• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kört fast i klockträsket

nissehult

Patek
2-Faktor
Det kan ju vara så att det bara är Rolex och AP som gäller för dig. Om så är fallet och du inte hittar något just nu så spara pengarna och invänta nya nyheter.

Men... det finns ju fler klockor därute som väntar på att bli upptäckta. Om prislappen inte är så viktig (vare sig stor eller liten) så köp något som kanske inte direkt lyfter baguetten men som fångar intresset och prova den en stund. Tex en Schwarz Etienne som @Rozzy har.

Oftast är det just "acquired taste" som berikar livet mest. ;)
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Kan skriva under på att Divern är en underbar klocka, men bärs rätt stort, framför allt eftersom du är van vid Daytonans små 40mm, var förut riktigt sugen på en Patek men det har kallnat nu, mitt personliga nästa steg vore en RM utan tvekan men tyvärr ett för stort hopp pengamässigt just nu/och troligen även senare för mig...

54D33E5E-2E13-4FCF-8476-79B7BCD6BC9B_zpst85qvqou.jpg

Jag har en känsla av att den kommer att kännas aningen stor men det kan ju vara något man vänjer sig vid. Rent estetiskt är den perfekt.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Köp något billigt och för dig nytt så du lär dig uppskatta klockor på nytt.

Jag tror du har en riktigt stor poäng i det du säger. Egentligen handlar det inte speciellt mycket om pengar för mig dvs. dyrt är inte bättre. Jag kan förstå att andra uppfattar det så genom att dra för snabba slutsatser. För mig handlar det om att jag håller på och beta av några Daytona som jag drömt om att äga i flera år.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag tror du har en riktigt stor poäng i det du säger. Egentligen handlar det inte speciellt mycket om pengar för mig dvs. dyrt är inte bättre. Jag kan förstå att andra uppfattar det så genom att dra för snabba slutsatser. För mig handlar det om att jag håller på och beta av några Daytona som jag drömt om att äga i flera år.
Nörda in på Citizen. Köp en "The Citizen".
 

WatchIT

Panerai
Gör som jag, köp en Explorer 1 nya modellen. Den har i princip dödat resten av min samling. Går inte att ta av från handleden. Så elegant, sportig och diskret till allt....
 

sir alex

Panerai
Du gillar nog egentligen inte klockor på ett djupare plan utan snarare de signaler en dyr klocka sänder ut. Det är därför du köper Rolex och AP vilket är de märken som får mest uppmärksamhet och mest "bling" för pengarna. Det är lite som att vara ihop med en blonderad tutttjej när du innerst inne vill ha en söt och smart tjej. Jag tror att en duktig psykolog skulle kunna göra underverk med dig och din fortsatta klockkonsumtion.
 

Biffbert

Cartier
Kul att så många vet mer om ditt klockintresse än du själv! :D Tror också på en nystart, få tillbaka första rushen! Panga en Aqualand t ex, svinfet, billig och kanske kan öppna lite nya dörrar?
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Du gillar nog egentligen inte klockor på ett djupare plan utan snarare de signaler en dyr klocka sänder ut. Det är därför du köper Rolex och AP vilket är de märken som får mest uppmärksamhet och mest "bling" för pengarna. Det är lite som att vara ihop med en blonderad tutttjej när du innerst inne vill ha en söt och smart tjej. Jag tror att en duktig psykolog skulle kunna göra underverk med dig och din fortsatta klockkonsumtion.

Du har missuppfattat allt totalt.

P.s. undra om inte Jante är och härjar en del i tråden!? Läskigt!
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Kul att så många vet mer om ditt klockintresse än du själv! :D Tror också på en nystart, få tillbaka första rushen! Panga en Aqualand t ex, svinfet, billig och kanske kan öppna lite nya dörrar?

Jo, att jag måste gå utanför trygghetszonen är jag väl införstådd med och där slår även Donkey huvudet på spiken i trådens begynnelse. Nu ska jag bara vara man nog och våga riskera mina surt förvärvade pengar :D
 

Biffbert

Cartier
Jo, att jag måste gå utanför trygghetszonen är jag väl införstådd med och där slår även Donkey huvudet på spiken i trådens begynnelse. Nu ska jag bara vara man nog och våga riskera mina surt förvärvade pengar :D
Sen finns ju alltid den svarta Ingyn, otroligt snygg... Köp nåt begagnat så blir inte värdetappet så stort om du ångrar dig :)
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Önskar att jag hade samma "problem" som du - känslan av att ha kört fast samtidigt som budgeten framstår som väldigt hög. Om jag hade varit du hade jag antingen börjat om och prövat något helt nytt, kanske en Seiko för 10-15k eller något annat, eller så hade jag dragit en yolo och prövat något otippat, typ en Blancpain FF eller en Omega DSOTM eller en Grand Seiko SBGX117, eller nåt. Jag vet inte vad du har haft för klockor tidigare men ovan nämnda tillhör väl inte dem vanligaste! :)
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Vill passa på att accentuera det Adam skrev tidigare.. Tycker lätt du ska kasta dig på en Vacheron Constantin Overseas Chrono. Otroligt läcker, makalös länk, skön storlek.. Och inte minst, det är en VC ffs!
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Är själv VÄLDIGT anti-jante och menar att vissa verkar köpa klockor som de vet att andra gillar istället för att köpa något som de själva verkligen gillar. Det är jäkligt safe att köra Rolex på handleden så inget trams om jante med mig...

Du borde sätta dig in i saker före du kommer med förhastade slutsatser så slipper du framstå som en Jante-clown.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Önskar att jag hade samma "problem" som du - känslan av att ha kört fast samtidigt som budgeten framstår som väldigt hög. Om jag hade varit du hade jag antingen börjat om och prövat något helt nytt, kanske en Seiko för 10-15k eller något annat, eller så hade jag dragit en yolo och prövat något otippat, typ en Blancpain FF eller en Omega DSOTM eller en Grand Seiko SBGX117, eller nåt. Jag vet inte vad du har haft för klockor tidigare men ovan nämnda tillhör väl inte dem vanligaste! :)

Jag har väl helt enkelt drömt efter en Daytona till den graden att allt annat varit ointressant. Nu när jag äntligen fått uppleva det jag suktat efter så vet jag inte vilket ben jag ska stå på. Jag tror att ditt recept är min nyckel till framgång och jag ska ögonaböj börja sondera terrängen.
 

Sjobedan

Rolex
Du gillar nog egentligen inte klockor på ett djupare plan utan snarare de signaler en dyr klocka sänder ut. Det är därför du köper Rolex och AP vilket är de märken som får mest uppmärksamhet och mest "bling" för pengarna. Det är lite som att vara ihop med en blonderad tutttjej när du innerst inne vill ha en söt och smart tjej. Jag tror att en duktig psykolog skulle kunna göra underverk med dig och din fortsatta klockkonsumtion.

Jag tror ju verkligen inte att @Guskleto är sådan som person, jag har inte fått det intrycket av honom. Känner du honom personligen eller är det baserat på val av klockor och bilar? Han säger ju själv att han inte är en ''WIS'' så att säga.

Hans jakt består av att hitta sin gral. (tror jag I alla fall.) Och när han väl har funnit den så infinner sig lugnet. Han är hemma...
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Jag tror ju verkligen inte att @Guskleto är sådan som person, jag har inte fått det intrycket av honom. Känner du honom personligen eller är det baserat på val av klockor och bilar? Han säger ju själv att han inte är en ''WIS'' så att säga.

Hans jakt består av att hitta sin gral. (tror jag I alla fall.) Och när han väl har funnit den så infinner sig lugnet. Han är hemma...

Du har helt rätt. Jag är ganska grå person som fullkomligen älskar bilar och börjar få en ganska snuskig inställning till klockor. Något sprättande på krogen och andra ställen har jag varken tid eller lust med så vilka signaler min klocka sänder ut har mindre betydelse.

Tror även att du har rätt i det med att jag ska hitta min gral för det är på något sätt det perfekta (för mig) jag eftersöker.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Du har helt rätt. Jag är ganska grå person som fullkomligen älskar bilar och börjar få en ganska snuskig inställning till klockor. Något sprättande på krogen och andra ställen har jag varken tid eller lust med så vilka signaler min klocka sänder ut har mindre betydelse.

Tror även att du har rätt i det med att jag ska hitta min gral för det är på något sätt det perfekta (för mig) jag eftersöker.
Det här med "graal" är svårt…är man fast i träsket som du säger att du är, är min uppfattning att målet flyttar sig relativt fort.
Modellen som är en graal en viss tid, ändrar sig, och man suktar på nytt efter något annat.
Min uppfattning och erfarenhet.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Det här med "graal" är svårt…är man fast i träsket som du säger att du är, är min uppfattning att målet flyttar sig relativt fort.
Modellen som är en graal en viss tid, ändrar sig, och man suktar på nytt efter något annat.
Min uppfattning och erfarenhet.

Jag tror att man måste vandra den hårda vägen och prova allt mellan himmel och jord. Efter många år och jävla massa bågar och bilar samt en sjuhelvetes brakförlust kan jag tänka mig att gifta mig med BMW M4 av senaste generation. För tio år sedan hade jag aldrig trott att valet skulle falla på den utan på en Ferrari.
 
Topp