Laddar...
Nymans Ur 1851

Johannesens
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Kaffe - Nördnivå

Diskussion i 'Lifestyle' startad av Joshua3, 27 januari 2014.

1. Joshua3
    Trådstartare

Joshua3 Friends of KS

Finns det några kaffenördar här på klocksnack?

Chuck, CyberAndre och Sond gillar detta.
  2. Ernesto

Ernesto Friends of KS

I don't drink coffee. But when I do, I only drink Italian.

Boris Balkan gillar detta.
  3. SSL

SSL Friends of KS

Från:
    Blåkulla
    Jag tycker öl är gott.

Sandkvist, mace, Målarn och 7 andra gillar detta.
  4. slimjim

slimjim Rösten från Bro

Själv är man en riktig kapselbarista!

maxmol, RJO, Molle och 2 andra gillar detta.
  5. JaTack

JaTack Friends of KS

Kaffe är fint, men jag dricker mest kapsel-kaffe. Har varit rätt torrt på den fronten den senaste tiden. Annars vet jag att världens dyraste kaffe är med i "The Bucket List" som för övrigt är väldigt sevärd :)

6. Khaleesi

Khaleesi Bonde

Från:
    Sthlm

+1 Men visst finns det ett intresse. Inte fan duger bryggkaffe.

Edit: MEN DET VIKTIGASTE ÄR KOFFEINET!

Credde gillar detta.
  7. demondave

demondave Borgare

Från:
    Ack Värmeland du sköna
    Det kan man väl inte påstå, dricker dock tidvis bortemot kopiösa mängder. Lackat ur på kapselmaskinen jag fick, det blir ju bara småljummet och inte vidare värst bra. Funderar på bryggare igen, funkar Moccamastern för hemmabruk? Vet ju att dom håller ungefär hur länge som helst, men det mesta jag druckit ur sådana har varit ur väl ingrodda arbetsplatsbryggare. Hur står dom sig hemma, med en diskning emellanåt?

Ser för övrigt Löfbergs fabrik hemifrån, så kaffemärket är rätt givet. Underbart att vakna upp en sommarmorgon till doften av nyrostat kaffe från fabriken!

Torsse, erolorhun, Staan och 1 annan gillar detta.
  8. demondave

demondave Borgare

Från:
    Ack Värmeland du sköna

Bryggkaffe funkar. En stor kopp svart, eller med varm mjölk. En riktigt bra basdryck! Bästa hade ju varit vedspis och kaffepanna, dock :)

HeliDive och Watch out gillar detta.
  9. slimjim

slimjim Rösten från Bro

Tycker mest att det skall vara smidigt. En kaffe är en kaffe till vardags. Men visst ibland kan det vara gott med en espresso på café. Frågan är bara om det är kaffet eller sällskapet som är grejen.

plattfot gillar detta.
  10. Khaleesi

Khaleesi Bonde

Från:
    Sthlm

Kaffepausen är ju fin, men jag har blivit förstörd. Har man vart på en arbetsplats med något sån där maskin som gör på fina bönor så tröttnar jag på det vanliga :p. Jo, sällskapet är ju kul det med, en fika är alltid bra som belöning.

Nespressos maskiner gör det brännhett, åtminstone dom 3 jag haft :).

11. Icaras

Icaras Biskop

Från:
    De skånska skogarna
    Tycker alla dessa kapselkaffe smakar vattnigt, behöver 2+ per kopp. Duger inte vanlig Zoegas? :)

Affe, Jimpa och Camo00 gillar detta.
  12. Tore Skogman

Tore Skogman Friends of KS

Kaffemaskiner hit och kapslar dit, ni borde veta hut när skam går på torra land hela bunten! Jag vet inte hur många gånger jag blivit serverad dåligt kaffe när jag varit på cafe, på tok för många är det runda antalet. Antar att miljön man sitter i är viktigare och folk inte dricker sitt kaffe svart längre eller kanske bara har dålig smak...

Kokar mitt kaffe i petter på spisen som sig bör och maler bönorna själv även om det inte är ett måste. Konstigt att inte fler här inne gör så då många inte skulle gå runt med quartz på armen i första taget. Kanske tidigt uttala sig om det än dock tills fler skrivit i tråden. (=

MrNorrgard, Torsse, Jimpa och 7 andra gillar detta.
  13. Rholm

Rholm Friends of KS

Det är inte bryggmetoden som räknas, det är hårdvaran.........Bra bönor och en stabil kvarn är typ A & O.......

Aquastaren, MariaE, Sond och 2 andra gillar detta.
  14. Andrew

Andrew Borgare

Från:
    Danmark typ
    Är det allt du vill veta?

Lite mer kan vi väl ändå kräva av en OT-tråd? Särskilt när det redan ligger fyra andra OT-ämnen på förstasidan.

Icaras, Bojke, Omen och 1 annan gillar detta.
  15. RicVin

RicVin Mr fredagsmys

Har kört Moccamaster och Zoegas sedan Hedenhös åkte till Amerikatt. Har även en kapselmaskin som jag vann på jobbet. Används ibland till Espresso.. Har funderat på en helautomatisk maskin men är för snål! Eller så lägger jag hellre de slantarna på klockor..;-)
    Har kört "Kopi Luwak" från "The Bucket list" i Mockamastern med gott resultat. Kommer jag köpa kaffet igen? Jaa kanske men det sk nog vara till ngt speciellt tillfälle. Sååå jäkla gott var det inte. Köpte det i en affär i Vasastan, expediten hade ett korsförhör om vilken metod jag skulle använda och Moccamastern fick med beröm godkännt..:)

Arvis, Jimpa, alfgren och 2 andra gillar detta.
  16. frere

frere Biskop

Från:
    Uppsala
    Vad vill du veta? Det är världens ensammaste intresse. Man slutar fika på stan, väljer te hemma hos sina vänner. När man bjuder någon på ett perfekt skott yirgachefe muttrar vederbörande sannolikt om "smakar inte kaffe...bergamott och citron, vad tusan..." När flickvännen vill fika på torget i siena hävdar man att det är vansinnigt, kaffet smakar alltid cykelslang på såna ställen, och föreslår ett skabbigt hål i väggen på en bakgata istället. Jag är klar med kaffenördandet!

CaptainOats, North, Karatekid och 27 andra gillar detta.
  17. Ako

Ako Biskop

Från:
    Malmö
    Jag fick en påse Luwak av min bror som var i Indonesien ... Var kul , dock inget jag hade köpt själv här hemma....
    (Luwak = kaffe som någon slags mårdliknande djur som har käkat kaffefrukterna och som man senare när de passerat igenom djuret tar vara på och rostar ... Finns även motsvarande fågelvarianter....)

jakob.dala gillar detta.
  18. krämbulle

krämbulle Friends of KS

Passa er för att köpa bur-'odlad' Kopi Luwak bara. Sjukt osmaklig hantering.

Enligt uppgift finns det inte någon seriös aktör som säljer katt-bajs-kaffe i Sverige längre pga. svårigheten att garantera att den kommer från frigående Luwakar.

Hubbatix, Joshua3 och frere gillar detta.
  19. Desmond_Malone

Desmond_Malone Friends of KS

Från:
    Värmdö
    Snårtas och frere gillar detta.
  20. slimjim

slimjim Rösten från Bro

Där är jag bannad sedan jag beskyllde en i admin för att ha en "jävla thorema-bryggare".

North, MrNorrgard, Aquastaren och 15 andra gillar detta.
  21. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Svar ja. Bra timing har du dessutom. Jag ska precis rosta lite råkaffe. Robusta såklart.
    image.jpg

stelah, Aquastaren, Sond och 4 andra gillar detta.
  22. Cyklisten

Cyklisten Borgare

Ja jag har hängt en del på riktigtkaffe, men det är väl i dagsläget lite dött där. Maskinparken består av en Rancilio Silvia och en Rocky. I övrigt har jag en aeropress för brygg, den är ju bara så bra.

Nedan drar jag en naken singel! Mycket gott! image.jpg

23. Cyklisten

Cyklisten Borgare

Haha känner igen det där! Blir många vita lögner när man är hemma hos vänner för en kopp kaffe.

24. san

san Borgare

Mitt enkla recept på en god kopp kaffe består av bönor från Johan & Nyström, kaffekvarnen Baratza Maestro Plus och århundradets uppfinning i kaffeväg, AeroPress. Behöver inte vara mycket svårare än så :)

J86A, Joshua3 och Cyklisten gillar detta.
  25. Cyklisten

Cyklisten Borgare

Amen på det. Färska bra bönor och en bra kvarn kommer man långt på.

26. san

san Borgare

Jäklar vad gott det där ser ut att vara.

*häller i sig blaskigt automatkaffe på jobbet mot sin vilja*

Cyklisten gillar detta.
  27. Johanw

Johanw Friends of KS

Från:
    Lomma
    Fick en Wilfa CGR-1 i födelsedagspresent och bara den lilla åtgärden att mala själv gör rätt mycket för smaken.

BCKSTRM gillar detta.
  28. carlanton

carlanton Biskop

Jag har väl haft mina perioder av kaffeidioti (har en Wilfa CGR-1 och Wilfa Svart), men hur mycket man än vrider och vänder på det är vanligt kokkaffe godast.

CyberAndre gillar detta.
  29. konkas

konkas Friends of KS

Kör vanlig press - ska jag byta till AeroPress?

30. san

san Borgare

Tycker absolut att du ska ge AeroPress en chans. Den kostar inte många kronor, är busenkel att hantera och rengöra och i det stora hela överlägsen andra bryggmetoder.

konkas gillar detta.