• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpråd - pilotklockor - budget 3000kr

Dalbad

Breitling
Hej igen,

Tänkte att jag gör ett ny tråd, då den andra inte angår detta ämne. I alla fall, så tar jag studenten nu till sommaren och ska önska mig en klocka som utgångspresent. Har en budget på 3000 kr och söker efter en pilotklocka med metallänk, inte läder. I förra tråden blev jag tipsade om denna som jag tycker se väldigt bra ut och söker en klockan i det här stuket. Jag föredrar också en klocka som är svart samt rött, som på bilden. Då min budget plötsligt gick från 2000 kr till 3000 kr kanske det finns klockor som ser ännu bättre ut än denna. Har dock ingen erfarenhet av att hitta klockor och det är nu jag behöver er hjälp. Att ge köpråd/tips om pilotklockor med metallänk för 3000 kr eller mindre. :)

Tack på förhand

39Uxjz.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jaha, då kör vi igen då. Kul att vi börjar då in dig på rätt spår. :D
Kolla watchhubs.net och seriouswatches.com så hittar du säkert något du gillar. Köper du en SEIKO, Orient eller Citizen i den prisklassen så är det svårt att bli besviken.
 

Havre

Omega
Har svårt att se hur du skall få en finare pilot för bättre peng (särskilt om det skall vara med länk) än Nighthawken. Kan du tänka dig begagnat?
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Kanske en begagnad Poljot Aviator Chrono. Dessa finns i en mängd olika utföranden. Flirten med Fortis är kanske för tydlig för några. Jag diggar dem skarpt iaf.

http://forums.watchuseek.com/f10/poljot-aviator-chronograph-review-186897.html
Bild för de som inte orkar klicka:
poljotaviator2.jpg

Recensionen: http://anton-c.blogspot.se/2008/09/bang-for-buck-pilot-chronograph.html?m=1

Ser fin ut men lumen är förjäklig:
poljotaviator9.jpg


Hade det inte varit för att lyspastan ser ut att vara ditsatt av en full ryss, vilket den troligen är, så hade den varit given i samlingen!
 

plattfot

Rolex
Fins ju lite olika typer av flygklockor men den gamla B-uhr-stilen gillar jag i sin brutala enkelhet.
intressant histoia med flera tillverkare (5-6 st) som levererade fill försvarsmakten.

Här en variant från Kemmner (ifs med en logga som kanske kunnat undvikas.) som ryms inom din budget.
http://www.ebay.co.uk/itm/Kemmner-F...soires_Uhren_Armbanduhren&hash=item4634a51b87

Kemmner gör (vad jag hört) pålitliga klockor i mindre upplagor, ofta med en etablerad design; deck watches, b-uhr, dykare, etc. Sällan rena plankningar av specifika modeller från enskilda tillverkare, utan snarare en version av en hel genre. Tycker jag.

Edit: Vet att Kemmner har bra länkar som han säljer löst till högst rimliga pengar om du vll ha länk, tror att DrDre köpt en och var nöjd? Vet att det t om varit en diskussion om Kemmner och Dornbluth & son använder samma länk....
 

DrDre

Patek
Edit: Vet att Kemmner har bra länkar som han säljer löst till högst rimliga pengar om du vll ha länk, tror att DrDre köpt en och var nöjd? Vet att det t om varit en diskussion om Kemmner och Dornbluth & son använder samma länk....

Jag har en Kemmner Marine. Den är likadan som Pilot, bara med annan urtavla och visare. Den går att få i många olika varianter av glasring, krona och finish. Man beställer precis den varianten man vill ha och han plockar ihop den. Kemmner jobbade tidigare åt Ickler som är förser många småtillverkare med boetter. Det är väldigt fin finish och priset är ytterst rimligt. Kommer inte ihåg exakt men runt 3500-4500 kr med ett ETA/Unitas 6498. Extremt prisvärt skulle jag vilja säga. Det går även att köpa till en länk som enligt bilder är oerhört lik Dornblueths men jag har inte sett D's i verkligheten. Det var även rykten om att Kemmner gjorde boetterna åt Dornblueth men det har aldrig bekräftats så det får man nog ta med en nypa salt. Här är några bilder på min Marine och sedan några lånade bilder på Piloter.








Ricoh009.jpg







w4kh.jpg








sc8i.jpg
 

Doncorleone

Cartier
Grattis i förskott!

Har själv haft en Nighthawk i snart två veckor och kan rekomendera den. Inte jätte tung och sitter bekvämt. Bra lume och riktigt snygg urtavla. Länken är det enda jag skulle kunna klaga på (rätt sladdrig) och att kronan känns lös när den är utskruvad.
 

Portofino

Panerai
Om jag får utmana budgeten liiite och vända blickarna mot ett mer historiskt perspektiv så kan jag rekomendera archimede pilot H. 5000:- men då får du en trevlig klocka i historiskt stuk med en mekanisk eta traktor under huven.
image.jpg
 

Dalbad

Breitling
Tack för svaren! Seiko SSC261P1 ser riktigt bra ut! :)

Vet någon vad denna kostar och vad den heter? Gärna länk om ni kan fixa
eh4Ioq.jpg
 

Dalbad

Breitling
Vet ni någon annan klocka som ser ut som den jag skickade ovanför fast till en billigare prislapp? Snyggaste klockan jag har sett hittills :)
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Jag personligen gillar typ-B tavlor på "flygare". Bild på Orients typ-B klockor kostar runt 2000 kr, kommer dock ej på länk.

image.jpg
 
Topp