Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Köpråd Tudor BBB

Diskussion i 'Diskussion' startad av Antonm, 19 mars 2015.

1. Antonm
    Trådstartare

Antonm Torpare

Tja,

Hängt länge här på forumet, men aldrig skrivit något. Nu är det dags!
    Jag är på väg att köpa min första lite dyrare klocka och skulle uppskatta lite råd av er som har rutin på detta.

Objektet är alltså en Tudor Black Bay Blue på länk som ligger uppe på Chrono24 (https://www.chrono24.se/tudor/herit...=1&dosearch=true&urlSubpath=/search/index.htm). Säljaren är en trusted seller som också fått bra referenser i chrono24-tråden här på forumet. Jag skickade en köpförfrågan och fick en offert, så som jag förstår det är den reserverad för mig i 24 timmar, vilket betyder att jag måste bestämma mig fort. Säljaren är en rumänsk pantbank, och de har alltså bara klockan, inga tillbehör. Jag själv har egentligen inga problem med att det inte följer med några tillbehör, utan det enda negativa med det är väl andrahandsvärdet. Priset inklusive Chrono24:s avgift är 1989 EUR, vilket verkar motsvara ca 18450 kr, vilket jag uppfattar som ett rätt schysst pris, trots att det inte är fullset.

Nu till frågorna.
    Är det ett vettigt pris? Något man bör tänka på när man köper via Chrono24?
    Har ni några andra synpunkter på köpet eller något ni tycker jag bör tänka på får ni gärna dela med er av det också.

Tack på förhand!

2. Aboynamedsue

Aboynamedsue Friends of KS

Från:
    O
    Tycker alltid det känns lite mysko när det saknas tillbehör på en så pass ny klocka...

yonsson gillar detta.
  3. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    De beggade som varit fullset och sålts här har väl kostat lika mycket. Jag hade hållit ut istället och köpt en här på KS.

finnirgens gillar detta.
  4. frere

frere Biskop

Från:
    Uppsala
    Kostar de inte runt 20-22 om de säljs här på forumet, av en vanlig snubbe, fullset och transport med postens värde?

Och man kan ju alltid fråga sig hur och varför en ny klocka hamnar på rumänska panten utan några tillbehör:angel:

yonsson, Joakim, erolorhun och 1 annan gillar detta.
  5. Urfunktion

Urfunktion Stadsbo

Från:
    Malmö
    Som ovan. Köp på forumet. Antingen väntar du tills det dyker upp en annons, eller så får du väl skriva lite grattis så att du får ihop de 20 inlägg som krävs för att lägga upp en köpesannons ;-)

6. erolorhun

erolorhun Borgare

Från:
    Stockholm
    Nenejnej, vänta tills rätt klocka dyker upp, komplett och med allt. Den där kostar ju ändå i princip lika mycket som en beggad fullset

7. Antonm
    Trådstartare

Antonm Torpare

Har precis som frere fått intrycket att de kostar lite mer än så när de säljs här med fullset. Den billigaste jag hittat i köp/sälj har gått för 19500 kr, men de flesta kostar en tusenlapp eller två mer än så. Hur mycket påverkar avsaknaden av tillbehör andrahandsvärdet? Som sagt, eftersom jag själv inte har något egentligt intresse av att ha tillbehören är det just andrahandsvärdet som bekymrar mig. Om det vid en försäljning skulle skilja sig säg 1 000 kr från en med fullset ser jag inte problemet med denna. Men än en gång, jag är inte direkt rutinerad på området, så jag lyssnar ödmjukast på det ni säger.

8. Båtkocken

Båtkocken Friends of KS

Från:
    Alberget 4A
    Hade hellre lagt 22k på en sprillans ny.

yonsson och KenKun gillar detta.
  9. Mr_Jonas

Mr_Jonas Friends of KS

Från:
    Göteborg
    Kan tänka mig att den blir mer svårsåld. Jag skulle inte köpa en såpass ny klocka utan tillbehör.

yonsson gillar detta.
  10. erolorhun

erolorhun Borgare

Från:
    Stockholm
    Fråga dig om du skulle köpa en 2014 Volvo V70 D5 utan vare sig manual, servicebok, fälgkors och domkraft. Från en rumänsk begbilförsäljare

yonsson och Joakim gillar detta.
  11. Ville_W

Ville_W Friends of KS

Från:
    Skåne
    För 4000kr till kan du få en sprillans ny jmf en beggad papperslös rumän. Om du inte kan sträcka dig så långt för att få trygghet + dokumentation tycker jag du ska vänta lite med ditt köp eller satsa på något annat. De röda BB är väl t.ex. lite billigare.

12. Antonm
    Trådstartare

Antonm Torpare

När du skriver sprillans ny, menar du nästan ny med fullset av någon här på forumet då? Nya kostar de väl ändå 8-10 tusen mer, t ex på http://www.nymansur.com/produkter/tudor/heritage/79220b-95740/tudor-heritage-black-bay-79220b-95740 ? Annars, var får man tag i en ny för 22 000 kr?

13. KenKun

KenKun Biskop

En ny kostar inte så mycket mer via C24!

14. Ville_W

Ville_W Friends of KS

Från:
    Skåne
  15. skallagrimson

skallagrimson Borgare

Håller med föregående inlägg. Om du är nära smärtgränsen borde du ändå klämma fram någon tusenlapp till och få en ny. Tyska handlare från C24 har funkat perfekt för mig vid 2 tidigare köp.
    Det är en härlig känsla att öppna boxen och ta upp en sprillans, orörd klocka :)

16. Joakim

Joakim Borgare

Klokt sagt

erolorhun gillar detta.
  17. Antonm
    Trådstartare

Antonm Torpare

Hmm... Jag låter den här vara så får jag fundera lite på om jag ska avvara ett par tusenlappar till och kolla på en med box och papper, eller kanske rent av en ny.

Tack för er input!

Owird, yonsson, Urfunktion och 3 andra gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield