• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kött.

Skall vara så färskt som möjligt och hängmörat vid behov. Gris och lamm kräver inte mörning men en del nötkött gör det.
Jag är så inihelvete trött på butikernas vacuummörade kött av alla de slag.
Köttet får en härsken doft, som försvinner efter en kvart i frihet:wtf: , vilket gör att jag inte vill ta i det med tång. Man vacuumförpackar kött som inte behöver det med skum doft som följd.
Jag har nu köpt en halv gris och en kvarts highland cattle samt en extra frys.
Ni som jagar och slaktar fattar vad jag menar, doften av kött, färskt eller hängmörat är mild, fin och något helt annat än förpackat butikskött.
Kanske inbillar jag mig men smaken är mycket bättre än förpackat kött.
Så här, i mellandagarna, ville jag klaga lite och detta kändes naturligt och nära.
Tala med din närmste köttbonde. Köp finkött och stöd bönnera!
 

Veratio

Cartier
Köper ett lamm per år, det är rätt trevligt. I övrigt blir det mycket blod-marinerat plast-kött... Kanske borde tänka om inför nya året!
 

Onelund

Rolex
Äter i stort sett bara närproducerat alternativt skjutet.

Har förmånen att ha en lokal bonde som förser mig med nötkött av mkt bra kvalité

http://www.hamra-hakansgard.se

Köpte för ett tag sedan blandfärs av misstag, luktade skit i köket efter jag hade stekt upp den.
 

Hmpson

Cartier
Har lyxen att kunna köpa ekologiskt nötkött från en vän till föräldrarna. Eftersom man köper ett kvarts/halvt djur blir det blandade bitar vilket gör matlagningen både roligare och mer utmanande. Störst skillnad tycker jag ändå att det blir på köttfärsen. Jag tycker verkligen att köpefärs smakar skit numera.
 

Syven

Panerai
2-Faktor
Köpte senast igår nötfärs i butik som smakade skit!
Lagade köttfärssås men det var bara att kasta skiten.

Bättre kött mer sällan är nog det man ska satsa på...
 

mlundstrom

Cartier
2-Faktor
Har precis öppnat en schysst köttbutik i Solna tack o lov. Försökte hitta nåt ätbart på ICA butiken och det enda som såg aptitligt ut var lövbiffen. Då har det fan gått långt.
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Kött ute i butikerna är dessvärre rena katastrofen, visst finns det undantag men över lag är det väldigt dålig kvalitet.
Hur kan det komma sig att det blivit så?

För att svara på min egen fråga så är det konsumenterna som har styrt det dit vi är i dag, gemene man betalar inte extra för kvalitet.

Färdigkokt julskinka utan fett, Dansk fläskfile mörad med saltlösning, vakumpackad köttfärs från Irland, " färsk" oxfile från Brasilien styckad av en slaktare med boxarhandskar och motorsåg, det är sånt skit folk är villiga att betala minsta möjliga för.

Nä nog om detta, nu ska jag åka till min kompis ICAhandlaren och hämta upp 2 st oxfillisar från Norrbotten.

Lev väl kamrater;)
 

Hmpson

Cartier
Nu ska vi inte gnälla på det sydamerikanska köttets smak. Det frysta därifrån tycker jag smakar bättre än mycket av det "färska" från närmare håll. Detta om smaken. Det är ett större problem att man kapar ned regnskog för att producera det.

Men som flera sagt redan: bättre kött, men mer sällan. Då kan man gott kosta på sig BRA närproducerat kött istället. Sedan kan vi bara hoppas på att fler svänger däråt - då blir det snart ändring även i butik.
 

Pelarn

Patek
2-Faktor
Håller med, nu köper vi sällan kött då jag skjuter det mesta själv. Men när vi köper så blir det närproducerat.
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Har lyxen att kunna köpa ekologiskt nötkött från en vän till föräldrarna. Eftersom man köper ett kvarts/halvt djur blir det blandade bitar vilket gör matlagningen både roligare och mer utmanande. Störst skillnad tycker jag ändå att det blir på köttfärsen. Jag tycker verkligen att köpefärs smakar skit numera.


I vårt hem har vi börjat göra likadant och det är stor skillnad i kvalitet. Vi har numer det som rutin och köper ett halvt/kvarts djur ett par-tre gånger per år. Som du skriver så är det enorm skillnad på köpefärsen och den ekologiska färsen vi köper från bonden. Om man inte testat att handla kött på detta sätt så kan jag starkt rekommendera att man prövar.
 

Hmpson

Cartier
I vårt hem har vi börjat göra likadant och det är stor skillnad i kvalitet. Vi har numer det som rutin och köper ett halvt/kvarts djur ett par-tre gånger per år. Som du skriver så är det enorm skillnad på köpefärsen och den ekologiska färsen vi köper från bonden. Om man inte testat att handla kött på detta sätt så kan jag starkt rekommendera att man prövar.


Problemet är väl att få tag på någon som säljer, kan jag tänka. Sedan kanske man åker på att vara med och stycka (skära rent till köttfärs), men det är ju inga problem direkt.
 

jabla

Sarlacc
Har en bonde i bekantskapskretsen som levererar både nöt och fläsk.
Fick även med oss en rökt rådjursfiol från släkten i Värmland som kommer att bli mums till nyår.
 

thomastheswede

Audemars
Hängmörat är livet. Idag levererades de "car shaped" vilket var en rolig bonus. De ser ut som Ahlgrens Bilar i entrecote-smak!

image.jpg
 
Topp