• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpråd, oskulden ska bort.

Marquise

Omega
Goddag, efter många dagars läsning här har jag nu blivit medlem då jag söker lite personlig vägledning.

Jag söker då min första klocka och har snöat in lite på det militära. Mitt klockintresse är ganska nytt och har ingen storskalig klockbudget precis, därav har maxpriset på min första klocka blivit 6k. Jag har även valt att leta efter en begagnad då jag får mer "klocka för pengarna".

Jag har inga speciella krav på utseende mer än att jag ska tycka om den. Jag tycker dock om Submariner modellen även om jag inte får någon fin sub för det priset, men kanske något med samma stuk?

Vill även tilläga att detta är mitt första inlägg här och jag hoppas jag blir accepterad av alla klockomanicas!
 

morrism

Audemars
En seiko skx007/skx009, välkommen, du är accepterad! :)
Du kan få typ 7 stycken för din budget, lätt att flippa också

vlcsnap-2014-02-22-08h49m46s167.png

Anteus__seiko-skx071__DSC03249.JPG_800.jpg
 

Marquise

Omega
Longines Hydroconquest var fin, läst mycket bra om dem också, Glycine har jag aldrig hört talas om. Kanske jag som är dum?
Seiko har jag tittat på. Får dock dåliga vibbar Saiko, vet igen varför. Men det känns som "en billigare variant".

Sen måste det ju inte vara en Sub heller, tyckte bara den var fin. Även tittat lite på Poljot för lite rysk krigshistoria, inte hittat något jag tyckte om än.;)
 

Miami

Rolex
2-Faktor
Jag skulle plöja seikotråden för inspiration :) det gjorde jag och är glad att jag gjorde
Annars longines hydro som nämnt ovan
 

Watchout

Omega
Hejhej!
Har varit i en liknande situation så jag Namedroppar lite utan inbördes ordning!
Glycine combat sub
Longines Hydroconquest
Seiko 007
Certina Action Diver
CWC navy diver
Tag heuer Aqua racer
Omega Seamaster 300 (finns nån för 6000 på chrono24)

Ifall du gillar Submarinern tycker jag att Certinan är riktigt schysst utan att vara "för lik"

dsaction.jpg



Bild stulen från nätet
Hoppas det hjälpte :)
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Om du vill köra militärt stuk så funkar kanske en CWC g10 eller CWC RN diver/CWC SBS Diver rätt bra.
Annars kör på Glycine, som redan har pekats ut här. :D
 

mruhr

Panerai
2-Faktor
Longines Hydroconquest var fin, läst mycket bra om dem också, Glycine har jag aldrig hört talas om. Kanske jag som är dum?
Seiko har jag tittat på. Får dock dåliga vibbar Saiko, vet igen varför. Men det känns som "en billigare variant".

Sen måste det ju inte vara en Sub heller, tyckte bara den var fin. Även tittat lite på Poljot för lite rysk krigshistoria, inte hittat något jag tyckte om än.;)
Seiko kan lätt spränga din budget och har grymt kvalitét-det är en fördom att det är budget
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Seiko kan lätt spränga din budget och har grymt kvalitét-det är en fördom att det är budget

Fast allt Seiko gör kan ju knappast anses ha sådan grym kvalitet. SKX-dykarna är dock helt fantastiska, bär som klockor som kostar betydligt mer. Haft en SKX007 och rekommenderar den varmt!
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Välkommen! Kika på någon Hamilton Khaki, som jag tycker ofta ger ett lite militäriskt intryck. En subliknande är t.ex. Hamilton Khaki King Scuba. Har dock tyvärr ingen personlig erfarenhet av modernare Hamiltons, men det borde det finnas andra här som t.ex. kan uttala sig om kvaliteten och finishen mm.
 

DrDre

Patek
Ett lite ovanligare märke i Sverige men som kommit med rätt mycket nya modeller på sistone är Hamilton. Denna tex, Pan Europ, är ju jäkligt trevligt dessutom med ett rätt trevligt urverk som har 80 timmars power reserve (en variant av Powermatik tydligen). Vet inte exakt pris men med lite rymligt samvete och en utländsk gråhandlare borde det funka med din budget. De har även många andra fina modeller.
d78baebe-4d03-4f10-ba9d-6b9d1a7a5869.jpg
 

Marquise

Omega
Hinner knappt med att kolla alla förslag haha. Kanske jag som fått fel bild av Saiko, Omega trodde jag aldrig att jag skulle få för den pengen. Det hade varit en utomordentlig förstaklocka. Certinan var vacker, tror jag fått nog av sub-liknande förslag nu. Några andra förslag skulle vara trevligt, om det blir en sub har jag nog varianter så det räcker här, det tackar jag för!
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Om du är trött på sub-liknande förslag så har Seiko en modell som kan vara rätt intressant. Seiko 7A28-7120. kan vara rätt lurig att hitta, men riktigt snygg.
seiko raf.jpg
 

Brutus

Cartier
2-Faktor
Välkommen! Kika på någon Hamilton Khaki, som jag tycker ofta ger ett lite militäriskt intryck. En subliknande är t.ex. Hamilton Khaki King Scuba. Har dock tyvärr ingen personlig erfarenhet av modernare Hamiltons, men det borde det finnas andra här som t.ex. kan uttala sig om kvaliteten och finishen mm.
Kvaliten är helt ok, inte omega klass men ändå välgjort. Urverken kommer ju från Eta (swatch group)så det är inget att klaga på.

Jag har en pilot qne auto som nedan. Finns nog inte kvar några återförsäljare i Sverige så man får köpa på nätet (lånad bild). Helt ok första klocka som ryms inom de siffrorna du nämner.
image.jpg
 

par

Patek
2-Faktor
Ett lite ovanligare märke i Sverige men som kommit med rätt mycket nya modeller på sistone är Hamilton. Denna tex, Pan Europ, är ju jäkligt trevligt dessutom med ett rätt trevligt urverk som har 80 timmars power reserve (en variant av Powermatik tydligen). Vet inte exakt pris men med lite rymligt samvete och en utländsk gråhandlare borde det funka med din budget. De har även många andra fina modeller.
d78baebe-4d03-4f10-ba9d-6b9d1a7a5869.jpg
Jäkligt snygg dessutom!
 

plattfot

Rolex
Ett lite ovanligare märke i Sverige men som kommit med rätt mycket nya modeller på sistone är Hamilton. Denna tex, Pan Europ, är ju jäkligt trevligt dessutom med ett rätt trevligt urverk som har 80 timmars power reserve (en variant av Powermatik tydligen). Vet inte exakt pris men med lite rymligt samvete och en utländsk gråhandlare borde det funka med din budget. De har även många andra fina modeller.
d78baebe-4d03-4f10-ba9d-6b9d1a7a5869.jpg


Håller med. Hamilton har ett flera roliga modeller i katalogen. De flesta roliga, om inte alla en re-issue av gamla Hamiltonmodeller.
 

Marquise

Omega
Må ju dock säga att Saikon som the quiet man postade var oerhört fin, har dock fortfarande den dåliga känslan i magen. Kanske måste hänga här ett tag till och bli övertalad innan den försvinner?
 
Topp