• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpråd (seiko)

doien

Breitling
Hej!

Ny medlem - hoppas att jag lyckas posta någotsånär rätt!

Har tänkt att beställa en Seiko och undrar hur dessa två står sig mot varandra samt om prisskillnaden är motiverad?

http://watchhubs.com/en/japan-domestic-model/503-seiko-scuba-diver-prospex-solar-mens-sbdj001.html

http://watchhubs.com/en/diver-s-watches/574-seiko-solar-mens-scuba-divers-watch-sne107p1-sne107.html

(har även kollat Sumo/Blumo men bestämt mig för att hålla mig inom ca 1-2kkr då detta blir mitt första klockköp och jag hellre byter upp mig senare om intresset finns kvar....)


Tack på förhand! :)

//Doien
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Hej och välkommen! Den betydligt dyrare är väl bara någon/någon millimeter större och tjockare, annars verkar det ju vara väldigt snarlika, men jag kanske har missat något?
 

doien

Breitling
SKX007 ser också fin ut! Då är frågan vad som fungerar bäst, en "Seiko Japan Movement
Caliber V158" (SKX) eller "V158 Solar Powered Quartz Movement" (SNE/SBD)..


Tack så mycket! :) ja det var min första tanke också, därför jag blev osäker på om jag lyckats missa något avgörande...
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Släng ett öga på creationwatches.com för prisjämförelse
 

Galaxy

Rolex
Jag sitter också med tankarna om en första seiko. Tycker precis som många andra att SKX007 verkar vara ett klockrent val. Jag har dock inga erfarenheter av den, men baserat på det tekniska ser den strålande ut (tillsammans med ett väldigt bra pris)!
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Jag sitter också med tankarna om en första seiko. Tycker precis som många andra att SKX007 verkar vara ett klockrent val. Jag har dock inga erfarenheter av den, men baserat på det tekniska ser den strålande ut (tillsammans med ett väldigt bra pris)!

Verkligen, gör sig på i princip alla band också, själv föredrar jag nato.

21C10E9E-CD6B-4202-A77F-DD9E8C6A99F6-3969-000000FC4D49C2AC.jpg


563184E4-F6E5-4EFF-BDB9-1E5473B36F0E-4240-00000110395C8E07.jpg


E7C800B8-3F88-4A8D-B234-426A993C946F-53086-00000D51AFE22716.jpg
 

Dalomo

Rolex
2-Faktor
Skulle säga som många andra att nåt ut SKX linjen är kanon. Men bara för att ge dig något annat alternativ också kan jag rekommendera märket Orient. Förslagsvis Ray eller Mako. Ligger i samma prisklass och är kanske inte fullt så toolig som skx:arna. Finns på ovan nämnda creationwatches.com. Så här såg min gamla Ray ut.
NSA4muj.jpg
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
+1 på vad Dalomo skrev. SKX är ett kanonval men det kan vara värt att ta en kik på något från Orient. Om inte annat för att bredda urvalet. :)
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Denna har jag då jag tyckte att 007an var för stor på mig, 38mm utan kronan sitter bättre helt enkelt. vet dock inte vad som skiljer sig i tjockleken! men 013 tycker jag är bullig!

De är som jag förstått det lika i tjockleken, skillnaden sitter i diametern så rent teoretiskt borde inte de större klockorna kännas riktigt lika "bulliga".

SKX007 ser också fin ut! Då är frågan vad som fungerar bäst, en "Seiko Japan Movement Caliber V158" (SKX) eller "V158 Solar Powered Quartz Movement" (SNE/SBD)..


Om du är ny med klockor och intresset fortsätter att bli större så kommer du snart inte vara lika intresserad av kvartsklockor. Därför kan jag rekommendera dig att titta på ett mekaniskt urverk direkt då du troligen kommer vilja byta ut dit kvartsverk efter ett tag om du köper ett sådant.
För att avgöra vilket som fungerar bäst så kommer Caliber V158 vara mer precist och du kommer knappt behöva oroa dig för att den ska stanna vilket den automatiska gör när du inte använt den på ett tag. Men den är inte lika rolig att ha på armen som de automatiska urverk som sitter i SKX-klockorna.

I SKX-serien sitter mekaniska urverk och det finns ett antal olika modeller att titta på, förutom de tidigare nämnda så finns bland annat Seikos SKX779 samt SKX781. Sen finns SKX011 om det är en orange version av SKX007:an man vill ha.

Hoppas att du hittar något och var inte rädd för att fortsätta fråga!
 

Ricrob

Patek
Jag har testad ett gäng Seikos och håller lätt med ovan talare som förespråkar SKX007/009! Personligen diggar jag 009 bäst och har haft 3st. Trots att jag krängt alla efter ett tag, funderar jag att köpa igen varje gång jag ser en på annons. ;) Annars tycker jag även "Frankenmonster" är ascool för småpengar. Är du inne på att höja budgeten ngt, så rekommenderas Samurai.
Lycka till och välkommen in i galenskapen!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Sluta vara så jävla tråkiga nu att ni alltid rekommenderar en skx007. Soldriven är ju ascool och praktiskt. Den dyrare tillhör prospex-linjen= bättre länk och finish än den andra klockan.
 

benganb

Omega
Såg en orange monster beg på forumet eller om det var grannforum. Har själv en sådan som tränings- och fritidsklocka.
Jag är mycket nöjd med Rob på monsterwatches.eu. Fick bla oklanderligt bemötande när klockan strulade.
 

doien

Breitling
Oj vilken respons! Stort tack alla ni som tagit er tid att svara och även bidra med diverse bilder/länkar! :)

Har ännu inte bestämt mig helt, men just nu lutar det åt en 007:a, även om SNE107:an (solar) också känns lockande...
Nästa fråga som dök upp är om det är någon märkbar skillnad (funktion, kvalitet?) mellan en modell tillverkad i japan och en motsvarande tillverkad någon annanstans? 007:an finns både som "J" och "K" märkt.. Den k-märkta dock endast med gummiband.. o_O
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Jag tror att skillnaden bara är var de är ihopsatta. Är dock inte 100, men det bör inte vara någon större skillnad vad gäller kvalitet. Jag hade gått på den billigare, men det kan ju vara för att jag nästan är smålänning ;)
 

Fsjberg

Cartier
Nästa fråga som dök upp är om det är någon märkbar skillnad (funktion, kvalitet?) mellan en modell tillverkad i japan och en motsvarande tillverkad någon annanstans? 007:an finns både som "J" och "K" märkt.. Den k-märkta dock endast med gummiband.. o_O

Nej, det är ingen skillnad i kvalité eller funktion mellan en SKX007J eller "K". Kort förklarat är skillnaden mellan "J" & "K", texten på tavlan. På SKX007J står det 21 Jewels och att "J" monteras ihop i Japan och "K" i Singapore. Om du vill ha en lite längre förklaring så finns det här: http://forums.watchuseek.com/f281/differences-between-skx007k-skx007j-explained-81783.html
Hoppas det hjälpte! ( Har själv en "K" :) )
 

JesperO

Rolex
Oj vilken respons! Stort tack alla ni som tagit er tid att svara och även bidra med diverse bilder/länkar! :)

Har ännu inte bestämt mig helt, men just nu lutar det åt en 007:a, även om SNE107:an (solar) också känns lockande...
Nästa fråga som dök upp är om det är någon märkbar skillnad (funktion, kvalitet?) mellan en modell tillverkad i japan och en motsvarande tillverkad någon annanstans? 007:an finns både som "J" och "K" märkt.. Den k-märkta dock endast med gummiband.. o_O

Efter ett tag tycker jag personligen du skall lägga ut lite mer på en bättre länk - jag köpte en superoyster länk på bukten och kvaliteten är så mycket bättre än vad som kommer ned tex en SKX007. Jag hade köpt enda billig som möjligt (dvs med ett ganska hårt gummiband) och sedan kompletterat med ett superoyster.
 

Sledger

Cartier
SKX007 är trevlig. Sedan finns det en uppsjö med modeller i deras 5-serie som är trevliga. Där finns det många med det nyare 4R36 verket som, om jag uppfattat det rätt, är en vidareutveckling på 7S26 som sitter i 007. Största skillnaden är att det är hack & wind på det nyare. Alltså att sekundvisaren stannar när man ställer klockan och att man kan dra upp klockan manuellt. Om det nu skulle kännas viktigt för dig. :)

Fick hem en sån här idag och den känns riktigt trevlig än så länge iaf.

SRP165J1
srp165j1.jpg
 

doien

Breitling
Tack för alla svar! Min Seiko-jakt tog sig en drastisk vändning vilket resulterade i något helt annat... :) det lär dock ändå bli en Seiko inom kort, måste ju variera lite!

Här kommer lite bilder, är själv riktigt nöjd:
 
Topp