• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köptips runt 20 tkr? *Paketöppning igen, 9/4*

Re: Köptips runt 20 tkr?

JohanHLM skrev:
Letar efter något begagnat i prisklassen runt 20tkr. Tyvärr är det så att de klockor som just nu lockar mest ligger begagnade mellan 40-60 tkr och därmed är det ett krav att den ska vara relativt lättsåld och inte tappa nämnvärt i pris. De som dyker upp i mitt huvud och uppfyller kraven är följande:
Omega Speedmaster
Rolex Datejust
IWC Aquatimer
Bas Panerai
Tudor Black Bay

Några som bör gå att hitta för 20 men som jag tror är mer svårsålda alt. tappar mer i värde:
Cartier Santos XL
Breitling Superocean II eller Heritage
Någon Grand Seiko

Kan nämna att samtliga ovan nämnda ur tilltalar mig på ett eller annat sätt och favoriten bland dessa skiftar från dag till dag.

Eftersom den kommer användas dagligen bör den också vara så allsidig som möjligt.
Vore lite roligt att höra ers tankar samt få lite andra förslag.

Inte intresserad av B&R?, finns massor för runt 20lax...
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Köptips runt 20 tkr?

Sir_Pierre skrev:
Camo00 skrev:
Sir_Pierre skrev:
Skööönt inlägg!! Kul att nån mer uppskattar SMP iaf... Den får så mycket skit här annars... ;)


Jaså?? How come? Vad finns det att ogilla liksom?

Jag vet faktiskt inte, men det är utan tvekan den klockmodell som fått flest nedlåtande, kritiska och "välj-nåt-roligare"-kommentarer här på forumet... :)
 

JohanHLM

Rolex
Re: Köptips runt 20 tkr?

masterkiller skrev:
JohanHLM skrev:
Letar efter något begagnat i prisklassen runt 20tkr. Tyvärr är det så att de klockor som just nu lockar mest ligger begagnade mellan 40-60 tkr och därmed är det ett krav att den ska vara relativt lättsåld och inte tappa nämnvärt i pris. De som dyker upp i mitt huvud och uppfyller kraven är följande:
Omega Speedmaster
Rolex Datejust
IWC Aquatimer
Bas Panerai
Tudor Black Bay

Några som bör gå att hitta för 20 men som jag tror är mer svårsålda alt. tappar mer i värde:
Cartier Santos XL
Breitling Superocean II eller Heritage
Någon Grand Seiko

Kan nämna att samtliga ovan nämnda ur tilltalar mig på ett eller annat sätt och favoriten bland dessa skiftar från dag till dag.

Eftersom den kommer användas dagligen bör den också vara så allsidig som möjligt.
Vore lite roligt att höra ers tankar samt få lite andra förslag.

Inte intresserad av B&R?, finns massor för runt 20lax...

Ekonomin tillåter tyvärr bara att jag är en OWG och då tycker jag inte det passar med B&R.
Du som väll får anses som en Panerai expert, är det rimligt att hitta en Panerai i bra skick runt 20 eller är min budget för snäv?
 
Re: Köptips runt 20 tkr?

JohanHLM skrev:
Ekonomin tillåter tyvärr bara att jag är en OWG och då tycker jag inte det passar med B&R.
Du som väll får anses som en Panerai expert, är det rimligt att hitta en Panerai i bra skick runt 20 eller är min budget för snäv?

Det såldes ju en PAM000 för 20k alldeles nyss på K&S, lägg it en WTB....
 

JohanHLM

Rolex
Re: Köptips runt 20 tkr?

masterkiller skrev:
JohanHLM skrev:
Ekonomin tillåter tyvärr bara att jag är en OWG och då tycker jag inte det passar med B&R.
Du som väll får anses som en Panerai expert, är det rimligt att hitta en Panerai i bra skick runt 20 eller är min budget för snäv?

Det såldes ju en PAM000 för 20k alldeles nyss på K&S, lägg it en WTB....

Ligger redan inne ;)
Den gick väldigt snabbt och tyvärr var inte siktet fullt fokuserat på Panerai då.
Missade tyvärr även den PAM380 som gick för någon vecka sedan som annars hade varit riktigt intressant.
 
Re: Köptips runt 20 tkr?

masterkiller skrev:

Tackar =)

JohanHLM skrev:
Sir_Pierre skrev:
Ne någon Panerai under 25 papp har jag inte.
Vilka bilder?

Tänkte på bilderna där PO:n jämförs storleksmässigt mot Panerai.

Ah så långt tänkte jag inte =) Ja där är nån Panerai till men inget under hundringen skulle jag tro.

Camo00 skrev:
Sir_Pierre skrev:
Camo00 skrev:
Sir_Pierre skrev:
Absolut Omega Seamaster
<a href="http://www.sirpierre.se/2013/02/dagens-klocka-omega-seamaster.html[/quote" rel="nofollow" title="Link added by VigLink" class="vglnk"><span>http</span><span>://</span><span>www</span><span>.</span><span>sirpierre</span><span>.</span><span>se</span><span>/</span><span>2013</span><span>/</span><span>02</span><span>/</span><span>dagens</span><span>-</span><span>klocka</span><span>-</span><span>omega</span><span>-</span><span>seamaster</span><span>.</span><span>html</span><span>[/</span><span>quote</span></a>]
Skööönt inlägg!! Kul att nån mer uppskattar SMP iaf... Den får så mycket skit här annars... ;)


Jaså?? How come? Vad finns det att ogilla liksom?

Jag vet faktiskt inte, men det är utan tvekan den klockmodell som fått flest nedlåtande, kritiska och "välj-nåt-roligare"-kommentarer här på forumet... :)

Ja för en Submariner är ju sååå mycket mer exotiskt ;)
Vill man ha en brukis som tål år efter år av dagligt bruk, billig i drift osv osv.. PLUS att den är stor..
Så finns det inget vettigare.. Så som man BORDE tänka när man köper bil =)
 

JohanHLM

Rolex
Re: Köptips runt 20 tkr?

Då har jag äntligen slagit till och köpt något nytt.
Faktum är att det blev ingen Panerai eftersom jag insåg att det var en med sandwichdial jag egentligen ville ha vilket vore omöjligt att finna i bra skick runt 20k. Istället blev det något av de andra uren som fanns med på den ursprungliga listan och det fina är att endast halva budgeten behövde spenderas. Har precis slagit till så det dröjer några dagar innan bilder poppar upp.
To be continued...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Re: Köptips runt 20 tkr?

Köp denna och sälj den till mig om du tröttnar. ;)
http://www.jurawatches.co.uk/collection ... 1j-gsk-021
GSK-021-2.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Re: Köptips runt 20 tkr?

Härligt! Jag gissar på tunan eller sprind drive-dykaren, men om du ska vara en OWG, så är det väl den senare. Det blir spännande detta.
 

JayJay

Rolex
Re: Köptips runt 20 tkr?

[/quote]
Om det gäller highend kvarts är Citizen Chronomaster nog lite vassare ändå.. :)[/quote]

Kanske. Men den listar på ett rätt mkt högre pris. Dessutom är den nog rätt mycket svårare att sälja. Med detta sagt så hade jag också hellre haft en chronomaster men när dagen för en HAQ kommer så blir det nog ändå en GS.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Re: Köptips runt 20 tkr?

Jag har aldrig tidigare varit sugen på en Quartz-klocka, men sekundvisaren på GSen gör det nästan värt det. Den hoppat inte så fult som quartzare vanligtvis gör, utan smyyyyger mer. :) 100kr/3år i 50 år som servicepris känns även lagom.
 

JohanHLM

Rolex
Re: Köptips runt 20 tkr?

Ja kära vänner då var det väll dags och krypa till korset och visa upp vad det blev för inköp.
Vill börja med att tacka för all input och alla förslag även om resultatet visar att jag varit extremt arrogant inte lyssnat ett jävla dugg.

Shit vilket stort paket... Har inte inte för mig att jag beställt en moraklocka :)
bild3_zpsf572ede9.jpg


Nu börjar det bli mindre...
image3_zps85d9f008.jpeg


Va fan, är det nån kinesisk kopia jag fått?
image4_zpsb399adf0.jpeg


Jaha... Verkar vara någon konstig kina kopia av en Seiko för sekundvisaren hoppar fram :eek:
image6_zps7af35ae4.jpeg

image2_zpsed4f59ee.jpeg


Eftersom jag inte hunnit ta några bra bilder bjuder jag på en från en tidigare ägare
bild4_zps3329b7e2.jpg


För er som fortfarande inte är helt införstådda i vad det är jag köpt så kan jag nämna att det är en Grand Seiko SBGT033 vilket är GS liminterade (500 ex) 40-års hyllningsklocka till quartz. Det sitter en specialtillverkad 9F83 kaliber vilken ska ligga inom +-5 sec/år.

Frågan är då varför det blev denna klocka?
Svaret är tyvärr inte lika enkelt men jag insåg ganska snabbt att jag skulle köpa en klocka på känsla och inte vad som håller värdet eller anses vara klassiskt. Eftersom jag i princip alltid går klädd i skjorta kom jag fram till att det vore bra med något som lätt slinker in under manschetten. Dessutom kan jag inte simma så längt på längden som en normal dykare klarar på djupet så därmed kändes det som ett bättre val att köpa något mer ellegant.
Jag hade ingen tanke på att köpa en quartz även om jag anser att det finns quartz klockar (ex.vis denna) som har minst lika faschinerande urverk som en automatare. Anledningen till att det blev denna GS är nog framförallt att den är väldigt enkel samtidigt som tavlan är väldigt detaljerad vilket dock avspeglar sig olika beroende på insynsvinkel. Eftersom detta är min första GS tyckte jag även att det var ett bra första steg att köpa en quartz istället för att punga ut det 2-5 gånger så mycket för en beg. automatare.

Än en gång vill jag tacka för alla förslag!
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Re: Köptips runt 20 tkr?

JohanHLM skrev:
Ja kära vänner då var det väll dags och krypa till korset och visa upp vad det blev för inköp.
Vill börja med att tacka för all input och alla förslag även om resultatet visar att jag varit extremt arrogant inte lyssnat ett jävla dugg.

Shit vilket stort paket... Har inte inte för mig att jag beställt en moraklocka :)
bild3_zpsf572ede9.jpg


Nu börjar det bli mindre...
image3_zps85d9f008.jpeg


Va fan, är det nån kinesisk kopia jag fått?
image4_zpsb399adf0.jpeg


Jaha... Verkar vara någon konstig kina kopia av en Seiko för sekundvisaren hoppar fram :eek:
image6_zps7af35ae4.jpeg

image2_zpsed4f59ee.jpeg


Eftersom jag inte hunnit ta några bra bilder bjuder jag på en från en tidigare ägare
bild4_zps3329b7e2.jpg


För er som fortfarande inte är helt införstådda i vad det är jag köpt så kan jag nämna att det är en Grand Seiko SBGT033 vilket är GS liminterade (500 ex) 40-års hyllningsklocka till quartz. Det sitter en specialtillverkad 9F83 kaliber vilken ska ligga inom +-5 sec/år.

Frågan är då varför det blev denna klocka?
Svaret är tyvärr inte lika enkelt men jag insåg ganska snabbt att jag skulle köpa en klocka på känsla och inte vad som håller värdet eller anses vara klassiskt. Eftersom jag i princip alltid går klädd i skjorta kom jag fram till att det vore bra med något som lätt slinker in under manschetten. Dessutom kan jag inte simma så längt på längden som en normal dykare klarar på djupet så därmed kändes det som ett bättre val att köpa något mer ellegant.
Jag hade ingen tanke på att köpa en quartz även om jag anser att det finns quartz klockar (ex.vis denna) som har minst lika faschinerande urverk som en automatare. Anledningen till att det blev denna GS är nog framförallt att den är väldigt enkel samtidigt som tavlan är väldigt detaljerad vilket dock avspeglar sig olika beroende på insynsvinkel. Eftersom detta är min första GS tyckte jag även att det var ett bra första steg att köpa en quartz istället för att punga ut det 2-5 gånger så mycket för en beg. automatare.

Än en gång vill jag tacka för alla förslag!
Stort grattis! Om det är kvarts för premium så är japanskt den rätta vägen att gå... :) Bra val och vacker klocka.. Hoppas du blir nöjd.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Re: Köptips runt 20 tkr?

Grattis! En liten skräll får man väl säga. Tycker dock det låter som ett coolt och klockrent val, med din motivering! Riktigt fräsig dinka, och jag tycker det luktar som om quartz är på uppgång, även i klocknördsvängen :)
 

JohanHLM

Rolex
Re: Köptips runt 20 tkr?

theargonaut skrev:
Grattis! En liten skräll får man väl säga. Tycker dock det låter som ett coolt och klockrent val, med din motivering! Riktigt fräsig dinka, och jag tycker det luktar som om quartz är på uppgång, även i klocknördsvängen :)

Var en stor skräll även för min del men den ropade helt enkelt efter mig :)
 

JohanHLM

Rolex
Re: Köptips runt 20 tkr?

Rber skrev:
Oväntat, men riktigt roligt. Stort grattis!

Tack!
Känns lite ovant att det inte är någon lume nu när Sharkmastern suttit på några dagar.
Är förövrigt den som är orsaken att knölen på handleden är lite röd :)
 

JohanHLM

Rolex
Re: Köptips runt 20 tkr?

DW6900MS skrev:
Nice, grattis. En 007/009 också så är du hemma.
Tack, precis som d säger skulle jag behöva en riktigt billig beater och då skulle någon av ovanstående kunna passa.
Hoppas du hittar en Legend snart!
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Re: Köptips runt 20 tkr?

Annorlunda och kul! Riktigt fin! Vad är det för grejer på tavlan?
 
Topp