Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Köpt en Lemania, någon som vet något om den?

Diskussion i 'Vintage' startad av Fredda, 9 juni 2016.

1. Fredda
    Trådstartare

Fredda Torpare

Köpte den här på Ebay för att jag gillade hur den ser ut men jag har ingen aning om vad det är jag har köpt. Har försökt att hitta information och bilder men har inte fått fram så mycket, såg någon bild på en liknande men den hade andra visare så dom är kanske utbytta. Enligt säljaren så är det ett cal. 1276. Jag betalade drygt 700 euro bara på känslan kan man säga:) Vad tror ni, var det ett bra köp? Lemania.jpg IMG_0575.JPG Urverk.jpg

Alligatorn gillar detta.
  2. Tripeiro.

Tripeiro. Friends of KS

Är det från Argentina du köpt den? Min opeoffisionella åsikt är att tavlan är ommålad.
    Är verket märkt?

3. holma20

holma20 Borgare

Håller med tkr texten på lemania ser lite off ut, tycker de ser ut som verket är märkt på bilden syns dåligt men:
    image.png

4. Fredda
    Trådstartare

Fredda Torpare

Köpte den från en tysk handlare som heter philipwatch. Jag har inte öppnat den själv utan det är bara den bilden från säljaren som jag har. Det var ju det här som man var rädd för, precis det som jag inte ville höra.

5. holma20

holma20 Borgare

6. Tripeiro.

Tripeiro. Friends of KS

Lägg ingem större vikt vid mina ord, jag sätter inga slantar på att jag har rätt. Men jag tycker tavlan känns lite off, för fint "tryck", minutmarkeringar ganska mkt off från index, verket ser rätt ruff ut. Jag Hoppas jag är ute och cyklar!

Icaras gillar detta.
  7. Icaras

Icaras Biskop

Från:
    De skånska skogarna
    Är skeptisk till tavlan, möjligen tvättad? Kikar man inuti 6:an så ser man att den är en aning mer sliten där, tavlan har inte samma toner som lysmassan. Verket, modell och delar kan jag inte svara på

8. Fredda
    Trådstartare

Fredda Torpare

Det är lugnt, jag är tacksam för all hjälp jag kan få. Jag hade hoppats på att den bara var rengjord men det ser inte så ljust ut just nu.

Tripeiro. gillar detta.
  9. Joakim C

Joakim C Borgare

- Vid en första känsla och anblick tycker jag det ser rätt ut. Tavlans färg, patina, typsnitt. Verket är ett med "cam switch". Jag får ett gott intryck av helheten på ditt ur. Lite text saknas också på tavlan.
    Jag tycker det är ett vackert ur!

10. virrooo

virrooo Präst

Är det vanligt att man blandar typsnitt? Öppna sexor på tachymeterskalan medans subdials har stängda sexor.

11. Fredda
    Trådstartare

Fredda Torpare

Tack för det och kul att du gillar den! Det gör jag med även om det är så att allt inte är 100% med den.

Är det verkligen öppna sexor på tachymetern? Jag tycker det ser ut som att niorna är öppna men sexorna mer tveksamma, fast det kanske bevisar din poäng ytterligare.

12. virrooo

virrooo Präst

Jag hade egentligen ingen poäng med det, var en öppen fråga som jag inte hade svar på :D Kollar du 160 på tachymetern så är även den sexan öppen. Jag hoppas att den är koscher, tycker den ser mycket mysig ut :D Har du inte betalat 2 handjobb och din förstföddes njure för den så tycker jag inte det gör så mycket om tavlan är renoverad (säger inte att den nödvändigtvis är det).

13. Fredda
    Trådstartare

Fredda Torpare

Nä precis, så känner jag också när det gäller tavlan. Det är inte hela världen om den är fixad men om hela klockan är nåt hemmabygge så är det värre. Jag tog en liten chansning när jag köpte den bara för att jag gillar hur den ser ut, men det måste man göra ibland:)

virrooo och Tripeiro. gillar detta.
  14. virrooo

virrooo Präst

Tycker du gjort rätt, det är en del av klocknördandet och man lär sig någonting varje gång! :)

Fredda gillar detta.
  15. Rozzy

Rozzy Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Vacker kronograf. Fin tavla dessutom. Jag kan inte tyda ifall den skulle vara ommålad. Det skulle behövas bättre mer högupplösta bilder tycker jag. Jag tycker spontant att tavlan ser ok ut. En sak som jag dock reagerar över är om den inte saknar sin glasring (bezel)?
    Vi pingar @Aurum @eriksson850 och @NiklasArvid för vidare bedömning!

Dykarsjuk gillar detta.
  16. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Svårt, men spontant ser tavlan lite för bra/fin ut. Har även sett några liknande tavlor med 17 rubis under antimagnetic, iställer för jewels över...

Snygg är den ändå :)

Warwian gillar detta.
  17. holma20

holma20 Borgare

Stämmer finns även de med "105" under lemania ,
    Är nästan 100 på att det är en redial

18. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Lutar helt klart mot ommålad tavla. Lemanialoggan är lite stor? Trycket lite för stor ut i kanterna? Index på kronograftavlorna lite för litet. Väldigt ren. Ingen lysmassa. Centrering lite off. Och som du nämner @Rozzy glasringen ser ut att saknas.

NiklasArvid, Rozzy och holma20 gillar detta.
  19. Joakim C

Joakim C Borgare

Jag tolkar det du skriver som att du är osäker - är det korrekt uppfattat?

20. Aurum

Aurum Gubbsnygg

AW en fredagskväll utan att kollat referens och sitter på mobilen, så ja det var inget definitivt. Dock ytterst tveksam till att den skulle vara original.

NiklasArvid, eriksson850 och holma20 gillar detta.
  21. Empa

Empa Friends of KS

Jag tolkar det du skriver som att du får ett gott intryck trots text saknas - är det korrekt uppfattat?

22. Joakim C

Joakim C Borgare

- Ja, jag får ett gott helhetsintryck. Uret är vackert men om det är 100% vete tusan. Funderar också på varför en nygjord tavla, om man gör sig det besväret, skulle ha sådana enkla missar som det anmärks på. Det brukar ses på riktigt dåliga ommålningar. Aurum kanske kommer med en referens så småningom. "Vintagevärlden" har blivit så jäkla trist med alla dessa lurigheter som finns.
    Glasringen saknas och med det i åtanke borde uret returneras till säljaren. I övrigt kunde jag absolut bära uret med glädje - en vacker modell som sagt.

23. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
  24. holma20

holma20 Borgare

Tavlan måste vara omålad
    Inkonsekvent tjocklek av bläcket på indexspåret .
    Trycket är inte heller centrerat vad det ser ut som,
    Som jag skrev tidigare är "lemania" logan för stor, och tjock
    Sub-dials felaktiga ( ska fylla området mer )

Och som @theargonaut Skrev brukar stå Rubis inte jewels
    Eller är ja ute å cyklar..
    :cigar:

Edit : tkr dock verket ser genuint ut

Senast ändrad: 11 juni 2016
  25. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Mitt första intryck är också att tavlan är off. Kan dock inte svära på att den är ommålad.

eriksson850 gillar detta.
  26. Donkii

Donkii Catch me if you can!

Från:
    Östersund
    Tavlan är ommålad. Fin modell i övrigt :) Trist dock när det drar ned värdet.

eriksson850 gillar detta.
  27. holma20

holma20 Borgare

Svårt att hitta en tavla till just denna?

28. Donkii

Från:
    Östersund
    Tror det är större chans att du hittar en 5508 i din farfars byrå. Ser sällan Lemania tavlor lösa och att du dessutom ska pricka rätt till just denna känns mer eller mindre hopplöst.

Scaramanga och holma20 gillar detta.
  29. Joakim C

Joakim C Borgare

@Fredda Eftersom du inte får några pålitliga bedömningar här (det är ju ett amatörforum och ingen härinne behöver ta ansvar eller presentera evidens för det de säger) tycker jag du ska kontakta handlaren om detta. Ringen saknas och om du inte är nöjd så be att få returnera tavlan. Har du möjligtvis en länk till säljarens hemsida?

30. Donkii

Från:
    Östersund
    Varför är den ommålad? Flera har varit inne på det och det mesta är rätt off vad gäller tavlan. Lemania logon ligger inte rakt, den är alldeles för stor och den är för grov. Det feta typsnittet går igenom hela tavlan vilket är fel. Kolla närmare på tachyskalan eller för den delen subdialsen. Typsnittet för siffrorna är felaktigt likväl som typsnittet för "17 Jewels Antimagnetic". Trycket i subdialsen är för litet kontra storleken vilket också är en tell.

Det ska också sägas att just denna taveltyp är otroligt vanlig att se just ommålad, varför kan man bara spekulera i men det finns antagligen ett rätt stort utbud av dessa tavlor där ute då dessa användes hos flertalet märken back in the days. Nu när vissa märken kliver upp i prisnivå så tar man till fulmetoder för att "märka om" och tjäna cash.

Med dessa två bilder nedan hoppas jag kunna visa vad jag menar på felaktiga typsnitt samt tjocklek på dessa.

Skärmavbild 2016-06-11 kl. 09.38.26.png Skärmavbild 2016-06-11 kl. 09.39.12.png

Grafton, NiklasArvid, Rozzy och 4 andra gillar detta.