Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Köpråd

Diskussion i 'Diskussion' startad av jefflods, 18 november 2015.

1. jefflods
    Trådstartare

jefflods Bonde

Hallå i stugan!

Nu är det så att jag sneglat på dessa 3 modeller ett tag och har bestämt att det är dags att slå till på en av dom. 2 av dom är med läderband vilket jag tycker är snyggt men har hört att dom börjar lukta jävligt illa efter ett tag. Borde väl kunna köpa en stållänk från AD om jag vill sen också? Klockorna finns länkade nedan. Tack och bock!

Senast ändrad: 18 november 2015
    Equilibrium gillar detta.
  2. Equilibrium

Equilibrium Friends of KS

Från:
    Island
    Ett tips: Det är generellt sett billigare att köpa stållänk från början och sedan komplettera med läderarmband (ifall man så önskar)
    än vice versa ! Certinan med stållänk tycker jag är finast av dessa tre, lycka till :)

PS: Har du jämfört dessa priser med t.e.x uret.se ??

Senast ändrad: 18 november 2015
    Mcgregor och jefflods gillar detta.
  3. joca

joca Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Jag köper med stållänk och kompletterar med ett läderband.

4. Greven

Greven Friends of KS

Från:
    Stockholm
    För mig funkar inte länkarna, vet inte varför? Rent generellt håller jag med @Equilibrium om att köpa med länk och sedan komplettera med annat band. Lycka till med köpet!

5. jefflods
    Trådstartare

jefflods Bonde

Nej, har faktiskt inte kollat Uret.se får göra det. Är det lätt att byta mellan armband på egen hand?

6. jefflods
    Trådstartare

jefflods Bonde

Länkarna funkar inte för mig heller, haha. Kan hända att det är jag som klantat mig.

Equilibrium och Greven gillar detta.
  7. Equilibrium

Från:
    Island
    Det kan nog andra svara bättre än jag, men förutsatt att man har de rätta verktygen så gissar jag på att det är busenkelt !

8. Greven

Greven Friends of KS

Från:
    Stockholm
    No worries! Du kan fortfarande ändra ditt första inlägg (du har 30 min på dig att ändra inlägg) och lägga in bilder istället på de tre modellerna. Alla gillar bilder på KS! :)

jefflods och Equilibrium gillar detta.
  9. Equilibrium

Från:
    Island
    Det stämmer @jefflods ! Bildkåtare forum får du leta efter :p

JMolin, jefflods och Greven gillar detta.
  10. jefflods
    Trådstartare

jefflods Bonde

Nu finns det bilder:)

Greven gillar detta.
  11. jefflods
    Trådstartare

jefflods Bonde

Se där, då har man lärt sig nåt idag också! :p

12. Greven

Greven Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Det kan vara lite trixigt till en början men har du rätt verktyg och lite tålamod så går det rätt lätt efter ett tag. Om du inte vill byta från länk till band själv så kan en urmakare säkert antingen hjälpa dig om du ber snällt, alternativt så tar de max en hundring för besväret. När du byter själv från början finns alltid en liten risk för repor, det är upp till dig hur cool du är med det, samt hur stadig du är på handen. ;)

13. Equilibrium

Från:
    Island
    Priserna på klockia.se verkar bra tycker jag. Skillnaden mellan stållänk/läderarmband är ju bara rätt över 300 SEK så om jag vore du så skulle jag inte ta den "snåla vägen" utan köra på stållänk från början :)

jefflods gillar detta.
  14. jefflods
    Trådstartare

jefflods Bonde

Haha, lär ju komma en ramsa svordomar.;)

Greven gillar detta.
  15. jefflods
    Trådstartare

jefflods Bonde

Ska kolla vad min lokala AD tar före beställning. Bor i en liten stad, så vill sponsra lokal handel så länge inte prisskillnaden börjar komma upp i 1000:-

Men blir att köpa den med stållänk.

Moorflax och Equilibrium gillar detta.
  16. Equilibrium

Från:
    Island
    Bara att börja lära in den här så du är förberedd

jefflods gillar detta.
  17. Psykel

Psykel Präst

Från:
    Sollentuna
    Köpte min Certina DS Action till ett bra pris på klockia.se, ca tusenlappen billigare än i butik. AD dessutom, vilket är ett stort plus.
    Jag stämmer in i kören med att köpa på länk och komplettera med läderband.

18. Omega87

Omega87 Bonde

Från:
    Eslöv
    Som alla säger är det billigare att köpa klockan med länk först än senare.

Börjar lukta illa..? Man får ju rengöra dem eller så har man fler klockor att rotera med! ;) Bra val av märke dock! Gillar själv Certina och har en Precidrive PÅ läder. Tycker Certina har bäst design i sitt prissegment och hade själv svårt att välja ut den absoluta favoriten! :) Lycka till!

19. jefflods
    Trådstartare

jefflods Bonde

Haha jo, läste om nån snubbe som var på jobbet och nåt luktade förjävligt och han fattade inte vad det var. Han gick från jobbet och tyckte lukten följde med. Väl hemma drog han handen genom håret och kände väl då att lukten kom från klockarmbandet. :banghead:

20. jefflods
    Trådstartare

jefflods Bonde

Då blir det att göra så. Kan ju inte säga emot så många kloka herrar:cigar:

21. Omega87

Omega87 Bonde

Från:
    Eslöv
    Haha!! :D

22. Brogren

Brogren Friends of KS

Det ska mycket till..

Köp den med länk till, finns en uppsjö av läderarmband, gummi, haj, ödla, rocka and the list goes on.

23. Ville_W

Ville_W Friends of KS

Från:
    Skåne
    Var inte rädd för läder. Läder är förvisso ett organiskt och absorberande material så på sikt drar det till sig smuts och svett och börjar lukta. Hur lång tid det tar beror på en massa faktorer, kvalité och skötsel, hur du använder klockan och hur mycket du svettas.
    Räkna alltså generellt med att du måste byta efter något eller några år. Men det är väl egentligen inget problem, det är ju en så härlig känsla att få sätta på ett nytt läderband på sin klocka:)

24. Mcgregor

Mcgregor Friends of KS

Jag älskar läder, men hade köpt med länk direkt och köpt till ett läder. Länken kommer bli dyr att köpa i efterhand

25. FilipF

FilipF Biskop

Från:
    Stockholm
    Jag skulle köpa länken först. Ett läderband av hyfsad kvalité ligger på ca 4-500 och att köpa till länker sen skulle gå på 2-3000.
    Min indis är att alla klockor ska i grunden ha länk, sen kan man variera med läder eller annat efter hand :)

26. CCB

CCB Friends of KS

Från:
    Helsingborg
    En tumregel med läderband är att inte svettas med dem för mycket, inte heller bada med dem. Då håller de sig mycket längre. Jag har själv en DS1 powermatic 80 med läderband och har haft den till och från i 1,5 år, men det är först nu bandet ska bytas. Bra klocka, lycka till med köpet!

27. jefflods
    Trådstartare

jefflods Bonde

Har ju kikat på titanmodellen av DS-1 nu på morgonen, som finns med både blå och grå urtavla. Fast då är det inte Powermatic 80.

Mårtenssons ur Brookfield