• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpt en Lemania, någon som vet något om den?

Fredda

Breitling
Köpte den här på Ebay för att jag gillade hur den ser ut men jag har ingen aning om vad det är jag har köpt. Har försökt att hitta information och bilder men har inte fått fram så mycket, såg någon bild på en liknande men den hade andra visare så dom är kanske utbytta. Enligt säljaren så är det ett cal. 1276. Jag betalade drygt 700 euro bara på känslan kan man säga:) Vad tror ni, var det ett bra köp?
Lemania.jpg
IMG_0575.JPG
Urverk.jpg
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Är det från Argentina du köpt den? Min opeoffisionella åsikt är att tavlan är ommålad.
Är verket märkt?
 

Fredda

Breitling
Köpte den från en tysk handlare som heter philipwatch. Jag har inte öppnat den själv utan det är bara den bilden från säljaren som jag har. Det var ju det här som man var rädd för, precis det som jag inte ville höra.
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Köpte den från en tysk handlare som heter philipwatch. Jag har inte öppnat den själv utan det är bara den bilden från säljaren som jag har. Det var ju det här som man var rädd för, precis det som jag inte ville höra.
Lägg ingem större vikt vid mina ord, jag sätter inga slantar på att jag har rätt. Men jag tycker tavlan känns lite off, för fint "tryck", minutmarkeringar ganska mkt off från index, verket ser rätt ruff ut. Jag Hoppas jag är ute och cyklar!
 

Icaras

Rolex
Är skeptisk till tavlan, möjligen tvättad? Kikar man inuti 6:an så ser man att den är en aning mer sliten där, tavlan har inte samma toner som lysmassan. Verket, modell och delar kan jag inte svara på
 

Fredda

Breitling
Lägg ingem större vikt vid mina ord, jag sätter inga slantar på att jag har rätt. Men jag tycker tavlan känns lite off, för fint "tryck", minutmarkeringar ganska mkt off från index, verket ser rätt ruff ut. Jag Hoppas jag är ute och cyklar!

Det är lugnt, jag är tacksam för all hjälp jag kan få. Jag hade hoppats på att den bara var rengjord men det ser inte så ljust ut just nu.
 

virrooo

Audemars
2-Faktor
Är det vanligt att man blandar typsnitt? Öppna sexor på tachymeterskalan medans subdials har stängda sexor.
 

Fredda

Breitling
- Vid en första känsla och anblick tycker jag det ser rätt ut. Tavlans färg, patina, typsnitt. Verket är ett med "cam switch". Jag får ett gott intryck av helheten på ditt ur. Lite text saknas också på tavlan.
Jag tycker det är ett vackert ur!
Tack för det och kul att du gillar den! Det gör jag med även om det är så att allt inte är 100% med den.

Är det vanligt att man blandar typsnitt? Öppna sexor på tachymeterskalan medans subdials har stängda sexor.
Är det verkligen öppna sexor på tachymetern? Jag tycker det ser ut som att niorna är öppna men sexorna mer tveksamma, fast det kanske bevisar din poäng ytterligare.
 

virrooo

Audemars
2-Faktor
Tack för det och kul att du gillar den! Det gör jag med även om det är så att allt inte är 100% med den.


Är det verkligen öppna sexor på tachymetern? Jag tycker det ser ut som att niorna är öppna men sexorna mer tveksamma, fast det kanske bevisar din poäng ytterligare.
Jag hade egentligen ingen poäng med det, var en öppen fråga som jag inte hade svar på :D Kollar du 160 på tachymetern så är även den sexan öppen. Jag hoppas att den är koscher, tycker den ser mycket mysig ut :D Har du inte betalat 2 handjobb och din förstföddes njure för den så tycker jag inte det gör så mycket om tavlan är renoverad (säger inte att den nödvändigtvis är det).
 

Fredda

Breitling
Jag hade egentligen ingen poäng med det, var en öppen fråga som jag inte hade svar på :D Kollar du 160 på tachymetern så är även den sexan öppen. Jag hoppas att den är koscher, tycker den ser mycket mysig ut :D Har du inte betalat 2 handjobb och din förstföddes njure för den så tycker jag inte det gör så mycket om tavlan är renoverad (säger inte att den nödvändigtvis är det).
Nä precis, så känner jag också när det gäller tavlan. Det är inte hela världen om den är fixad men om hela klockan är nåt hemmabygge så är det värre. Jag tog en liten chansning när jag köpte den bara för att jag gillar hur den ser ut, men det måste man göra ibland:)
 

virrooo

Audemars
2-Faktor
Nä precis, så känner jag också när det gäller tavlan. Det är inte hela världen om den är fixad men om hela klockan är nåt hemmabygge så är det värre. Jag tog en liten chansning när jag köpte den bara för att jag gillar hur den ser ut, men det måste man göra ibland:)
Tycker du gjort rätt, det är en del av klocknördandet och man lär sig någonting varje gång! :)
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Vacker kronograf. Fin tavla dessutom. Jag kan inte tyda ifall den skulle vara ommålad. Det skulle behövas bättre mer högupplösta bilder tycker jag. Jag tycker spontant att tavlan ser ok ut. En sak som jag dock reagerar över är om den inte saknar sin glasring (bezel)?
Vi pingar @Aurum @eriksson850 och @NiklasArvid för vidare bedömning!
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Svårt, men spontant ser tavlan lite för bra/fin ut. Har även sett några liknande tavlor med 17 rubis under antimagnetic, iställer för jewels över...

Snygg är den ändå :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Vacker kronograf. Fin tavla dessutom. Jag kan inte tyda ifall den skulle vara ommålad. Det skulle behövas bättre mer högupplösta bilder tycker jag. Jag tycker spontant att tavlan ser ok ut. En sak som jag dock reagerar över är om den inte saknar sin glasring (bezel)?
Vi pingar @Aurum @eriksson850 och @NiklasArvid för vidare bedömning!
Lutar helt klart mot ommålad tavla. Lemanialoggan är lite stor? Trycket lite för stor ut i kanterna? Index på kronograftavlorna lite för litet. Väldigt ren. Ingen lysmassa. Centrering lite off. Och som du nämner @Rozzy glasringen ser ut att saknas.
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
- Vid en första känsla och anblick tycker jag det ser rätt ut. Tavlans färg, patina, typsnitt. Verket är ett med "cam switch". Jag får ett gott intryck av helheten på ditt ur. Lite text saknas också på tavlan.
Jag tycker det är ett vackert ur!

Jag tolkar det du skriver som att du får ett gott intryck trots text saknas - är det korrekt uppfattat?
 

holma20

Panerai
Tavlan måste vara omålad
Inkonsekvent tjocklek av bläcket på indexspåret .
Trycket är inte heller centrerat vad det ser ut som,
Som jag skrev tidigare är "lemania" logan för stor, och tjock
Sub-dials felaktiga ( ska fylla området mer )

Och som @theargonaut Skrev brukar stå Rubis inte jewels
Eller är ja ute å cyklar..
:cigar:

Edit : tkr dock verket ser genuint ut
 
Senast ändrad:

Donkii

Boushh
2-Faktor
Varför är den ommålad? Flera har varit inne på det och det mesta är rätt off vad gäller tavlan. Lemania logon ligger inte rakt, den är alldeles för stor och den är för grov. Det feta typsnittet går igenom hela tavlan vilket är fel. Kolla närmare på tachyskalan eller för den delen subdialsen. Typsnittet för siffrorna är felaktigt likväl som typsnittet för "17 Jewels Antimagnetic". Trycket i subdialsen är för litet kontra storleken vilket också är en tell.

Det ska också sägas att just denna taveltyp är otroligt vanlig att se just ommålad, varför kan man bara spekulera i men det finns antagligen ett rätt stort utbud av dessa tavlor där ute då dessa användes hos flertalet märken back in the days. Nu när vissa märken kliver upp i prisnivå så tar man till fulmetoder för att "märka om" och tjäna cash.

Med dessa två bilder nedan hoppas jag kunna visa vad jag menar på felaktiga typsnitt samt tjocklek på dessa.

Skärmavbild 2016-06-11 kl. 09.38.26.png
Skärmavbild 2016-06-11 kl. 09.39.12.png
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Tror det är större chans att du hittar en 5508 i din farfars byrå. Ser sällan Lemania tavlor lösa och att du dessutom ska pricka rätt till just denna känns mer eller mindre hopplöst.
Nja omöjligt tror jag inte det är, det är väl ett lemania 105 case? Hade en sådan tavla på min ebay minneslista för något år sedan, men den var borta nu. Sett några tavlor gå på tradera och någon med reservdelsverk/delar på baksidan.


Dock får man nog vara beredd att betala lite, tavlan jag spanade på på ebay hade ett köp nu på 2-300£
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
@Fredda Eftersom du inte får några pålitliga bedömningar här (det är ju ett amatörforum och ingen härinne behöver ta ansvar eller presentera evidens för det de säger) tycker jag du ska kontakta handlaren om detta. Ringen saknas och om du inte är nöjd så be att få returnera tavlan. Har du möjligtvis en länk till säljarens hemsida?
Jag hoppas att du en dag får ta ansvar för din attityd. Tror det blir en uppfriskande upplevelse för dig
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Kära amatörkollega; Nu har vi ju alla lärt oss något. Om du istället för att bara skriva den är "ommålad" presenterar liknade evidens så folk lär sig något och det inger samtidigt förtroende för det du skriver.
Eller så softar du några minuter extra, tar ännu fler djupa andetag därefter och så håller du händerna utanför tangentbordet och tänker, det kanske kommer mer info snart, han kanske inte hade tiden att göra ett bättre inlägg just nu, så jag väntar innan jag skriver något och ser vad som händer.. Händer inget kan jag ju alltid fråga om han kan fördjupa.. Men nej, det är lika bra att kasta ur sig nått i stil med.. det är ju ett amatörforum och ingen härinne behöver ta ansvar eller presentera evidens för det de säger...

De som jobbar inom försvaret som sambandsmän får lära sig en bra sak. Tänk, tryck, tala. I detta fall kan det appliceras här också. Tänk, Skriv, Skicka.
 

holma20

Panerai
Tror det är större chans att du hittar en 5508 i din farfars byrå. Ser sällan Lemania tavlor lösa och att du dessutom ska pricka rätt till just denna känns mer eller mindre hopplöst.
Kolla lite låg bara 2st ute just nu , en på urdelar och en på eBay, men inte rätt då givetvis ..
Om nu mot alla odds det kmr ut en lär den plockas relativt snabbt :/
 
Topp