• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpråd Rolex Sea Dweller

Calfen

Panerai
Efter att ha sålt min Rolex EXP II här på forumet så letar jag efter en ny klocka. Jag är i nuläget en typisk OWG och letar därför efter en klocka som passar det mesta. En kollega till mig bär en Rolex Sea Dweller (40 mm) och den har bara växt på mig sen dag ett. Siktet är därför just nu riktat mot denna Rolex modell, gärna från mitten till slutet av 00-talet men då jag inte har någon större kunskap om denna modell vill jag be om er hjälp.

Vad ska jag tänka på? Finns det några årsmodeller som skiljer sig osv som tex när suben fick sin keramik bezel i slutet 00-talet?

Tack för all hjälp!
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Ska till Nyman och testa om någon timme så jag kan avgöra om skillnaden är stor mellan ny och beg (kollegans)!
Gör så! Bombar lite med bilder..

image.jpg

image.jpg

image.jpg
 

Ryttaren

Rolex
Bra val! Sett i stort sett likadan ut sen 1984 när vitguldsindex kom till modellen upphörde 2009. Min är en -85:a och den klocka jag lyckats behålla längst tid och som jag lättast skulle kunna vara OWG med av alla klockor jag haft.


Photo 2013-12-07 12 04 38.jpg
 

Calfen

Panerai
Var precis inne och testade både sub och sea dweller hos nymans. Trevlig bemötande och mycket folk i butiken. Ska suga lite på mina åsikter om klockorna jag testade så håll er tillgodo med denna bild tagen med min mobil!
image.jpg
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Spontant känns 60 jävligt billigt? släpper du din för det? ;)

Jo, håller med...Får erkänna att jag uppskattat det lite grovt..Dock så finns det ett par st. på chrono för 62k.. Fast så är 68-70' däromkring rimligare ..
Och nej, skulle inte ens sälja min för 80, den är så jävla bra! ;)
 

Stab Ein

Omega
Satsa på en ny SD! Jag hade siktet inställt på en 114060 när jag provade polarens 16600 och insåg att en SD var vad jag skulle ha. Och efter ha provat en 116600 var det no way back. Fantastisk klocka på alla sätt.

Med det sagt är en 16600 knappast ett dåligt köp heller, om du nu vill ha aluring.
 

svampen37

Cartier
2-Faktor
Har gått från 116610LN, till Hulken, till BLNR och nu SD4000. Funkar till ALLT, precis som en sub men lite fetare + att jag slipper bubblan men får datumet
 

ottwon

Omega
Min 16600 är jag sjukt nöjd med. Valde också mellan 116600 och denna, valde tillslut 16600 från 2008 pga att jag inte gillar att minutmarkeringarna går runt hela inlägget på den nya och ogillar också det blanka keramiska inläggets blankhet och nya caset även om det är mindre klossigt än de nya subbarna. Aldrig ångrat mig iallafall.
image.jpg
 
Senast ändrad:

Landshark

Cartier
Min 16600 är jag sjukt nöjd med. Valde också mellan 116600 och denna, valde tillslut 16600 pga att jag inte gillar minutmarkwringarna på den nya och ogillar också det blanka keramiska inlägget. Aldrig ångrat mig.
image.jpg

Haha, först genom ditt inlägg som jag noterat att min (1166600) har minutmarkeringar runt om vridningen...! Det vill säga att det fanns "tydligt" visuella skillnader. Rent objektivt "cleanare" utan, kan jag hålla med om. Å andra sidan talar väl det förhållandet att jag uppmärksammade det först nu, också sitt språk...
 

Calfen

Panerai
Efter ett antal timmar tänkande om vilken klockmodell jag skall välja har jag ännu inte kommit på hur jag skall göra! Hur jag än vrider och vänder på det kommer jag fram till typ samma resultat:

Att köpa en Sea Dweller begagnad i ett bra skick från slutet 00-tal kommer gå på minst ca 65-70 tkr medans en ny skulle gå på ca 85 tkr det känns därför knappt värt att köpa klockan begagnad utan bara dumsnålt. Men att köpa klockan ny går lite mot mina principer men sure dessa principer går alltid att rucka på. Dock börjar jag känna att typ 60 tkr är vad jag högst vill lägga på en klocka i nuläget och då hamnar jag just på den en ny Sub no date. Frågan som då uppstår är kommer jag nöja mig med en sådan? Kommer du inte alltid sukta efter den lite dyrare och ovanligare SD jo självklart kommer jag det. Därför känns det inte värt för mig att köpa en ny Sub. I denna jobbiga spiral går mina tankar just nu, ena sekunden tänker jag "äh gå till Nymans och hämta ut den där feta Suben" andra sekunden "vad spelar 25 tkr för roll egentligen köp det du vill ha".

Eftersom jag är så sjukt ambivalent i valet av klocka känner jag att jag måste vänta lite och verkligen tänka efter hur jag ska göra.

En kort sammanfattning hur jag upplevde skillnaderna på plats mellan klockorna på bilden ovan som jag bifogade (vissa slutsatser är relativt självklara):

- Suben med sin bezel kändes större
- Subens bezel och urtavla gav en tydligare reflektion dvs skimrade mera vilket jag anser är negativt
- SDs bezel kändes lite mera plottrig
- Mera tooligt intryck på SDn pga tyngd och höjd
- Microjusteringen på klockorna var trevligt men på nått sätt gillar jag nästan bättre den äldre mera enkla lösningen

Lovar att uppdatera denna tråden samma dag som jag hämtar ut min nya klocka, senast om en månad!

Med vänlig hälsning Calle
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Efter ett antal timmar tänkande om vilken klockmodell jag skall välja har jag ännu inte kommit på hur jag skall göra! Hur jag än vrider och vänder på det kommer jag fram till typ samma resultat:

Att köpa en Sea Dweller begagnad i ett bra skick från slutet 00-tal kommer gå på minst ca 65-70 tkr medans en ny skulle gå på ca 85 tkr det känns därför knappt värt att köpa klockan begagnad utan bara dumsnålt. Men att köpa klockan ny går lite mot mina principer men sure dessa principer går alltid att rucka på. Dock börjar jag känna att typ 60 tkr är vad jag högst vill lägga på en klocka i nuläget och då hamnar jag just på den en ny Sub no date. Frågan som då uppstår är kommer jag nöja mig med en sådan? Kommer du inte alltid sukta efter den lite dyrare och ovanligare SD jo självklart kommer jag det. Därför känns det inte värt för mig att köpa en ny Sub. I denna jobbiga spiral går mina tankar just nu, ena sekunden tänker jag "äh gå till Nymans och hämta ut den där feta Suben" andra sekunden "vad spelar 25 tkr för roll egentligen köp det du vill ha".

Eftersom jag är så sjukt ambivalent i valet av klocka känner jag att jag måste vänta lite och verkligen tänka efter hur jag ska göra.

En kort sammanfattning hur jag upplevde skillnaderna på plats mellan klockorna på bilden ovan som jag bifogade (vissa slutsatser är relativt självklara):

- Suben med sin bezel kändes större
- Subens bezel och urtavla gav en tydligare reflektion dvs skimrade mera vilket jag anser är negativt
- SDs bezel kändes lite mera plottrig
- Mera tooligt intryck på SDn pga tyngd och höjd
- Microjusteringen på klockorna var trevligt men på nått sätt gillar jag nästan bättre den äldre mera enkla lösningen

Lovar att uppdatera denna tråden samma dag som jag hämtar ut min nya klocka, senast om en månad!

Med vänlig hälsning Calle

Tänk på att du alltid kan försöka förhandla om listpriset på en ny SD. Det kanske inte blir så blodigt ändå. Jag tog ut en helt ny via RobE.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Efter ett antal timmar tänkande om vilken klockmodell jag skall välja har jag ännu inte kommit på hur jag skall göra! Hur jag än vrider och vänder på det kommer jag fram till typ samma resultat:

Att köpa en Sea Dweller begagnad i ett bra skick från slutet 00-tal kommer gå på minst ca 65-70 tkr medans en ny skulle gå på ca 85 tkr det känns därför knappt värt att köpa klockan begagnad utan bara dumsnålt. Men att köpa klockan ny går lite mot mina principer men sure dessa principer går alltid att rucka på. Dock börjar jag känna att typ 60 tkr är vad jag högst vill lägga på en klocka i nuläget och då hamnar jag just på den en ny Sub no date. Frågan som då uppstår är kommer jag nöja mig med en sådan? Kommer du inte alltid sukta efter den lite dyrare och ovanligare SD jo självklart kommer jag det. Därför känns det inte värt för mig att köpa en ny Sub. I denna jobbiga spiral går mina tankar just nu, ena sekunden tänker jag "äh gå till Nymans och hämta ut den där feta Suben" andra sekunden "vad spelar 25 tkr för roll egentligen köp det du vill ha".

Eftersom jag är så sjukt ambivalent i valet av klocka känner jag att jag måste vänta lite och verkligen tänka efter hur jag ska göra.

En kort sammanfattning hur jag upplevde skillnaderna på plats mellan klockorna på bilden ovan som jag bifogade (vissa slutsatser är relativt självklara):

- Suben med sin bezel kändes större
- Subens bezel och urtavla gav en tydligare reflektion dvs skimrade mera vilket jag anser är negativt
- SDs bezel kändes lite mera plottrig
- Mera tooligt intryck på SDn pga tyngd och höjd
- Microjusteringen på klockorna var trevligt men på nått sätt gillar jag nästan bättre den äldre mera enkla lösningen

Lovar att uppdatera denna tråden samma dag som jag hämtar ut min nya klocka, senast om en månad!

Med vänlig hälsning Calle
Du har ju uppenbarligen varken bra koll på modellernas skillnader eller prislägena ännu, så fortsätt gräv och avvakta. Bra beslut!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Matt/blank tavla?

Lugghål, vill ha/vill inte ha?

Gamla boetten/maxicaseboetten eller mellantinget på SD4000?

Grön eller blå lume?
Keramisk ring eller stål?

Finns massvis för dig att fundera på. Ju mer du gräver ju tydligare kommer beslutet bli.
 
Topp