• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpråd, Speedy vs Sub-C Date

Daniel J

Omega
Jag hade just bestämt mig för att köpa en Speedmaster 9300 när jag kikade vad man får för alternativ vid ca 60 000kr.

Så nu står det mellan en Rolex Sub-C date och ovan nämnda Speedy. Båda i stål med länk.

Jag har idag en PO xl som sitter utmärkt storleksmässigt så jag är lite orolig för att Submarinern blir lite liten.

Jag är ingen flippare utan klockan öär stanna hos mig länge...

Köpråd önskas..
 

B1884

Audemars
2-Faktor
Sub-C bär mycket större än sina 40mm på pappret, så jag tycker inte du skall oroa dig för att den skulle kännas liten.

Men att ställa denna frågan på KS är som att gå in hos Audi-handlaren och fråga ifall du ska köpa Audi eller BMW ;)

Med det sagt så är båda fina klockor, men jag röstar på Subben. Har en själv och är supernöjd!
 

Isodor

Audemars
Tolkar jag det rätt att du har en PO och ska behålla den?

Olika saker att se på "problemet"

1) Du har en dykare, kanske vore kul med en kronograf?
2) Kul att köra ett annat märke än Omega, och Sub C är ju en fin klocka.
 

Daniel J

Omega
Tolkar jag det rätt att du har en PO och ska behålla den?

Olika saker att se på "problemet"

1) Du har en dykare, kanske vore kul med en kronograf?
2) Kul att köra ett annat märke än Omega, och Sub C är ju en fin klocka.

Jo, POn ska stanna.
Och det stämmer fint att jag är sugen på en kronograf.

Men samtidigt finns ju möjligheten att hoppa upp en nivå. Men då får jag en likadan klocka till...
Att klättra högre i Rolex sortiment har jag inte ekonomi till utan 60000kr är något av en smärtgräns.
 

rzc

Omega
Helt olika klockor men eftersom du redan har en dykare så kanske det är roligare med en Speedmaster.
Rolex kommer du ändå att köpa (oavsett vad du tror/tycker/känner just nu) ;)
 

Daniel J

Omega
Speedyn om du tänker behålla POn eller säljer du POn och köper både en Speedy och en sub! :)

Ett alternativ är en ny Speedy 9300 nu och sedan byta in min PO mot en sub-c om något år.

Eller speedy i år och ny sub-c om 1.5-2år och behålla min PO.

Då skulle samlingen se ut så här
Omega SMP 300m 41mm quartz
Omega PO xl 8500
Omega Speedy 9300
Rolex sub-c date

Det skulle på något sätt kännas som en bra målbild att sträva efter...
 

Daniel J

Omega
Sant!

edit:
Du får väl väga känslan av nyköp mot möjligheten till båda klockorna. Blir det nyköp så lägger jag min röst på Subben.

Att köpa klocka begagnad känns lite som att köpa begagnade kalsonger.

Oavsett hur mycket man tvättar dom så vet man att någon annan haft dom på sig...

Begagnat är supersmart ekonomiskt sett men vetskapen om smutsiga kalsonger skulle jag inte bli av med.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Ett alternativ är en ny Speedy 9300 nu och sedan byta in min PO mot en sub-c om något år.

Eller speedy i år och ny sub-c om 1.5-2år och behålla min PO.

Då skulle samlingen se ut så här
Omega SMP 300m 41mm quartz
Omega PO xl 8500 Rolex explorer 36 mm
Omega Speedy 9300
Rolex sub-c date

Det skulle på något sätt kännas som en bra målbild att sträva efter...


Justerade laguppställningen lite för en i min smak perfekt kvartett.;)
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Att köpa klocka begagnad känns lite som att köpa begagnade kalsonger.

Oavsett hur mycket man tvättar dom så vet man att någon annan haft dom på sig...

Begagnat är supersmart ekonomiskt sett men vetskapen om smutsiga kalsonger skulle jag inte bli av med.


...din partner var oskuld när ni träffades eller?:confused:

..get over it mannen... ...skaffa en 321-Speedy OCH en matt 5513 o sen är du set for life! :D
 

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
Jag satt i samma sits för något år sedan. Hade bara burit stora Planet Ocean och skulle köpa mig en Rolex. Då tyckte jag att Sub C var för liten så det blev istället en Deepsea. Nu i efterhand så skulle jag inte tveka en sekund att köpa en SubC.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Är en ickefråga f mig eftersom jag aldrig gillat O. Sub C kommer du bli enormt nöjd med.

Tolkar det som du inte provat så tips är att kolla båda på armen, den som får sig att le som en galning, känna obeskrivlig glädje... Ja den skall du ha:)
Lycka till:rolex:
 

Daniel J

Omega
Är en ickefråga f mig eftersom jag aldrig gillat O. Sub C kommer du bli enormt nöjd med.

Tolkar det som du inte provat så tips är att kolla båda på armen, den som får sig att le som en galning, känna obeskrivlig glädje... Ja den skall du ha:)
Lycka till:rolex:

Provade lite snabbt för något år sedan och blev inte så imponerad.
Tyckte att Rolexen var lite "gubbig".
Var inte mentalt förberedd heller då jag var hos min Omega AD för att köpa en PO och var inte riktigt påläst om rolex modeller.

Men smaken ändras ju...

Är det någon som köper en 18-årig highland park UTAN att gå via vedervärdiga blended whiskey först?
 

Mkarlsson

Panerai
2-Faktor
Har en SubC och är efter 1årsfesten grymt sugen på en speedy på läder.
Känns som en grym allrounder kombo hos mig åtminstone.

Mitt tips blir nog att köpa speedy först och sen känna efter på om du vill släppa PO'n för en Sub:)
 
Topp