• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kött.

Hängmörat är livet. Idag levererades de "car shaped" vilket var en rolig bonus. De ser ut som Ahlgrens Bilar i entrecote-smak!

image.jpg


Så marmorerat och fint!
 

carlanton

Audemars
Hitta alternativa njutningar till köttet och bli vegan! Friskare, smalare, gladare :)

Det kan man ju tycka, men då har man ju i princip all kostforskning mot sig. Visst, man kan väl utesluta soja och gluten (vilket man definivt bör göra) som vegan också, men frågan är vad man ska äta då...

Ur ett etiskt perspektiv tycker jag dock att det är helt korrekt att utesluta kött.
 

The Pell

Cartier
Det kan man ju tycka, men då har man ju i princip all kostforskning mot sig. Visst, man kan väl utesluta soja och gluten (vilket man definivt bör göra) som vegan också, men frågan är vad man ska äta då...

Ur ett etiskt perspektiv tycker jag dock att det är helt korrekt att utesluta kött.

Som vegan sedan 14 år, men egentligen rätt okunnig om forskning kring kost så blir jag nyfiken, vad talar mot vegansk kosthållning?
/P
 

carlanton

Audemars
Som vegan sedan 14 år, men egentligen rätt okunnig om forskning kring kost så blir jag nyfiken, vad talar mot vegansk kosthållning?
/P

Jag är absolut ingen expert, men det blir ju inte riktigt samma näringsämnen. Alla makronutrienter finns såklart i vegansk mat också, men det finns inga fullvärdiga icke-animaliska proteinkällor. Jag vet inte om det också är svårt att få i sig tillräckligt mycket Omega 3 om man inte äter fisk och ekologiska ägg, men det är ett ändå stort problem hos köttätare också. Att soja är direkt ohälsosamt och kan ge hormonstörningar är väl ingen nyhet. De veganer och vegetarianer jag känner äter dessutom mycket spannmål, vilket är extremt skadligt för tarmsystemet och ökar inflammationskänsligheten i kroppen. Industridjur som äter soja och spannmål blir väldigt sjuka och behöver mer antobiotika än ekologiskt uppfödda naturligt betande djur.

Största problemet är att veganer inte kan få i sig B12 utan att "fuska" med kosttillskott, men det ver du säkert redan.

Finns tyvärr inte tillräckligt mycket forskning för att man ska kunna avgöra vad som är den bästa dieten. Jag tror på en kost med mycket grönsaker, fet fisk, viltkött, nötter och rotfrukter. Jag äter själv extremt mycket mejeriprodukter också men jag tror egentligen inte att det är jättenyttigt. Hur makronutrienterna är fördelade är oväsentligt. På Okinawa finns ingen övervikt eller diabetes, och de äter en kolhydratsrik diet. Inuiterna hade inte heller någon övervikt eller diabetes, och deras kost bestod till 100% av fett och protein.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Om någon har möjlighet att lösa det rent logistiska själv (håller till i Hälsingland) så kan jag erbjuda kött av riktigt god kvalitet från mig o farsan. Eko (ej certat, för små volymer), slaktat o styckat fem km från gården, hängmörat. Vi kör nu me dlite experimentodlig och korsar Black Angus med SRB för att få lite långsam tillväxt men god marmorering. Kan slänga upp en blänkare då det närmar sig slakt till hösten.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Om någon har möjlighet att lösa det rent logistiska själv (håller till i Hälsingland) så kan jag erbjuda kött av riktigt god kvalitet från mig o farsan. Eko (ej certat, för små volymer), slaktat o styckat fem km från gården, hängmörat. Vi kör nu me dlite experimentodlig och korsar Black Angus med SRB för att få lite långsam tillväxt men god marmorering. Kan slänga upp en blänkare då det närmar sig slakt till hösten.

Nu är jag iofs vegetarian sedan 16 år tillbaka, men barnen och sambon äter ju. Och om de ändå äter eländet så ska de äta bra, så dra gärna en blänkare till mig när det drar ihop sig. :)
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
Har alltid hävdat att till en riktigt bra råbiff använder man oxfilé som man skrapar i fibrernas längdriktning med en vass kniv. Enligt DN är dock oxfilé för mjäkig smakmässigt.
image.jpg

I stället föreslår man innanlår och kvarnmalning. Vad säger köttpanelen?
 

ErikGBG

Audemars
Jag har kört både innanlår och filė och båda funkar, så länge man vet hur man ska krydda.
Har både skurit för hand, malt, skrapat och skivat tunt i skärmaskin och jag föredrar nog filė skuren för hand
 
Topp