• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpråd Omega Aqua Terra 8500

Rookien

Panerai
Hej,

Är ny på forumet, och är i tankarna om att införskaffa mig en ny omega.
Jag har en vintage Omega Automatic från 60-talet jag har haft i säkert 15 år och är mycket nöjd med den. Gillar normalt inte nyare klockor då jag tycker de ofta är lite vräkiga. Men, nu har jag blivit helt kär i Omega Aqua Terra 8500, med blå tavla. Den är HELT fantastiskt fin, och påminner enligt mig om en vintage på något sätt, stilren, klassisk, exklusiv. Nu till frågan, är det någon som har en sådan och kan ge ett omdöme.

När man tex vill byta band, till ev ett brunt läderband - kan man byta detta själv så man kan variera sig från dag till dag i princip?

Det är i dyraste laget, men kan nog inte hålla mig från att köpa en...bara hoppas man inte tröttnar på den blå tavlan?

Tacksam för rådgivning.
 

The Pell

Cartier
Jag är sedan en dryg månad lycklig ägare till en AT. Hittills uppfyller den alla förväntningar; den är snygg på ett komplext vis så man tröttnar inte omedelbart, lagom stor, vattentät, bra länk, vackert verk. Håller tiden förträffligt, plus fem sek sedan 18 januari.

Endlänkarna är riktigt tighta och jag har haft ett h-vete att få av och på länken. Vill som du kunna växla ofta mellan länk, läder och nato/perlon. Fick dock tips om ett fiffigt pincettliknande verktyg (som alternativ till standardgaffeln som finns överallt) som jag dock ej har köpt än.

Länk till paketöppningen:
viewtopic.php?t=3208

Lite fler bilder









Vänligen,
Pelle
 

Bilagor

  • ImageUploadedByTapatalk1362259183.563856.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1362259183.563856.jpg
    104.8 KB · Visningar: 591
  • ImageUploadedByTapatalk1362259216.964985.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1362259216.964985.jpg
    141.6 KB · Visningar: 601
  • ImageUploadedByTapatalk1362259252.649974.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1362259252.649974.jpg
    104.3 KB · Visningar: 594
  • ImageUploadedByTapatalk1362259283.313765.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1362259283.313765.jpg
    77.7 KB · Visningar: 620

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
The Pell skrev:
Jag är sedan en dryg månad lycklig ägare till en AT. Hittills uppfyller den alla förväntningar; den är snygg på ett komplext vis så man tröttnar inte omedelbart, lagom stor, vattentät, bra länk, vackert verk. Håller tiden förträffligt, plus fem sek sedan 18 januari.

Endlänkarna är riktigt tighta och jag har haft ett h-vete att få av och på länken. Vill som du kunna växla ofta mellan länk, läder och nato/perlon. Fick dock tips om ett fiffigt pincettliknande verktyg (som alternativ till standardgaffeln som finns överallt) som jag dock ej har köpt än.

Länk till paketöppningen:
viewtopic.php?t=3208

Lite fler bilder









Vänligen,
Pelle

Är nyfiken på verktyget ;) Hade ett helvete att byta tillbaka till originallänk på en Breitling. Tight som fan och endast 18mm vid infästningen. Blev nästan skogstokig innan jag fick till de.




Sent from my iPån5, using Tapatalk
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
AT:n är ju en riktigt schysst klocka! Bra kombo av dress & sport. Dessutom är ju blå tavla jäkligt snygg, blir väldigt mjukt och elegant...

Undersköterskan har väl (?) en AT och kommer säkert komma med goda råd.

Innan dess - kör hårt - du kommer nog inte ångra dig tror jag, det är ett vettigt val!
 

Rockenfeller

Panerai
2-Faktor
Snygga bilder the pell. Man blir verkligen helt trollbunden av den där tavlan.
Provade mid-size aqua terran för någon dag sedan. Perfekt storlek för ett dressigare ur, enligt mig. Trots sina nästan 14mm tjock så smiter den snyggt runt handleden och upplevs väldigt tunn. Nu kör jag ju PO XL annars, vilket i detta fall kanske är en riktig bjässe att jämföra med.
Den blåa står helt klart på min lista, frågan är bara när :)

Appropå AT, vart tog undersköterskan vägen? Länge sedan man såg honom i någon tråd...
 

Rookien

Panerai
The Pell skrev:
Jag är sedan en dryg månad lycklig ägare till en AT. Hittills uppfyller den alla förväntningar; den är snygg på ett komplext vis så man tröttnar inte omedelbart, lagom stor, vattentät, bra länk, vackert verk. Håller tiden förträffligt, plus fem sek sedan 18 januari.

Endlänkarna är riktigt tighta och jag har haft ett h-vete att få av och på länken. Vill som du kunna växla ofta mellan länk, läder och nato/perlon. Fick dock tips om ett fiffigt pincettliknande verktyg (som alternativ till standardgaffeln som finns överallt) som jag dock ej har köpt än.

Länk till paketöppningen:
viewtopic.php?t=3208

Lite fler bilder









Vänligen,
Pelle
Extremt fin!!!!
Tack för bra feedback, det lutar verkligen åt ett köp..men har lite beslutsångest.
Vore kul och se hur den ser ut med brunt läderband.

//
 

Rookien

Panerai
jnordb skrev:
Snygga bilder the pell. Man blir verkligen helt trollbunden av den där tavlan.
Provade mid-size aqua terran för någon dag sedan. Perfekt storlek för ett dressigare ur, enligt mig. Trots sina nästan 14mm tjock så smiter den snyggt runt handleden och upplevs väldigt tunn. Nu kör jag ju PO XL annars, vilket i detta fall kanske är en riktig bjässe att jämföra med.
Den blåa står helt klart på min lista, frågan är bara när :)

Appropå AT, vart tog undersköterskan vägen? Länge sedan man såg honom i någon tråd...

Det är just den jag är intresserad av, mid size, då jag har relativt smala handleder.
//
 

Isodor

Audemars
AT är en otroligt fin klocka och om jag får säga det själv, riktigt jävla "prisvärd". Det urverket och finishen på klockan samt designen finns det få klockor som kan mäta sig med.

Den är klassisk, man tröttnar nog inte, och kan skifta mellan stållänk och t.ex brunt läder så har man en riktigt fin allrounder.

Är själv sugen på en AT någon dag (har en PO 42mm) men jag valde ett annat märke till min nästa klocka så jag har så mycket Omegor inom familjen..

Lovar att du inte kommer ångra dig.

Den blåa och "teak" gråa är mina favoriter, de blir otroligt vackra när ljuset reflekteras.
 

Rockenfeller

Panerai
2-Faktor
Tror alla färger finns i alla storlekar, förutom den blå som bara finns i mid size. Om jag förstått det hela rätt...
 

Rookien

Panerai
Tack för era svar och kommentarer, har bestämt mig att köpa en Omega AT 8500 blå midsize.
Jag skall till London om 2 veckor, är det värt(ekonomiskt/smidighet) att köpa den där. Tex Heathrow. Eller köpa den hos en auktoriserad åf i Stockholm som jag först eg tänkt?

Tacksam för för/nackdelar.
 

Rookien

Panerai
Fryken skrev:
Vet inte hur priserna är på Heathrow men här kan du se vad du får betala om du beställer från dem kontra vad de hävdar listpriset är i övriga England.

http://www.iconicwatches.co.uk/omega-231-10-39-21-03-001.html
34000kr ca listpris UK, 27000kr ca från siten.
Köper man på Heathrow från en pop up butik borde även där priset ligga runt 27000kr antar jag.
Det är såklart en väsentlig skillnad, med lite tur tror jag kanske man kan pruta lite i någon butik och hamna nära UK listpriset.

Finns det ytterligare fördelar/nackdelar?
Det är onekligen smidigt att köpa i sthlm där jag bor om det blir strul? service? mm inbillar jag mig?

Finns det inga övriga fördelar är det svårt att motivera att betala kanske 10000kr mer, än mot att beställa på nätet?
 
Topp