• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpråd - vad kommer jag att gilla i 50 år?

frere

Audemars
2-Faktor
OK, jag har haft för mycket tid att läsa om klockor på sistone. Tanken har slagit rot. Jag har f n en tag heuer monaco (den bespottade icke-kronografen, inskaffad vid 25 års ålder varefter klockintresset tog skruv) en certinadykare och en smiths everest hemma och är rätt nöjd med det. Min far har en fin memovox som lånas när den behövs. Jag behöver alltså ingenting. Men...

På ett litet konto samlas alla pengar som ramlar in från farmödrar och andra gamla släktingar. Lite arv, lite 30-årspresenter, ja ni förstår. Det har pågått länge. Tanken är att jag, när tiden är mogen, ska köpa en klocka för rubbet. Med tanke på den långa spartiden i det här projektet, måste det bli en keeper. Jag har funderat närmare på explorer I, blå aqua terra, iwc mark XVI. Även expII, planet ocean och aquatimer, men de känns mindre och mindre aktuella. Speedmasters, SMP och subbar går nog tyvärr bort för att de är de enda klockor som alla jag känner omedelbart lägger märke till. Och själva köper, om de gjort något bra eller fyllt tillräckligt jämnt.

Men vad tror ni om t ex en blå AT? Blir det den nya SMP:n på var mans arm redan om 5 år? Eller ytterligare en av alla dessa omegor som producerades under en kortare period och försvann trots att den egentligen var grym? Jag gillar på något sätt det lite stealthiga i att det svennigare märket har överdängarurverket. (Jämfört med expI, alltså.) Den blå och strukturerade urtavlan är också en fin nautilusflirt, tycker jag. Och eftersom lågmälda strävsamma farbröder, som möjligen fått en omega på pappersbruket för lång och trogen tjänst men aldrig kunnat drömma om något glassigare, i grunden finansierar projektet, känns rolex inte riktigt rätt. (jfr omega vs rolex-tråden nedan - här passar volvos image faktiskt bättre!)

En annan tanke har dykt upp oneödigt ofta sedan jag hittade KS: Vintage... Det är inte alls vad jag hade tänkt från början, men precis alla klockor har ju ändå sina designrötter många decennier tillbaka. Ingenting verkar vara nytillkommet efter Gentas dagar. Oc det är ju också gamla pengar det handlar om... Men även om sportrolex från 70-talet är det hetaste som finns idag finns det ju ingenting som säger att det kommer att vara så för evigt. Eller?

Tacksam för synpunkter och råd: vad skulle Du köpa idag och använda i 50 år? Även om det (kanske... ;) ) dröjer tills just det här inköpet blir aktuellt, har jag kommit tillräckligt långt för att precisera målbilden. Kanske är det en aquanaut det måste bli, och ja, då får jag väl helt enkelt vänta skitlänge.
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Mitt råd till dig är att kära ner dig i en klocka och köp den för att bli en keeper.
Jag personligen tycker ATn är riktigt grym, stilig och diskret klocka. Passar till allt och är vrålsnygg.
 
Jag håller med Jokkmokkswe. Hade den nya blå AT'n funnits förra vintern så hade jag valt den istället för min grå. Här är en lånad bild från skribenten "4236" på WUS-Omega. Vackrare klocka och ett bättre urverk finns ju inte att köpa för pengar.

a2.jpg
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Undersköterskan skrev:
Jag håller med Jokkmokkswe. Hade den nya blå AT'n funnits förra vintern så hade jag valt den istället för min grå. Här är en lånad bild från skribenten "4236" på WUS-Omega. Vackrare klocka och ett bättre urverk finns ju inte att köpa för pengar.

a2.jpg

Sjukt snygg

En svart sub tröttnar man väl aldrig på, trots att folk kanske lägger märke till den?

Vill du flyga inkognito är kanske Seiko Spring Drive ngt för dig?

Lycka till!
 

mace

Cartier
2-Faktor
Med risk för att stöta mig med vissa, tycker jag Aqua terran lider av en sak: den försöker för mkt se ut som något den inte är (ja, en rolex). Med det sagt: visst är det en fantastisk klocka.

Kan berätta hur jag tänkte när jag köpte vad jag är övertygad kommer bli en klocka som kan gå i arv: enkelhet, både i utseende och komplikationsmässigt (inget datum). Fegt och fel kanske.

Jag har aldrig gillar de nya kantiga siffrorna på Explorern, annars hade den varit mitt val. Nu blev den en svart milgauss - lite ovanlig, men de insatta ser vad det är. Inget grönt glas eller olika färg på lume. Blixtsekundvisare antingen hatar eller älskar man. Den tillför något dock.

Knycker en bild jag med:
brianmilgauss1.jpg


Lycka till med letandet, och stressa inte fram något! :)
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
En 16610LV nu medan de fortfarande är överkomliga? Vad spelar det för roll att andra vet vad det är för klocka? Du köper väl klockan för din egen skull? :)

114270 är visserligen fin och en favorit även hos mig men jag hade nog ändå valt en av de sista 14060M istället.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Knepig frågeställning, då känslan i slutändan bör komma från dig själv. Du känner dig själv bäst, typ... Men spontant tycker jag AT:n verkar vara ett bra val, eller mitt standardsvar, en plexi sub/gmt (en sub om du har smalare handled, och gmtn kanske är ett bättre val om du har lite grövre handled, då den upplevs något större pga att insertet går längre ut på bezeln, jämfört med subben) från ditt födelseår, om det lutar åt vintage.

Min solblekta snöflinga från mitt födelseår -77

IMG_6191.jpg


IMG_6614.jpg
 
Köp en Rolex ny 116610LN (SubC) och skit i vintage, din klocka kommer bli det ändå -ingen id'e att låta någon annan köra in den :)
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Svår frågeställning. Du kommer antagligen få lika många olika svar och förslag som antalet deltagare i tråden...

Jag tror att det bara handlar om vad DU gillar och har för preferenser. Jag själv har en lång lista på klockor som jag vill prova på. En del har jag drömt om i flera år, andra har jag stött på efter hand i takt med ett ständigt ökande intresse.

Vilken jag kan tänka mig att leva med i 50 år? - Ingen aning! Antagligen kommer jag att inse det först den dagen när jag har sålt klockan och ändrar mig sekunden efter.

Lycka till!
 
Undersköterskan skrev:
Jag håller med Jokkmokkswe. Hade den nya blå AT'n funnits förra vintern så hade jag valt den istället för min grå. Här är en lånad bild från skribenten "4236" på WUS-Omega. Vackrare klocka och ett bättre urverk finns ju inte att köpa för pengar.

a2.jpg

Den där var RIKTIGT snygg, finns den i 39mm och 41mm eller nåt som dom andra?

/Martin
 

EmilL

Omega
masterkiller skrev:
Den där var RIKTIGT snygg, finns den i 39mm och 41mm eller nåt som dom andra?

/Martin

Såvitt jag vet så finns den endast i 38,5mm. Det är den enda storlek jag läst om på den, det är den storlek som bond hade i filmen, och det är också den storlek som funnits i butik när jag kikat (annars brukar ju 41,5mm-varianten finnas i större utsträckning). Jag tycker dock det är konstigt vad gäller marknadsföring, eftersom de större varianterna (41,5mm) av aqua terran annars verkar mer populär bland köparna..
 

frere

Audemars
2-Faktor
Tack för intresset! Fördel AT, men visst är det dumt att räkna ut rolex helt... Spring drive måste jag nog också se i verkligheten. Om jag bara köpte klockor med hjärnan, vore det helt klart min grej. Och som sagt, beslutet behöver ju inte heller tas i en handvändning.

masterkiller skrev:
Köp en Rolex ny 116610LN (SubC) och skit i vintage, din klocka kommer bli det ändå -ingen id'e att låta någon annan köra in den :)
Det här var precis vad jag behövde höra, tack. Klart att det ska vara skinande nytt den här gången! Vintagedjungeln får jag hitta någon annan förevändning för att utforska...
 

cab

Audemars
2-Faktor
masterkiller skrev:
Köp en Rolex ny 116610LN (SubC) och skit i vintage, din klocka kommer bli det ändå -ingen id'e att låta någon annan köra in den :)

This, är det en klocka man ska ha hela livet så är det en ny sub som man sliter in själv.
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Svårt val, personligen skulle jag välja en klocka som passar överallt.
En Datejust II 41mm hade passat mig bra, gärna med blå tavla.
4787808611_47d085bea0.jpg
 

David

Bödeln
papadok skrev:
Det här var precis vad jag behövde höra, tack. Klart att det ska vara skinande nytt den här gången! Vintagedjungeln får jag hitta någon annan förevändning för att utforska...

Detta var precis min tanke när jag läste tråden igår, men inte hade tid att svara då. Naturligtvis vill du att en klocka som ska lämnas till någon annan om 50 år ska ha ditt namn på certet, originalkvitto med ditt namn och en historia som bara du är en del av.

Jag tror inte att en klocka som är 100 år gammal om 50 år är ett dugg roligare än en som är ny nu, det är snarare så att dagens klockor åldras med väsentligt större värdighet.

Så till den svåra biten då, val av klocka. Min erfarenhet är att det är extremt svårt att peka ut en keeper på förhand. Vid olika tillfällen har blå Sub-C, Yacht-Master, 1675 Pepsi, 16610LV och PAM 311 alla fått epitetet. Visserligen har jag inte flippat någon än, men det är inte någon av dem jag känner att jag skulle ha särskilt stor ångest över att göra mig av med, och det är väldigt nära för 16622:an. Nästa "keeper", som jag inte införskaffat än, är JLC Master Ultra Thin Moon 39:
http://www.jaeger-lecoultre.com/US/en/l ... 68420.html

DSC_3472.jpg


Kanske inte för dig, då jag misstänker att du vill ha något mer robust, men kan det finnas något annat i JLC-sortimentet som lockar? Det blir väldigt mycket klocka för pengarna, tycker jag. Vill du gå ner några snäpp i pris tycker jag att Oris ger samma valuta per krona.

Annars tycker jag att Ricrobs Omega är fantastiskt fin, kan vara ett alternativ till AT:n, som förstås också är ett bra val?

file.php


En Tudor Black Bay skulle också kunna funka, men frågan är hur mossig den kommer att kännas om 50 år.

Det finns ett undantag till köpa-nytt-filosofin tycker jag, och det är förstås födelseårsklockan. En GMT Master eller en Speedmaster skulle i så fall vara givna alternativ, men se då till att få en väldokumenterad och intressant historik på köpet, även om det blir väldigt mycket dyrare!
 
David skrev:
Nästa "keeper", som jag inte införskaffat än, är JLC Master Ultra Thin Moon 39:
http://www.jaeger-lecoultre.com/US/en/l ... 68420.html

DSC_3472.jpg

De är riktigt FET har oxå spanat in den och om jag hade dom pengarna och lägga på en dressare så skulle den vara given, klassik, stilren, bra storlek och ändå lite intressant tavla pga månfasen och med den som 'dressare i lådan är man 'set for life' på dress fronten iallafall...

A Man's Man's Watch :)

http://www.hodinkee.com/2011/5/20/live-pictures-of-the-jaeger-lecoultre-master-ultra-thin-moon.html

1000w


1000w


1000w
 

David

Bödeln
masterkiller skrev:
De är riktigt FET har oxå spanat in den och om jag hade dom pengarna och lägga på en dressare så skulle den vara given, klassik, stilren, bra storlek och ändå lite intressant tavla pga månfasen och med den som 'dressare i lådan är man 'set for life' på dress fronten iallafall...

Exakt så tänker jag. Och det är därför 16622:an eventuellt dyker upp på K&S.
 

mace

Cartier
2-Faktor
+1 på att köpa den ny och skippa vintage. Det är din klocka och din story, inga andra jeppar som smutsar ner historien. :)
 

DrDre

Patek
Om man vill ha en klocka i 50 år så bör man nog undvika det extrema i form av tex färg, material och storlek, dvs tex orange, keramik och oversize går nog bort. Om man dessutom bara ska ha en (1) klocka så måste det ju vara hyggligt allround, vilket nog gör att man kanske vill skippa vridringar med siffror. På 50 år lär man ju också serva den ett par gånger (10?) så man kanske också kan fundera på om man verkligen vill ha en kronograf som väl kostar ytterligare en slant vid varje tillfälle.

Utifrån detta skulle mitt val bli en blå Omega AT som föreslagits ovan eller en Datejust med slät ring om jag vill skjuta in ytterligare lite kosing. För lite mer pengar får man en JLC dress watch. Om jag känner mig lite rikare än så skulle mitt val bli en AP Royal Oak (den vanliga, inte Offshore) eller lyxalternativet PP Nautilus.
 

frere

Audemars
2-Faktor
David skrev:
Nästa "keeper", som jag inte införskaffat än, är JLC Master Ultra Thin Moon 39.

Sjukt fin! Men precis som du säger, ett eller två snäpp för dressad. JLC är lite av ett favoritmärke, men ändå har jag svårt att hitta något att verkligen äga på riktigt. (Jag kommer ibland på mig själv med att vilja jobba på bank när jag ser en...) Saknar liksom ett segment mellan de snitsiga ultratunnisarna och de biffiga komplikationsdykmonstren.

Tudor black bay har jag också tittat på, och jag tror att jag förstår vad du menar med att den blir mossig. Neovintagestuket går nog att tröttna på, och då vill jag kunna sälja och gå vidare. Kanske är det klockvärldens VW new beetle - min drömbil på 90-talet men knappast idag...
 

Josef B

Bestraffaren
Jävligt intressant tråd! Men frågan är riktigt svår att svara på! Jag hoppas ju att min Deepsea är den klocka som jag alltid kommer ha medans andra kommer och går.
 
Topp