• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köptvång beställd vara hos ad?

Jeppe.m

Breitling
Jag är i begrepp att köpa en Longines hydroconquest men Ad i Malmö verkar inte ha min färg/storlek hemma. Vid förfrågan kan en av dem ta hem en men säljaren i telefonen menade att då råder det ett i princip köptvång eftersom märket inte har påseende av så "billiga" klockor. Då försvinner ju lite av anledningen att köpa klockor i affär då man vill känna och klämma innan man bestämmer sig. Jag förstår självklart att Handlaren inte kan köpa in alla varianter och ligga ute med pengar men det är ändå frustrerande. En annan handlare (lite mer oseriös visade sig) menade att jag kan beställa på nätet för att sedan skicka tillbaka om jag inte gillade den. Undras vad Hens chef hade sagt om det förslaget? Min fråga är om det är vanligt och hur ska jag agera?
 

Allan Ballan

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Om jag mins rätt finns det minst två AD av logines i Malmö. Har du pratat med båda? Den andra kanske har den inne. Annars kanske AD i Helsingborg har den inne, värt ett försök. Sedan förstår jag om de vill ha handpenning/betalt för att göra en specialbeställning. De har säkert annan färg inne och de kommer förkorta länken åt dig när du väl köper klockan . Testa den färgen och om du gillar det, beställ då den färgen du vill ha.
 
Senast ändrad:

MaxAnd

Omega
Vad jag kan utläsa har du endast ringt till butiken?
Min rekommendation är att åka in och prata med dom, så verkar du mer seriös.
Borde inte vara några konstigheter i mitt tycke.
 

Jeppe.m

Breitling
Jag har varit inne i båda butiker vilket jag också nämnde i mitt tel-samtal till den ena. Ingen av butikerna hade rätt ref inne så jag tänkte fråga er innan jag piper in i den andra butiken så jag vet vad jag har att vänta mig. Antar också att prutmånen blir mindre när de måste ta hem den till mig.
Bra tips med ad Helsingborg, ska kolla där också.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Jag har varit inne i båda butiker vilket jag också nämnde i mitt tel-samtal till den ena. Ingen av butikerna hade rätt ref inne så jag tänkte fråga er innan jag piper in i den andra butiken så jag vet vad jag har att vänta mig. Antar också att prutmånen blir mindre när de måste ta hem den till mig.
Bra tips med ad Helsingborg, ska kolla där också.
Vad listar den?
 

Zingo

Rolex
Jag är i begrepp att köpa en Longines hydroconquest men Ad i Malmö verkar inte ha min färg/storlek hemma. Vid förfrågan kan en av dem ta hem en men säljaren i telefonen menade att då råder det ett i princip köptvång eftersom märket inte har påseende av så "billiga" klockor. Då försvinner ju lite av anledningen att köpa klockor i affär då man vill känna och klämma innan man bestämmer sig. Jag förstår självklart att Handlaren inte kan köpa in alla varianter och ligga ute med pengar men det är ändå frustrerande. En annan handlare (lite mer oseriös visade sig) menade att jag kan beställa på nätet för att sedan skicka tillbaka om jag inte gillade den. Undras vad Hens chef hade sagt om det förslaget? Min fråga är om det är vanligt och hur ska jag agera?
Distansavtalslagen synes applicerbart så inga konstigheter med ev retur.
 

Jeppe.m

Breitling
Den listar 10500 kr. Finns inte hos klockia men den finns hos Longines europa och kan komma hem på en vecka. Det är den automatiska, 39mm med blå boett jag är ute efter.
 

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
Skulle ju vara fint om någon skåning på KS kontaktade dig så du fick testa deras annars :)
 

Husse

Patek
Distansavtalslagen synes applicerbart så inga konstigheter med ev retur.
Distasavtalslagen gäller inte i detta fall då du ej har köpt varan utanför försäljarens lokaler! Det du skulle kunna fråga om är sk bytesrätt!
Det finns ingen lag som tvingar säljaren att erbjuda dig det!
Om du blir erbjuden bytesrätt, så ska det stå angivet på kvittot. Då kan du köpa en annan vara för samma belopp som du har betalat för varan du byter.
Öppet köp: Om du frågar efter öppet köp och blir erbjuden det, butiken kan välja att erbjuda detta, inte heller tvingande! Då betalar butiken tillbaka pengarna till dig.
Butiken har i princip rätt att belägga varan/ kunden med köptvång vid specialbeställning.
Efter alla år i butik, ca 30, skulle jag påstå att det är väldigt ovanligt med bytesrätt på specialbeställningar!
Vanligare då med förskottsbetalning så att försäljningsstället får en större säkerhet att kunden hämtar ut varan.

KKL= KonsumentKöpLagen är en mycket omfattande lag som stödjer köparen, inte säljaren! Säljaren har heller inte rätt att förhandla bort hela eller delar av KKL
Ring Konsumentverket:
0771-525 525:)

Jmf med KL, KöpLagen gälle vid varuförsäjning mellan företag och privatpersoner, inte tvingande på samma sätt som KKL, där kan delar av lagen förhandlas bort, förutsatt att båda parter är överens!
 

Jeppe.m

Breitling
https://www.klockia.se/longines-hydro-conquest-l3.641.4.96.6

9500kr.
"Endast 1 kvar - Skickas gratis inom 24 tim". Köööööp!
Har sett den och är absolut ett alternativ men, då tillkommer ändring av längd på länk och då är vi nästan uppe i listpris. Vill nog gärna köpa hos ad butik i första hand om det bara skiljer nån hundring. Service sker i båda Malmö butikerna och då inbillar jag mig att det är en aning bättre om man har köpt klockan där. Bygga en relation med handlaren liksom..
 

Zingo

Rolex
Distasavtalslagen gäller inte i detta fall då du ej har köpt varan utanför försäljarens lokaler! Det du skulle kunna fråga om är sk bytesrätt!
Det finns ingen lag som tvingar säljaren att erbjuda dig det!
Om du blir erbjuden bytesrätt, så ska det stå angivet på kvittot. Då kan du köpa en annan vara för samma belopp som du har betalat för varan du byter.
Öppet köp: Om du frågar efter öppet köp och blir erbjuden det, butiken kan välja att erbjuda detta, inte heller tvingande! Då betalar butiken tillbaka pengarna till dig.
Butiken har i princip rätt att belägga varan/ kunden med köptvång vid specialbeställning.
Efter alla år i butik, ca 30, skulle jag påstå att det är väldigt ovanligt med bytesrätt på specialbeställningar!
Vanligare då med förskottsbetalning så att försäljningsstället får en större säkerhet att kunden hämtar ut varan.

KKL= KonsumentKöpLagen är en mycket omfattande lag som stödjer köparen, inte säljaren! Säljaren har heller inte rätt att förhandla bort hela eller delar av KKL
Ring Konsumentverket:
0771-525 525:)

Jmf med KL, KöpLagen gälle vid varuförsäjning mellan företag och privatpersoner, inte tvingande på samma sätt som KKL, där kan delar av lagen förhandlas bort, förutsatt att båda parter är överens!
Det var en syftning på förslaget om beställningen skulle göras via internet/telefon.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Har sett den och är absolut ett alternativ men, då tillkommer ändring av längd på länk och då är vi nästan uppe i listpris. Vill nog gärna köpa hos ad butik i första hand om det bara skiljer nån hundring. Service sker i båda Malmö butikerna och då inbillar jag mig att det är en aning bättre om man har köpt klockan där. Bygga en relation med handlaren liksom..

Dem är ju AD och korta länken kan du göra själv?
 

Jeser90

Vacheron
2-Faktor
Som tidigare nämnt så är ju Klockia AD för Longines. Om du beställer så ska det inte vara några problem att skicka ett mail / ringa till dom och ange ordernummer samt berätta din handleds omkrets så kortar dom länken åt dig så det är klart när du tar emot klockan. Bör inte vara några konstigheter, Klockia är kanon att ha att göra med.
 
  • Like
Reactions: PCB

MissDatejust

Rolex
2-Faktor
Har sett den och är absolut ett alternativ men, då tillkommer ändring av längd på länk och då är vi nästan uppe i listpris. Vill nog gärna köpa hos ad butik i första hand om det bara skiljer nån hundring. Service sker i båda Malmö butikerna och då inbillar jag mig att det är en aning bättre om man har köpt klockan där. Bygga en relation med handlaren liksom..
Med det resonemanget förstår jag inte vart problemet ligger, du verkar redan så säker på att du ska ha klockan att du planerar relationer och service. Kila in och beställ klockan då? Alternativt beställer du den från Klockia, bildar dig en uppfattning om den och sen skicka tillbaka den (det förlorar du ingenting på, om inte tid).
 

Mcgregor

Rolex
2-Faktor
Jag är i begrepp att köpa en Longines hydroconquest men Ad i Malmö verkar inte ha min färg/storlek hemma. Vid förfrågan kan en av dem ta hem en men säljaren i telefonen menade att då råder det ett i princip köptvång eftersom märket inte har påseende av så "billiga" klockor. Då försvinner ju lite av anledningen att köpa klockor i affär då man vill känna och klämma innan man bestämmer sig. Jag förstår självklart att Handlaren inte kan köpa in alla varianter och ligga ute med pengar men det är ändå frustrerande. En annan handlare (lite mer oseriös visade sig) menade att jag kan beställa på nätet för att sedan skicka tillbaka om jag inte gillade den. Undras vad Hens chef hade sagt om det förslaget? Min fråga är om det är vanligt och hur ska jag agera?

Jag har varit med om exakt samma sak. AD hade inte klockan i affären men kunde beställa den, men då var jag tvungen att köpa den. Även om jag inte hade provat modellen tidigare. Det är nog så det funkar o klick världen. Kan ju alltid sälja klockan på KS om du inte skulle trivas. Eller så gör du som @Asplund och @Jeser90 skriver, det känns som ett väldigt bra alternativ.
 

Makkanxd

Rolex
Ta dig en tur till väla i Helsingborg. Var där senast idag och dom har mycket longines inne!
Ring och fråga först om du vill vara säker!
 

Jeppe.m

Breitling
Jag ringde upp den andra butiken i Malmö i em och de hade tagit hem "min" klocka efter jag hade varit där och provat i annan färg. Utan att jag bad dem uttryckligen. Jag ska självklart dit och testa den så fort jag får en lucka. Tack för input forumet!
 
Topp