• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kaffe - Nördnivå

Oew

Rolex
Jag är mer än nöjd med min Wilfa Svart. Ligger i samma prisklass som Moccamaster och kaffet blir precis lika bra.
Det jag föredrar med den är dels att filterhållaren är oerhört mycket mer solid och dels så är det toppen med lösningen med vattenbehållare. Sen att den är kalassnygg är bara en ren bonus.

131469_4_kv.jpeg



EDIT: De har även en bra kaffekvarn som jag vet att fler medlemmar här på KS har.

http://www.elgiganten.se/product/hem-och-hushall/kaffetillbehor/WSCG2/wilfa-svart-kaffekvarn-wscg-2

533890.jpg
131469_4_kv.jpeg
Funkar den bra även om man inte vill göra så mycket kaffe?
 

san

Cartier
2-Faktor
Den är säkert jättebra när den är ny, men jag skulle satsa på något mer gediget.
Jag vill inte på något sätt mena att förslagen du har lagt fram är dåliga. Virtuoson må inte vara kaffekvarnarnas Rolls-Royce, men väl en pålitlig Audi som fungerat ypperligt under de tre åren jag haft min. Prispåslaget för en Vario eller Eureka Mignon kan mycket väl vara berättigat om det är specifika funktioner man är ute efter och som Virtuoson inte erbjuder. Att de däremot maler bättre kan man tvista om.

Men så drog jag också precis en usel liknelse som går att tillämpa på det där andra tokiga intresset som vi här på Klocksnack delar, där det märke som ger mest bang for the buck inte nödvändigtvis behöver vara det som WIS:ar uppskattar allra mest :)
 

axel_

Breitling
Är sugen på att bredda bryggteknikerna hemma och funderar på en halva-auto Espressomaskin, så söker prisvärd och liten maskin. Har kikat lite och sett att Gaggia Classic ligger i en rimlig prisklass och verkar anses som schysst, någon här som har erfarenhet av den?
 

par

Patek
2-Faktor
Är sugen på att bredda bryggteknikerna hemma och funderar på en halva-auto Espressomaskin, så söker prisvärd och liten maskin. Har kikat lite och sett att Gaggia Classic ligger i en rimlig prisklass och verkar anses som schysst, någon här som har erfarenhet av den?
Philips ska tydligen förstört 2015 versionen medan de äldre ska vara betydligt bättre. Sök på riktigtkaffe.se
 

Sledger

Cartier
@par Såg nu att pid-versionen av maskinen är borta från kitchentime. De kanske har insett att den var galet prissatt!? :)

Håller tummarna för att du får din maskin. :nailbiting:
 

Sledger

Cartier
Jag vill inte på något sätt mena att förslagen du har lagt fram är dåliga. Virtuoson må inte vara kaffekvarnarnas Rolls-Royce, men väl en pålitlig Audi som fungerat ypperligt under de tre åren jag haft min. Prispåslaget för en Vario eller Eureka Mignon kan mycket väl vara berättigat om det är specifika funktioner man är ute efter och som Virtuoson inte erbjuder. Att de däremot maler bättre kan man tvista om.

Men så drog jag också precis en usel liknelse som går att tillämpa på det där andra tokiga intresset som vi här på Klocksnack delar, där det märke som ger mest bang for the buck inte nödvändigtvis behöver vara det som WIS:ar uppskattar allra mest :)

Tror säkerligen att Virtuoso är en bra allround maskin, men det är just det som kan vara problemet. 40 steg för inställning är ju allt från grovmalet för press och ända ner till espresso. I området för espresso kanske det bara är 4-5 användbara steg(gissning från min sida). En kvarn utan fasta lägen och som maler väldigt fint går att ställa in så mycket bättre för espresso.
Baratza har ju en variant av Virtuoso som heter Preciso som är mer att rekommendera om man ska köra espresso. För varje grovt läge av de 40 inställningarna så finns det 11 lägen för fininställning. Fast Preciso hoppar iväg i pris så då finns det kanske roligare alternativ. :)

Jag tycker kvarnar med fasta lägen passar bäst om man ofta kör kaffe på olika sätt, men om ett av sätten är espresso så brukar det ändå sluta med att folk skaffar en dedikerad, steglös, kvarn för espresso och en, med fasta lägen, för brygg, press osv.

Tror inte den perfekta kvarnen existerar. :)
 
  • Like
Reactions: san

Stefan S

Patek
2-Faktor
Är sugen på att bredda bryggteknikerna hemma och funderar på en halva-auto Espressomaskin, så söker prisvärd och liten maskin. Har kikat lite och sett att Gaggia Classic ligger i en rimlig prisklass och verkar anses som schysst, någon här som har erfarenhet av den?
Kört den en sex år. Inga problem och bra resultat. Känns gedigen och prisvärd var den för jag hittade den då för runt 2300:- från Amazon UK med frakt. Standard apparatkabelbrunn så det var bara att trycka i en annan kabel. Men så liten är den nu inte och man får hälla i bra med vatten för att slangarna skall nå ner. Sen är det lite bökigt att tömma den på vatten och få tillbaka behållaren. Ångar mjölken bra tycker jag men dom seriösa brukade byta till Rancilo ångrör har jag läst.
 

mps

Cartier
Kapselmaskingfråga.
Råkade köpa en Caffitalymaskin.
Vekar vara mest Lövbergs Lila som kör med det formatet i Sverige.
Finns det några andra som passar?
 

km007

Omega
Hoppas jag inte gör någon sur med detta inlägget (då tar jag bort det :)), men jag har lite kaffe att sälja, närmare bestämt en påse Kopi Luwak, världens godaste och tyvärr dyraste kaffe... Det är hela böner så man får mala själv och det är nog därför jag inte själv har druckit upp det... Fått kaffet i present av en god "vän" från Indonesien när hon var på besök på Riksbanken, hon hade 2 påsar med sig, vem som fick den andra påsen får ni själva räkna ut, så jag hoppas ni förstår att det är äkta kaffe Luwak... Är inte helt 100, men det ser ut som att kaffet exp sep 2016, se bilden...
Pris, ingen aning, lägg ett bud...
 

Bilagor

  • Kaffe1.png
    Kaffe1.png
    122.6 KB · Visningar: 79
  • Kaffe2.png
    Kaffe2.png
    173.2 KB · Visningar: 73
  • kaffe3.png
    kaffe3.png
    111 KB · Visningar: 73
D

Deleted member 1154

Guest
Gillar absolut etiopiska finbönor osv. gärna i Chemex eller kalita wave bryggnng, men till vardags kör jag Ionia just nu , denna Sicilianska böna som lever upp till den italienska riviga smaken som funkat de sista 300 minst åren... Givetvis är bönorna inhandlade med stil, dvs. i 6kgs låda och körda på stan fastsurrade på min Vespas paket hållare...

image.jpeg
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ser ju ingen våg på bilden :)

denna ska du ha:
http://www.ebay.co.uk/itm/Hario-V60...964915?hash=item235da53ab3:g:J-QAAOSwPhdU4vlP

själv krachade jag min chemexbryggare i jul, packade lite för tight i packningen så den rök tyvärr, ska köpa in en ny från tyskland snart igen....
Hmmmm... Trodde man enbart vägde bönorna innan man malde dem... Kollade på vågen du tipsade om på youtube... Fattar fan ingenting!!??
Slänger kannan åt helvete och kör Moccamaster istället!!!;-)
 
D

Deleted member 1154

Guest
Jo... Jag såg ju det.. Men fattar fortfarande inte varför?..:)
Men jag lovar att lära mig!!!
Det är ganska lätt när man kommer in i det :)... du behöver ju orka upp de tidiga fredagsmornarna då är lyxkaffe en bra väg att gå....
Jag lyxbrygger bara specialkaffe ibland, till vardags är det espresso som gäller och maskinen värms upp på tmer innan jag vaknar...
 
Topp