• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpråd Rolex Submariner

benz

Omega
2-Faktor
Hej, jag har aldrig köpt en begagnad klocka förut och speciellt inte över nätet. Nu har jag hittat en sub som jag tycker verkar intressant: Länk.

Vad tror ni experter om denna? Känns priset bra? Bör jag tänka på något speciellt om jag nu ska klippa den?
 

morrism

Audemars

benz

Omega
2-Faktor
Jag är absolut ingen expert, men är det en 16610? I så fall finns det en på pantbanken för 32kkr som verkar vara i bra skick. Vet inte om man kan höra med dem om servicehistorik, men jag skulle hellre köpt därifrån än okänd handlare via Chrono (om denna handlare inte har referenser förstås)
http://www.pantbanken.se/webbshop/v...=20&offset=&kontor=&sortering=&listposition=6


Det verkar stämma. Vad spelar det för roll? Eller rättare sagt finns det någonstans jag kan läsa på om dessa referensnummer? Är 16610 en "speciell" serie på något vis?


"oanvänd" och sen "not worn since" får iaf mig att reagera. Är den oanvänd eller ej undrar iaf jag.

Ja, jag tänkte höra med försäljaren om hur det egentligen ligger till. Sedan bör man väl kolla upp vad "servad" innebär?

36800:-, de tar 15% kommission

Tack för rättningen!
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Det är ett OK pris, inte något direkt överpris men ej heller det stora klippet! Att den är oanvänd efter en service och polering kan det ju vara, men att den skulle varit helt oanvänd skulle nog jag säga nej till, tyvärr är det inga jätte bra bilder så det är svårt att säga helt 100%. Du kan säkert få tag i bättre, men absolut åt andra hållet också. Här har du några andra 16610:eek:r som är i hyfsat bra skick, inte nya som den handlaren du länkade till sa, men i OK skick. Men! Om klockan nu skulle vara helt oanvänd, köp, köp, köp säger jag, skulle inte tänka många sekunder innan jag bestämde mig iaf.


https://www.chrono24.se/rolex/subma...en=Söka&tab=pics&urlSubpath=/search/index.htm


https://www.chrono24.se/rolex/rolex-submariner-16610-16610ln-1990-come-nuovo-new-084--id2557132.htm?dosearch=true&picnum=0&query=Rolex submariner 16610&resultview=list&searchexplain=1&sortorder=1&suchen=Söka&tab=pics&urlSubpath=/search/index.htm

https://www.chrono24.se/rolex/submariner--id2609600.htm?dosearch=true&picnum=0&query=Rolex submariner 16610&resultview=list&searchexplain=1&showpage=2&sortorder=1&suchen=Söka&tab=pics&urlSubpath=/search/index.htm
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Är allt i sin ordning och texten stämmer med verkligheten samt att handlaren har bra referenser känns den klockren.
 

Gulliver

Cartier
2-Faktor
Det kryllar av 16610 så skulle vänta tills det dyker upp en lokalt!

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
16610 brukar dyka upp på köp och sälj då och då. Har du inte bråttom skulle jag rekommendera att du köper av någon här på KS.


Sant. Måste vara en av de vanligaste Rolexarna? Finns hur många som helst.

Du har egentligen två val.

1) Köp från Italien eller Tyskland etc.etc. Fördelar: Billigare. Nackdelar: Risk med betalning, risk med transport, garantiärenden? Italienare brukar vara usla på att beskriva skick på urverk. Allt är nyservad = inget är nyservat.

2) Köp från Sverige (KS). Fördelar: Säkert, du träffar förslagsvis någon face to face och klämmer och känner på klockan, får information om hur den mår. Kanske göra upp affären hos Rob E mot att du gör ett äkthetsintyg eller liknande. Nackdelar: Priset, dyrare här i Sverige eftersom du inte tar någon risk samt att alla som hänger på KS vill göra "klipp".
 

benz

Omega
2-Faktor
Det är ett OK pris, inte något direkt överpris men ej heller det stora klippet! Att den är oanvänd efter en service och polering kan det ju vara, men att den skulle varit helt oanvänd skulle nog jag säga nej till, tyvärr är det inga jätte bra bilder så det är svårt att säga helt 100%. Du kan säkert få tag i bättre, men absolut åt andra hållet också. Här har du några andra 16610:eek:r som är i hyfsat bra skick, inte nya som den handlaren du länkade till sa, men i OK skick. Men! Om klockan nu skulle vara helt oanvänd, köp, köp, köp säger jag, skulle inte tänka många sekunder innan jag bestämde mig iaf.

https://www.chrono24.se/rolex/submariner-16610-ser-s-with-paper--id2648787.htm?dosearch=true&picnum=6&query=Rolex submariner 16610&resultview=list&searchexplain=1&sortorder=1&suchen=Söka&tab=pics&urlSubpath=/search/index.htm

https://www.chrono24.se/rolex/rolex-submariner-16610-16610ln-1990-come-nuovo-new-084--id2557132.htm?dosearch=true&picnum=0&query=Rolex submariner 16610&resultview=list&searchexplain=1&sortorder=1&suchen=Söka&tab=pics&urlSubpath=/search/index.htm

https://www.chrono24.se/rolex/submariner--id2609600.htm?dosearch=true&picnum=0&query=Rolex submariner 16610&resultview=list&searchexplain=1&showpage=2&sortorder=1&suchen=Söka&tab=pics&urlSubpath=/search/index.htm

Bra svar, tack! De du länkade är dock något äldre och en saknar box. Det var en spansk där från '99 som verkar uppfylla mina krav. Dock vet jag inte om det finns referenser från den handlaren, jag litar mer på denna då det finns andra på KS som köpt därifrån samt att han är trusted sen 2003 och har en fysisk butik.

16610 brukar dyka upp på köp och sälj då och då. Har du inte bråttom skulle jag rekommendera att du köper av någon här på KS.

Det kryllar av 16610 så skulle vänta tills det dyker upp en lokalt!

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

Sant. Måste vara en av de vanligaste Rolexarna? Finns hur många som helst.
Du har egentligen två val.
1) Köp från Italien eller Tyskland etc.etc. Fördelar: Billigare. Nackdelar: Risk med betalning, risk med transport, garantiärenden? Italienare brukar vara usla på att beskriva skick på urverk. Allt är nyservad = inget är nyservat.
2) Köp från Sverige (KS). Fördelar: Säkert, du träffar förslagsvis någon face to face och klämmer och känner på klockan, får information om hur den mår. Kanske göra upp affären hos Rob E mot att du gör ett äkthetsintyg eller liknande. Nackdelar: Priset, dyrare här i Sverige eftersom du inte tar någon risk samt att alla som hänger på KS vill göra "klipp".

Att köpa från KS är ett alternativ. Då lär jag få lägga på kanske 3K och ändå en klocka som är kanske 5år äldre än denna från 2001 (men i liknande skick). Egentligen är väl skick bra mycket viktigare än ålder, men men... Svårt, jag ska fundera på det alternativet.
 

Galaxy

Rolex
Det verkar stämma. Vad spelar det för roll? Eller rättare sagt finns det någonstans jag kan läsa på om dessa referensnummer? Är 16610 en "speciell" serie på något vis?


Jag har ingen jättekoll på referensnummer heller, men 16610 är vad jag vet den Submarinern (med datumbubbla) som säljs ny idag. Den har bland annat 4 raders text längst ned och keramisk bezel. Sedan finns det även 14060, som är en no-date variant med antingen 2 eller 4 rader (utan keramisk bezel, tror jag).

(14060 till vänster och 16610 till höger):
D2-1.jpg
 

Gulliver

Cartier
2-Faktor
Be också om att få alla timegraph värden från potentiella säljaren! Gärna en bild på klockan i den:)

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
 

morrism

Audemars
Jag har ingen jättekoll på referensnummer heller, men 16610 är vad jag vet den Submarinern (med datumbubbla) som säljs ny idag. Den har bland annat 4 raders text längst ned och keramisk bezel. Sedan finns det även 14060, som är en no-date variant med antingen 2 eller 4 rader (utan keramisk bezel, tror jag).

(14060 till vänster och 16610 till höger):
D2-1.jpg


Sorry men det var inte många rätt där.

Bilden du la upp visar en 14060m och en 16610, båda gamla men 14060m är nyare än 16610 på bilden då den har rolex-rehaut ingraverad text i innerringen

De nya är 114060 och 116610, det är ganska stor skillnad mellan dessa och de äldre. Nedan är en bild på den nya 116610 till vänster och den äldre 16610 till höger

comparison2.jpg


bild från undersidan, klockorna har bytt sida på denna bild men man ser skillnaden på claspen t.ex. som är glidelock på den nya

100_6886.jpg
 

Galaxy

Rolex
Sorry men det var inte många rätt där.

Bilden du la upp visar en 14060m och en 16610, båda gamla men 14060m är nyare än 16610 på bilden då den har rolex-rehaut ingraverad text i innerringen

De nya är 114060 och 116610, det är ganska stor skillnad mellan dessa och de äldre. Nedan är en bild på den nya 116610 till vänster och den äldre 16610 till höger

comparison2.jpg


bild från undersidan, klockorna har bytt sida på denna bild men man ser skillnaden på claspen t.ex. som är glidelock på den nya

100_6886.jpg

Yes, såg det i Jablas inlägg. Skyller på trötthet och Rolex-okunnighet och ställer mig i skamvrån. :bag::bag: Nu lärde jag mig någonting i alla fall! :)
 

POO

Panerai
Kan ni inte läsa? Servad och inte buren sen dess står där. Inte orimligt om den är servas av rolex och det finns dokumentation på det.
 

morrism

Audemars
16610 har varit i princip samma klocka från att den tog över efter 168000 1989.
den tillverkades från 1989-2010 då den drog sig tillbaka till förmån för den nya 116610.

Enda större skillnaden är att lysmassan har ändrats under åren och vissa ord på tavlan har ändrats, köper du en äldre så kan lysmassan vara gul eller brun och inte fungera, en nyare lyser grön, detta är inga problem att byta ut tavla till en ny om du köper en äldre.

Samt att äldre har hål i bandhornen för att underlätta att byta band/länk på klockan. Detta slutade de med 2001

Någonstans 2004/2005 fick de rehaut gravering i ringen vilket jag tycker är snyggt.
BILD:

PC-Claus.jpg

40411_424930163323_506708323_4693329_6539965_n.jpg
 

benz

Omega
2-Faktor
Tack för era svar. Mycket bra bilder och lärdomar har man fått ta del av. Ska återkomma om det blir ett köp :)
 

ErikGBG

Audemars
Kan ni inte läsa? Servad och inte buren sen dess står där. Inte orimligt om den är servas av rolex och det finns dokumentation på det.
Fast det står oanvänd.... Varför då skriva ut "inte buren sen dess?" det är ju underförstått om man tidigare har skrivit att.den aldrig är buren....
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
16610 har varit i princip samma klocka från att den tog över efter 168000 1989.
den tillverkades från 1989-2010 då den drog sig tillbaka till förmån för den nya 116610.

Enda större skillnaden är att lysmassan har ändrats under åren och vissa ord på tavlan har ändrats, köper du en äldre så kan lysmassan vara gul eller brun och inte fungera, en nyare lyser grön, detta är inga problem att byta ut tavla till en ny om du köper en äldre.

Samt att äldre har hål i bandhornen för att underlätta att byta band/länk på klockan. Detta slutade de med 2001

Någonstans 2004/2005 fick de rehaut gravering i ringen vilket jag tycker är snyggt.
BILD:


Solida ändlänkar är en stor förändring med. Kom runt 2000 i samband med övergång från tritium till luminova och sedan superluminova.

RRR kom i mitten på Z-serien runt 2007. Lugholes försvann väl ändå runt 2003 i samband med F-serien?
 

Guinness

Cartier
Solida ändlänkar är en stor förändring med. Kom runt 2000 i samband med övergång från tritium till luminova och sedan superluminova.

RRR kom i mitten på Z-serien runt 2007. Lugholes försvann väl ändå runt 2003 i samband med F-serien?


Hur är det generellt med SEL för rolex? var det i början av 2000 som det kom för de flesta klockorna?
 

morrism

Audemars
Solida ändlänkar är en stor förändring med. Kom runt 2000 i samband med övergång från tritium till luminova och sedan superluminova.

RRR kom i mitten på Z-serien runt 2007. Lugholes försvann väl ändå runt 2003 i samband med F-serien?

Stämmer, de började med rehaut 2004/05 men kom på subben i mitten av z, 2007
 
Topp