Vi får väl ta och öppna Pandoras ask...
Det rör sig som regel om ETA verk som inte är slutmonterade och kvalitetskontrollerade i Schweiz, urverk som var avsedda för den Asiatiska eller Amerikanska marknaden och inte hör hemma i klockor som är märkta "Swiss made" eller "Swiss movement". Den här produktionen var tidigare mycket omfattande men har minskat, då Swatch Group numera stängt kranen för tredjepartstillverkare. Däremot så har deras egna varumärken tillgång till urverken, t.ex. Hamilton har en del modeller med ETA verk i klockor som inte är "Swiss made". Som ett resultat av detta har t.ex. många Germasians gått över till att märka om urverk från Sea gull och andra Kinesiska tillverkare till egna påhittade calibrar.
Ska man vara riktigt petig så finns det inga kloner, de Kinesiska urverk som brukar jämföras med t.ex. ETA 2824-2 har en annorlunda konstruktion och det går heller inte att byta komponenterna rakt av med ett ETA verk. Jag tror att du kan hitta jämförelser på nätet, och minns jag inte fel så finns det några analyser av ETA vs Sea gull på WUS. Sedan förekommer det även rena piratkopior, men det handlar det inte om i det här fallet. Däremot så lär det inte vara så svårt att få tag på mekaniska ETA verk från en del gamla underleverantörer.
Poängen är att man inte kan se om t.ex. en ETA 2824-2 är monterad och kvalitetskontrollerad i Schweiz eller Hong Kong. Däremot så finns det stora vinster i att använda urverken i klockor märkta "Swiss made" eller "Swiss movement". Det är inte enbart ETA som har den här policyn,t.ex. Rondas anläggning i Thailand levererar en hel del urverk till Amerikanska varumärken, och som resultat har en del Amerikaner svartlistats av självutnämnda vakthundar ( t.ex. Torgoen). I slutänden är frågan om det här egentligen spelar någon roll, om det sista hjulet i ett urverk har monterats i Schweiz eller inte, och i vilket land den slutgiltiga kvalitetskontrollen skett. Läser man Schweizarnas lagstiftning för "Swiss made" så är den full av godtyckligheter och luckor.