsbo

Från:
    Hufvudstaden
    Tudor och Longines hade jag tittat på.

26. Savagear114

Savagear114 Friends of KS

Cryssarn gillar detta.
  27. Gozoo
    Trådstartare

Gozoo Torpare

Från:
    Göteborg
    Jag lutar mer och mer åt Tag Heuer Monaco Calibre 6. Är det någon som tycker jag gör en jättetavla om jag köper den?

(Den vita som fanns begagnad passar jag på, tycker helt enkelt att svart är snyggare.)

28. Cryssarn

Cryssarn Friends of KS

Från:
    Nashville
    har du provat den? fyrkantiga klockor är lite speciella. :)
    personligen brukar jag googla recensioner och försöka titta lite på Youtube...bäst gillar jag om det finns en recension på Youtube

29. Criss Cross

Criss Cross Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Jag ser att du skriver ny, men det känns som en Rolex DJ passar perfekt på din kravspec. Gripenbro har ju några med garanti. image.jpg

Alarik gillar detta.
  30. Gozoo
    Trådstartare

Gozoo Torpare

Från:
    Göteborg
    Fan killar, jag ville ju ni skulle göra det lätt för mig!!!!! :):):):)

Mårtenssons ur Brookfield