• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köprådgivning: Breitling & Omega. Standardfrågor

Stormgaard

Breitling
Hejsan allihopa!

Jag är nyregistrerad här på forumet. Så tänkte presentera mig själv lite kort innan jag frågar vilt; Till att börja med så kan jag väl säga att jag heter Alexander, är 25 år och är bosatt i Stockholm. Jag är ny bland de som kallar sig klock-entusiaster och har således endast ägt billigare klockor innan (under 5000 SEK) men har med åren känt att intresset och nyfikenheten ökat och att det nu är dags för mitt första "riktiga" inköp.

Över till anledningen för tråden!
Jag tänker att min första klocka skall bli en begagnad sådan. Och efter jag läst ett par forum-trådar här har så jag beslutat att jag kommer endast att köpa en klocka som har certifikat samt box. (Tycker personligen att det är roligare ifall detta är med också).

Jag har tittat på en BREITLING, Chronomat, "Tachymetre", Cal 13 (ETA 7750) (Om man ska vara specifik). Klockan är ifrån 1993 men har servats senast December 2014. Om man bortser ifrån designen. Är det någon större funktionell skillnad mellan en klocka från 1993 och en ifrån 2015? Behöver en äldre klocka servas med mindre mellanrum? Är de mer bökiga funktionellt vid daglig användning? Undrar även ifall det finns någon erfarenhet av att 15, 30, 45 "plupparna" på "bezelringen?" ramlar av. Då de ser ganska instabila ut på denna modell. När det står att en klocka har certifikat men att det är (ej komplett) vad kan det innebära rent praktiskt? Samt hur påverkar detta värdet?

Över till mina frågor gällande Omega Seamasters. Jag har jag tittat på en Omega Seamaster från 2005. Mer specifikt: Chronograph-modellen i Stainless-steel utförande. De verkar gå för runt 20'000 ifall de har några år på nacken. Den största visuella skillnaden mellan uret från 2005 och det från 2007 verkar vara att "seamaster" texten är röd på de tillverkade 2007 eller senare. Om man ser på det rent värdemässigt. Bör man vänta tills dess att en Seamaster från 2007 finns på marknaden och få den röda texten (då antagligen till samma pris, då jag sprungit på ett par från 2007 eller senare som legat i samma prisklass) eller spelar det ingen som helst roll? För min del kvittar det egentligen om klockan har seamaster-texten i rött eller i silver.

Kan be om ursäkt på förhand ifall min text varit obegriplig, felplacerad i forumet eller att jag ev. skulle ha använt en sök-funktion istället för att skriva denna feta post.

Trevlig kväll!

/A
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Välkommen!
Jag gillar både Seamaster och Chronomat. Skulle gått på en gammal Chronomat från 90-talet i bra skick då dom är riktigt coola. Det händer att så kallade raiders trillar av. Har hänt @Spencer66 och han har säkert bra svar till dig samt att han kan flytta tråden till diskussion istället för vintage.
 
Topp