Laddar...
Nymans Ur 1851

Johannesens
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Kött.

Diskussion i 'Lifestyle' startad av BluesmanV8, 29 december 2014.

1. BluesmanV8
    Trådstartare

BluesmanV8 Biskop

Skall vara så färskt som möjligt och hängmörat vid behov. Gris och lamm kräver inte mörning men en del nötkött gör det.
    Jag är så inihelvete trött på butikernas vacuummörade kött av alla de slag.
    Köttet får en härsken doft, som försvinner efter en kvart i frihet:wtf: , vilket gör att jag inte vill ta i det med tång. Man vacuumförpackar kött som inte behöver det med skum doft som följd.
    Jag har nu köpt en halv gris och en kvarts highland cattle samt en extra frys.
    Ni som jagar och slaktar fattar vad jag menar, doften av kött, färskt eller hängmörat är mild, fin och något helt annat än förpackat butikskött.
    Kanske inbillar jag mig men smaken är mycket bättre än förpackat kött.
    Så här, i mellandagarna, ville jag klaga lite och detta kändes naturligt och nära.
    Tala med din närmste köttbonde. Köp finkött och stöd bönnera!

P-A, Kairo, HeliDive och 15 andra gillar detta.
  2. Jonte73

Jonte73 Friends of KS

Du har helt rätt i det !
    Nu är det all time high i kasst kött i de stora kedjornas diskar .
    Skittrist .

3. Isodor

Isodor Partyprinsen från Säffle

Från:
    sthlm
    Köp fint mer sällan än dåligt kött ofta. Både för smak och miljö.

David, meuller, Icaras och 2 andra gillar detta.
  4. CapTaiN-MiFFo

CapTaiN-MiFFo Friends of KS

Från:
    Norrköping
    Nötkött är en katastrof i butik. Tack gode .... att jag har förmånen att kunna jaga själv.

5. Veratio

Veratio Bonde

Från:
    Malmö
    Köper ett lamm per år, det är rätt trevligt. I övrigt blir det mycket blod-marinerat plast-kött... Kanske borde tänka om inför nya året!

6. Onelund

Onelund Biskop

Från:
    Småland
    Äter i stort sett bara närproducerat alternativt skjutet.

Har förmånen att ha en lokal bonde som förser mig med nötkött av mkt bra kvalité

http://www.hamra-hakansgard.se

Köpte för ett tag sedan blandfärs av misstag, luktade skit i köket efter jag hade stekt upp den.

7. Hmpson

Hmpson Stadsbo

Har lyxen att kunna köpa ekologiskt nötkött från en vän till föräldrarna. Eftersom man köper ett kvarts/halvt djur blir det blandade bitar vilket gör matlagningen både roligare och mer utmanande. Störst skillnad tycker jag ändå att det blir på köttfärsen. Jag tycker verkligen att köpefärs smakar skit numera.

Tripeiro. gillar detta.
  8. Syven

Syven Friends of KS

Köpte senast igår nötfärs i butik som smakade skit!
    Lagade köttfärssås men det var bara att kasta skiten.

Bättre kött mer sällan är nog det man ska satsa på...

Hmpson gillar detta.
  9. mlundstrom

mlundstrom Stadsbo

Har precis öppnat en schysst köttbutik i Solna tack o lov. Försökte hitta nåt ätbart på ICA butiken och det enda som såg aptitligt ut var lövbiffen. Då har det fan gått långt.

10. Chami

Chami Friends of KS

Vart i Solna ligger den?

11. wayne

wayne Friends of KS

Kött ute i butikerna är dessvärre rena katastrofen, visst finns det undantag men över lag är det väldigt dålig kvalitet.
    Hur kan det komma sig att det blivit så?

För att svara på min egen fråga så är det konsumenterna som har styrt det dit vi är i dag, gemene man betalar inte extra för kvalitet.

Färdigkokt julskinka utan fett, Dansk fläskfile mörad med saltlösning, vakumpackad köttfärs från Irland, " färsk" oxfile från Brasilien styckad av en slaktare med boxarhandskar och motorsåg, det är sånt skit folk är villiga att betala minsta möjliga för.

Nä nog om detta, nu ska jag åka till min kompis ICAhandlaren och hämta upp 2 st oxfillisar från Norrbotten.

Lev väl kamrater;)

HeliDive och Tripeiro. gillar detta.
  12. mlundstrom

mlundstrom Stadsbo

http://elgaucho.se/

Råsundavägen 71. Har bara handlat där en gång hittills, men det lär bli fler. Åkte till Kötthallen tidigare, men det känns onödigt nu.

sveol och Chami gillar detta.
  13. Hmpson

Hmpson Stadsbo

Nu ska vi inte gnälla på det sydamerikanska köttets smak. Det frysta därifrån tycker jag smakar bättre än mycket av det "färska" från närmare håll. Detta om smaken. Det är ett större problem att man kapar ned regnskog för att producera det.

Men som flera sagt redan: bättre kött, men mer sällan. Då kan man gott kosta på sig BRA närproducerat kött istället. Sedan kan vi bara hoppas på att fler svänger däråt - då blir det snart ändring även i butik.

bartoldous gillar detta.
  14. Pelarn65

Pelarn65 Friends of KS

Håller med, nu köper vi sällan kött då jag skjuter det mesta själv. Men när vi köper så blir det närproducerat.

15. slimjim

slimjim Rösten från Bro

Jagar du nöt?

vlm1978, Mforce, gurta_g och 2 andra gillar detta.
  16. gruby

gruby Friends of KS

En skadeskjuten ko då och då ;)

slimjim gillar detta.
  17. Hmpson

Hmpson Stadsbo

Har du sett "Blinkande lyktor"?

BME, StrawberryFields och Holmqvist gillar detta.
  18. slimjim

slimjim Rösten från Bro

Sjukt!

ErikGBG, Holmqvist och Hmpson gillar detta.
  19. Hmpson

Hmpson Stadsbo

Så otroligt rolig film.

Laurentius gillar detta.
  20. Zacke

Zacke Friends of KS

Från:
    Solna

I vårt hem har vi börjat göra likadant och det är stor skillnad i kvalitet. Vi har numer det som rutin och köper ett halvt/kvarts djur ett par-tre gånger per år. Som du skriver så är det enorm skillnad på köpefärsen och den ekologiska färsen vi köper från bonden. Om man inte testat att handla kött på detta sätt så kan jag starkt rekommendera att man prövar.

21. CapTaiN-MiFFo

Från:
    Norrköping
    Här nere så tycker jag älgköttet är nästan att jämställa med nöt.

slimjim gillar detta.
  22. Hmpson

Hmpson Stadsbo

Problemet är väl att få tag på någon som säljer, kan jag tänka. Sedan kanske man åker på att vara med och stycka (skära rent till köttfärs), men det är ju inga problem direkt.

23. Icaras

Icaras Biskop

Från:
    De skånska skogarna
    Känner ett antal som jagar... de har flera gånger frågat om jag är sugen på att köpa. Kanske dags för det :).

jabla gillar detta.
  24. CapTaiN-MiFFo

Från:
    Norrköping
    Tycker jag absolut, är det korrekt tillvarataget och välhängt så är det toppklass. Hjort och Älg är premiumkött.

Matts gillar detta.
  25. Hmpson

Hmpson Stadsbo

Hur är vildsvin? Har aldrig smakat vad jag minns.

26. Icaras

Icaras Biskop

Från:
    De skånska skogarna
    Det får jag anta :). Åt en del hjortfärs för ett par år sedan, vill minnas att det var grymt gott.

27. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Har en bonde i bekantskapskretsen som levererar både nöt och fläsk.
    Fick även med oss en rökt rådjursfiol från släkten i Värmland som kommer att bli mums till nyår.

28. thomastheswede

thomastheswede Borgare

Hängmörat är livet. Idag levererades de "car shaped" vilket var en rolig bonus. De ser ut som Ahlgrens Bilar i entrecote-smak!

image.jpg

Kairo, Aquaracer2, jofo och 7 andra gillar detta.
  29. meo_swe

meo_swe Biskop

Mitt favoritkött. Hängmörat och det bör vara genomstekt så är det fint som snus!

30. BluesmanV8
    Trådstartare

BluesmanV8 Biskop

I mina trakter tar aldrig en bonne julgran på egen mark. Kanske samma sak med nöt?

slimjim gillar detta.