Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Köpråd - Orient, Michael Kors eller Seiko?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Deltz, 24 mars 2016.

1. Deltz
    Trådstartare

Deltz Torpare

Hallå,
    Är nytillkommen här på forumet. Har läst och följt många intressant trådar på klocksnack.se och beslutade idag för att gå med. Har ett stort intresse av klockor och behöver nu hjälp att fatta beslut inför ett nytt köp. Skulle uppskatta goda råd angående dessa tre klockor som jag har hittat eller om det finns mer prisvärda modeller inom samma prisklass 2000-5000kr.

Tacksam för svar och vägledning!

Trevlig påsk!

Söker en större klocka och valet står mellan dessa klockor. Tycker att Michael Kors klocka är mest intressant, men fann inga trådar om denna och är väldigt osäker rörande dess kvalitet, om någon har erfarenheter av detta märke/modell skriv gärna..
    1. Orient Men's M-Force. Hittade denna via forumet.

2. Michael Kors, Jetmaster Automatic. Osäker på kvalitet?
    3. Seiko SKX007. Hittade denna via forumet.

Gummo gillar detta.
  2. Jerico

Jerico Friends of KS

Från:
    Rodina
    Skx!

Wozzor gillar detta.
  3. natovintage

natovintage Präst

Från:
    Olsztyn, Polen
    Skx lätt!

Wozzor gillar detta.
  4. toftich

toftich Friends of KS

Från:
    Göteborg
    Välkommen!Äger själv en skx 009 och är jäkligt nöjd med den känns som man får mycket klocka för en liten peng.

5. Mattias79

Mattias79 Stadsbo

6. almeyero

almeyero Borgare

Från:
    Förorten
    SKX, oslagbar!

7. osc10

osc10 Borgare

Från:
    Norr
    Välkommen! Jag har själv bara erfarenhet kring SKX och den är enligt mig en perfekt klocka till billig penning. Det brukar komma löpandes fina beggade ex. här på forumet och skx är riktigt snygg på sandigt Nato nu när sommaren närmar sig.

8. Deltz
    Trådstartare

Deltz Torpare

Tack för snabba svar! Äger själv en Seiko 7S26-01V0. Som jag haft stora problem med att klockan går för segt.. varit inne på lagning ett flertal gånger. Är det bättre kvalité på SKX007 urverk? Har ni haft några problem med er klocka?

9. MissDatejust

MissDatejust Stadsbo

Från:
    Skåne
    "Friends don´t let friends wear Michael kors watches" ... :stop:

Patrik.L, floristen, Savagear114 och 16 andra gillar detta.
  10. Deltz
    Trådstartare

Deltz Torpare

Så dålig alltså? :(

SimonJE gillar detta.
  11. Casual Bum

Casual Bum Stadsbo

Seikon alla dagar i veckan

12. Subby

Subby Borgare

Från:
    Stockholm
    Av de tre skulle jag valt m-forcen lätt!

13. Moorflax

Moorflax Friends of KS

Från:
    Norberg
    Min fru köpte en Mikael Korsklocka som hon har misshandlat å det grövsta (som fruar gör)
    Det har aldrig varit några problem, den funkar klockrent! Det BEHÖVER inte vara skit bara för att det är ett parfymmärke ;)

Anders Forsberg och Eurenius gillar detta.
  14. Spindel

Spindel Biskop

Går inte att jämföra de tre alternativen helt olika typer av klockor.

Billigast och för pengen en mycket bra klocka är SKX:en. Tänk även på att M-Forcen är en stor kloccka, 46 mm vilket är bra mycket större än SKX:en.

eriksson850 och Knugen gillar detta.
  15. Anden

Anden Friends of KS

Från:
    Lund
    MK:n är säkert okej, men man ska vara medveten om att det är något kinesiskt urverk i och att klockan, trots sitt utseende, inte är en kronograf. Rätt stor är den också.

16. Deltz
    Trådstartare

Deltz Torpare

Är det på grund att designen eller kvalitet?

17. Deltz
    Trådstartare

Deltz Torpare

Tack för svaret, det är ju pga. ett parfymmärke som gör en osäker! :)

18. joF

joF Friends of KS

Seiko hands down.

19. Buckshot

Buckshot Stadsbo

Orient naturligtvis! Seiko är ok också.

20. Deltz
    Trådstartare

Deltz Torpare

För mig är det ett svårt beslut. Seiko har jag dålig erfarenhet av, men den är snäppet större än min nuvarande klocka. M-Force + MK är det större alternativen, men är väldigt osäker rörande dess kvalité.
    Vilket skulle du anser håller bäst kvalité av dessa alternativ oavsett kostnaden eller vet du ett bättre alternativ i samma prisklass?

21. Palenkovich

Palenkovich Friends of KS

Det behöver inte nödvändigtvis vara skit för att det är ett parfymmärke, men ofta är det så. Det handlar snarare om att man som klockentusiast vill köpa en klocka från ett märke som har klocktillverkning som kärnverksamhet. Finns ett fåtal undantag där en aktör tillverkar både högkvalitativa klockor och moderelaterade produkter, men Michael Kors, Marc Jacobs, Guess, Diesel m.fl. m.fl. hör inte till dessa...

MissDatejust gillar detta.
  22. MissDatejust

MissDatejust Stadsbo

Från:
    Skåne
    MK är inte direkt känt för att ha en bra och stark design, de tar inspiration från allt annat på marknaden.
    Vilket betyder att du kommer vakna upp en morgon och inse att du har kopian av en annan känd klocka på din arm.
    Vill du ha en riktig klocka så är SKX:en det bästa du kan köpa :)

23. Subby

Subby Borgare

Från:
    Stockholm
    Jag ägde en SKX själv och det tog 13 dagar för mig att sälja den. Den känns för tjockt pga bezeln. Usel länk, du måste komplettera med en AM-länk om du vill ha länk.

Nu har jag en Orient Ray vilket känns mycket bättre än SKX:en.

Strindberg gillar detta.
  24. Deltz
    Trådstartare

Deltz Torpare

Det jag har antagit. Något jag har uppmärksammat med MK-klockan är att jag inte kan hitta vad den använder för typ av urverk, vilket säkert går att koppla ihop med ditt påstående.

25. Tomas Eriksson

Tomas Eriksson Friends of KS

Från:
    Prettogettot
    Den har enligt följande recension ett kinesiskt urverk: http://www.wristwatchreview.com/2014/10/24/michael-kors-jetmaster-automatic/
    Lite trist att den inte har en riktig fungerande kronograf

26. Deltz
    Trådstartare

Deltz Torpare

Tack, det lutar nu mot SKX:et. :)

Tack så mycket! Den såg riktigt trevlig ut med nato band! :)

27. Moorflax

Moorflax Friends of KS

Från:
    Norberg
    Känns konstigt att försvara en MK-klocka. :D jag har inte mer erfarenhet än att min fru har en och är väldigt nöjd.
    Vad beträffar inspiration från andra märken så är väl inte MK de enda som härmar andra?

28. Deltz
    Trådstartare

Deltz Torpare

Läst artikeln, men har lite svårt att förstå vad du menar. Är det att datumvisarna inte fungerar, utan mer är där för designens skull?

29. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Tycker orienten såg trevlig ut, men om den nu är 46mm så är den nog för stor för dem flesta. Seiko är alltid trevliga klockor, men på en budget upp till 5000 måste det väl finnas bättre seikodykare än skx007 (tycker man ofta hör om problem med verken i dem)?

@yonsson , vad är bästa seikodykaren under 5?

Edit: skulle aldrig köpt en mk på grund av deras designplakningar.

30. Deltz
    Trådstartare

Deltz Torpare

Den klocka som din fru äger, är det en mekanisk?
    MK design känns ändå mer originell design, i alla fall om man jämför med t.ex.: :happyhappy:

Mårtenssons ur Brookfield