• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpråd

Hallå i stugan!

Nu är det så att jag sneglat på dessa 3 modeller ett tag och har bestämt att det är dags att slå till på en av dom. 2 av dom är med läderband vilket jag tycker är snyggt men har hört att dom börjar lukta jävligt illa efter ett tag. Borde väl kunna köpa en stållänk från AD om jag vill sen också? Klockorna finns länkade nedan. Tack och bock!

c029.407.11.051.00.jpg


c029.407.16.081.00.jpg
 
Senast ändrad:

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Ett tips: Det är generellt sett billigare att köpa stållänk från början och sedan komplettera med läderarmband (ifall man så önskar)
än vice versa ! Certinan med stållänk tycker jag är finast av dessa tre, lycka till :)

PS: Har du jämfört dessa priser med t.e.x uret.se ??
 
Senast ändrad:
Ett tips: Det är generellt sett billigare att köpa stållänk från början och sedan komplettera med läderarmband (ifall man så önskar)
än vice versa ! Certinan med stållänk tycker jag är finast av dessa tre, lycka till :)
PS: Har du jämfört dessa priser med t.e.x uret.se ??

Nej, har faktiskt inte kollat Uret.se får göra det. Är det lätt att byta mellan armband på egen hand?
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Det kan nog andra svara bättre än jag, men förutsatt att man har de rätta verktygen så gissar jag på att det är busenkelt !
 

Greven

Audemars
Nej, har faktiskt inte kollat Uret.se får göra det. Är det lätt att byta mellan armband på egen hand?
Det kan vara lite trixigt till en början men har du rätt verktyg och lite tålamod så går det rätt lätt efter ett tag. Om du inte vill byta från länk till band själv så kan en urmakare säkert antingen hjälpa dig om du ber snällt, alternativt så tar de max en hundring för besväret. När du byter själv från början finns alltid en liten risk för repor, det är upp till dig hur cool du är med det, samt hur stadig du är på handen. ;)
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Priserna på klockia.se verkar bra tycker jag. Skillnaden mellan stållänk/läderarmband är ju bara rätt över 300 SEK så om jag vore du så skulle jag inte ta den "snåla vägen" utan köra på stållänk från början :)
 
Det kan vara lite trixigt till en början men har du rätt verktyg och lite tålamod så går det rätt lätt efter ett tag. Om du inte vill byta från länk till band själv så kan en urmakare säkert antingen hjälpa dig om du ber snällt, alternativt så tar de max en hundring för besväret. När du byter själv från början finns alltid en liten risk för repor, det är upp till dig hur cool du är med det, samt hur stadig du är på handen. ;)

Haha, lär ju komma en ramsa svordomar.;)
 
Priserna på klockia.se verkar bra tycker jag. Skillnaden mellan stållänk/läderarmband är ju bara rätt över 300 SEK så om jag vore du så skulle jag inte ta den "snåla vägen" utan köra på stållänk från början :)

Ska kolla vad min lokala AD tar före beställning. Bor i en liten stad, så vill sponsra lokal handel så länge inte prisskillnaden börjar komma upp i 1000:-

Men blir att köpa den med stållänk.
 

Psykel

Patek
Köpte min Certina DS Action till ett bra pris på klockia.se, ca tusenlappen billigare än i butik. AD dessutom, vilket är ett stort plus.
Jag stämmer in i kören med att köpa på länk och komplettera med läderband.
 

Omega87

Rolex
Som alla säger är det billigare att köpa klockan med länk först än senare.

Börjar lukta illa..? Man får ju rengöra dem eller så har man fler klockor att rotera med! ;) Bra val av märke dock! Gillar själv Certina och har en Precidrive PÅ läder. Tycker Certina har bäst design i sitt prissegment och hade själv svårt att välja ut den absoluta favoriten! :) Lycka till!
 
Som alla säger är det billigare att köpa klockan med länk först än senare.

Börjar lukta illa..? Man får ju rengöra dem eller så har man fler klockor att rotera med! ;) Bra val av märke dock! Gillar själv Certina och har en Precidrive PÅ läder. Tycker Certina har bäst design i sitt prissegment och hade själv svårt att välja ut den absoluta favoriten! :) Lycka till!

Haha jo, läste om nån snubbe som var på jobbet och nåt luktade förjävligt och han fattade inte vad det var. Han gick från jobbet och tyckte lukten följde med. Väl hemma drog han handen genom håret och kände väl då att lukten kom från klockarmbandet. :banghead:
 

Brogren

Cartier
Haha jo, läste om nån snubbe som var på jobbet och nåt luktade förjävligt och han fattade inte vad det var. Han gick från jobbet och tyckte lukten följde med. Väl hemma drog han handen genom håret och kände väl då att lukten kom från klockarmbandet. :banghead:

Det ska mycket till..

Köp den med länk till, finns en uppsjö av läderarmband, gummi, haj, ödla, rocka and the list goes on.
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Hallå i stugan!

Nu är det så att jag sneglat på dessa 3 modeller ett tag och har bestämt att det är dags att slå till på en av dom. 2 av dom är med läderband vilket jag tycker är snyggt men har hört att dom börjar lukta jävligt illa efter ett tag. Borde väl kunna köpa en stållänk från AD om jag vill sen också? Klockorna finns länkade nedan. Tack och bock!

c029.407.11.051.00.jpg


c029.407.16.081.00.jpg
Var inte rädd för läder. Läder är förvisso ett organiskt och absorberande material så på sikt drar det till sig smuts och svett och börjar lukta. Hur lång tid det tar beror på en massa faktorer, kvalité och skötsel, hur du använder klockan och hur mycket du svettas.
Räkna alltså generellt med att du måste byta efter något eller några år. Men det är väl egentligen inget problem, det är ju en så härlig känsla att få sätta på ett nytt läderband på sin klocka:)
 

Mcgregor

Rolex
2-Faktor
Jag älskar läder, men hade köpt med länk direkt och köpt till ett läder. Länken kommer bli dyr att köpa i efterhand
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Jag skulle köpa länken först. Ett läderband av hyfsad kvalité ligger på ca 4-500 och att köpa till länker sen skulle gå på 2-3000.
Min indis är att alla klockor ska i grunden ha länk, sen kan man variera med läder eller annat efter hand :)
 

CCB

Cartier
2-Faktor
En tumregel med läderband är att inte svettas med dem för mycket, inte heller bada med dem. Då håller de sig mycket längre. Jag har själv en DS1 powermatic 80 med läderband och har haft den till och från i 1,5 år, men det är först nu bandet ska bytas. Bra klocka, lycka till med köpet!
 
Topp