• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpråd, vintage på en stor man.

Sjoning

Breitling
Hej.

Jag har ett litet "problem"... Här om dagen när jag gick igenom mina klocklådor, så slog det mig ganska hårt att jag inte har någon vintage dress klocka i samlingen... Och faktum är att jag inte på något sätt har glömt bort den genren eller nobbar den på något sett. Det är nämligen så att jag alltid varit lite rädd för just dress klockor. Jag tillhör den lite mer stora sortens människor, är ganska lång, har grova armar, stora händer etc. De jag hittat och testat har ofta försvunnit på handleden. Och det ser väldigt löjligt ut på mig, tycker jag. Så jag vill veta om det är någon annan som haft det problemet, har ni hittat dress klockor som passar er, som inte bara försvinner och blir som en fluglort på handleden?

Jag är alltså ute efter en Vintage klocka i dressmodell, där boetten är lite större än "normalt" om man får säga så.
Har exempelvis testat Omega Seamster De Ville där boetten mätte 34mm om jag inte missminner mig och den kändes då lite för liten.

Mvh Sjoning
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Hej.

Jag har ett litet "problem"... Här om dagen när jag gick igenom mina klocklådor, så slog det mig ganska hårt att jag inte har någon vintage dress klocka i samlingen... Och faktum är att jag inte på något sätt har glömt bort den genren eller nobbar den på något sett. Det är nämligen så att jag alltid varit lite rädd för just dress klockor. Jag tillhör den lite mer stora sortens människor, är ganska lång, har grova armar, stora händer etc. De jag hittat och testat har ofta försvunnit på handleden. Och det ser väldigt löjligt ut på mig, tycker jag. Så jag vill veta om det är någon annan som haft det problemet, har ni hittat dress klockor som passar er, som inte bara försvinner och blir som en fluglort på handleden?

Jag är alltså ute efter en Vintage klocka i dressmodell, där boetten är lite större än "normalt" om man får säga så.
Har exempelvis testat Omega Seamster De Ville där boetten mätte 34mm om jag inte missminner mig och den kändes då lite för liten.

Mvh Sjoning

Hej,

Finns gamla Omegor som kallas" Jumbo" och ligger på 38mm (oftast), klassisk dressklocka som inte skäms för sig.

Omega Jumbo, finns massvis därute, en massa franken och ommålade klockor också, så man får leta noga och ta hjälp!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Skäng upp en bild med 34 mm på handleden! Om du tycker de vanliga vintageuren är för små kan du försöka dig på att hitta tex en Omega 2620 som min då de mäter 38 mm. Så de finns där ute även om de är lite sällsynta, lycka till!

image.jpg
 

mosse

Omega
Tycker datejust (36mm) brukar funka även på grövre handleder. Annars har du ju Tudor Jumbo (38mm), ligger en på KoS nu :)
 

Sjoning

Breitling
Kanon, tackar! Jag blir sugen på att ta upp jakten igen. Får helt enkelt börja prova mig fram igen, jag gav upp ganska enkelt då jag jag provade en massa förr och till slut sa min urmakare "håll dig till dina submariner"... Skadar heller inte om dress klockan jag är på jakt efter är lite tjockare och inte helt platt, det är dock bara en parentes.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Kanon, tackar! Jag blir sugen på att ta upp jakten igen. Får helt enkelt börja prova mig fram igen, jag gav upp ganska enkelt då jag jag provade en massa förr och till slut sa min urmakare "håll dig till dina submariner"... Skadar heller inte om dress klockan jag är på jakt efter är lite tjockare och inte helt platt, det är dock bara en parentes.
Dressur är inte tjocka, så du får nog förklara lite närmare vad du söker.
 

Sjoning

Breitling
Dressur är inte tjocka, så du får nog förklara lite närmare vad du söker.
Nej absolut, det är ju i regel väldigt tunna och eleganta. Men vill minnas att jag provade en Oris, om jag inte ens ägde en för många år sedan som var i modellen lite tjockare boett... Kan ha fel, men som sagt bara en parantes. :)
 

Sjoning

Breitling
35mm guld JLC på 19,5 cm handled, funkar hur bra som helst bara tavlan är stor.
(möjligen till salu dessutom..)

2013-11-20163348.jpg

IMG_20150206_131748_2.jpg

IMG_20141005_151434_1.jpg

Fantastiskt fin klocka, verkligen! Visst blir man sugen när det står till salu. Men ska i första hand leta reda på en 38mm, om inte ditt pris är fantastiskt bra vill säga. ;) Tack så hjärtligt för att du delade med dig av bilderna i alla fall.
 

Jonaz

Rolex
Kolla vintage chronomatic ( Breitling ) snygga nog att funka som dress och stora nog ( 48mm ) för fullvuxna. ( och varför sålde jag min??? )
 
Topp