• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpt denna militär? söker fakta! tack

AndreasD

Breitling
HEJ allesammans.
Jag har hittat denna klocka för priset utav 200:- kronor!

Som jag inväntar besked ifrån säljaren ifråga.
Så jag kommer säkert få göra beslag på denna om den finns kvar!
Jag är rätt ny etablerad på klockfronten och jag har försökt hitta denna klocka, utan resultat.
Jag gissar på att det är en ww1 trench klocka?
säljare påstår den vara CA 120år gammal.
Han vet ej vad för klocka detta är då det inte är markerat utvärtes på uret.
Men i mina ögon och efter långt sökande så har jag uppfattat denna vara rätt väldigans ovanlig ? och hoppet om en mycket lönsam investering finns.
Jag tycker den har snyggaste urtavla på de flesta från denna tid.
Jag tar glädjeligen emot all fakta som kan trilla in ifrån er lite mer kunnande inom klockindustrins regler.
Frågeställningen lyder väl om vad ni tror detta är för tillverkare, ålder, vad som är betydande med blå timvisare, röd 12, och urtavlans färgtoner i sig som jag förstår är rätt ovanlig? vilken typ av kategori faller denna klocka in i?
Tyvärr har jag inte bättre bilder.

- Tack på förhand MVH Andreas
 

Bilagor

  • trench.jpg
    trench.jpg
    34.4 KB · Visningar: 181
  • trench2.jpg
    trench2.jpg
    34.3 KB · Visningar: 174
  • trenchavatar.JPG
    trenchavatar.JPG
    2.9 KB · Visningar: 178

Fido1

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Kan alldels för lite om detta tyvärr men vad jag har hört och läst finns det en hel del bogusklockor av denna sort. Försök gör så mycket research du kan innan köp. Det var inte hjälpen du sökte, jag vet.
 

AndreasD

Breitling
okkej, nä det är bara roligt med tankar kring detta. gissningar och tankar tackar jag för! :)
enligt eget tycke är urtavlan utomordentligt vacker... och blå visare , såna detaljer hoppas jag relaterar till något visst fabrikat,,, hoppas någon kunnig inom ämnet kan droppa av en rad eller två
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Hej!

Den ser lite vek ut och påminner om ett damur. Hur stor är den? Dessa låg ju mycket nära, eller var, fickur som modifierades. Tror inte just denna är en sk. trench från wwI, de har oftast kraftigare bandbyglar. Att det skulle vara en investering ställer jag mig frågande till men om du betalar 200 kr för något du gillar ser jag inte vad som skulle gå fel? De är ju inte så tillförlitliga mekaniskt och är rätt sköra dock. Har själv köpt liknande i herrutförande och tycker de är charmiga.
 
Topp