• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kaffe - Nördnivå

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det är ganska lätt när man kommer in i det :)... du behöver ju orka upp de tidiga fredagsmornarna då är lyxkaffe en bra väg att gå....
Jag lyxbrygger bara specialkaffe ibland, till vardags är det espresso som gäller och maskinen värms upp på tmer innan jag vaknar...
Samma här... Bara helgerna och jag tänker INTE gå upp tidigare på fredagarna!! Tror jag ska starta tråden runt lunch istället...
Jag har bara kopierat mängden kaffe och vatten från bryggningen i Moccamastern.. Men jag ska fixa en våg.. Men helt ärligt? Är det nödvändigt?
De filmer du länkar till har ju olika "sätt" att gå till väga..
 
D

Deleted member 1154

Guest
Helt ärligt är kvarn det viktigaste och schyssta bönor, sen rätt mängd bönor är viktigt men det kan man höfta med, sen finns det en markering i chemexen som indikerar när du hällt igenom rätt mängd vatten... så även där är du safe.....
 
D

Deleted member 1154

Guest
vågen kan du ju ha som brevvåg eller till annat viktigt med:


image.jpeg
 

Isodor

Audemars
I mitt tycke så vill jag ha min kaffe varmt och då tycker jag att Chemex tar alldeles för lång tid och blir svalt innan det ens når strupen.

Ljummet/Svalt kaffe är inte gott!

Ingen annan som delar den uppfattningen?
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
I mitt tycke så vill jag ha min kaffe varmt och då tycker jag att Chemex tar alldeles för lång tid och blir svalt innan det ens når strupen.

Ljummet/Svalt kaffe är inte gott!

Ingen annan som delar den uppfattningen?
Då kanske du har fel malningsgrad så att det rinner för långsamt?
Har inga problem med det direkt när kannan är klar. Har iofs inte gjort mer än 5 koppar tror jag. Blir det kaffe kvar har jag ställt den på 1:ans värme på spisen så påtåren inte blir kall..:)
 

Isodor

Audemars
Då kanske du har fel malningsgrad så att det rinner för långsamt?
Har inga problem med det direkt när kannan är klar. Har iofs inte gjort mer än 5 koppar tror jag. Blir det kaffe kvar har jag ställt den på 1:ans värme på spisen så påtåren inte blir kall..:)

Fast i den där pretto-videon säger han det ska ta 4:30 att låta vattnet rinna igenom, för 2 koppar.
Häller jag upp kaffe från min Moccamaster i min kopp och sedan låter stå ca 5 minuter så blir det svalt snabbt..

Vill ha det varmt! :cool:
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Fast i den där pretto-videon säger han det ska ta 4:30 att låta vattnet rinna igenom, för 2 koppar.
Häller jag upp kaffe från min Moccamaster i min kopp och sedan låter stå ca 5 minuter så blir det svalt snabbt..

Vill ha det varmt! :cool:
Men om du kollar mängden i hans kanna... Han pratar om 2 cups.. Ingen aning hur många dl det är men det ser ut att vara en bra full kanna han brygger..:)
Hur som haver. Jag brukar göra 4 vanliga Svenska koppar i Chemexen till mig och frun. Har inte upplevt att det är för kallt. Men... Som Tony Irving säger. Jag har märkt att jag inte kan slödricka kaffet... Jag behöver inte hälla i mig det men står det för länge i koppen, om tidningen eller KS är för intressant. Då blir det för kallt!
 
D

Deleted member 1154

Guest
Fast i den där pretto-videon säger han det ska ta 4:30 att låta vattnet rinna igenom, för 2 koppar.
Häller jag upp kaffe från min Moccamaster i min kopp och sedan låter stå ca 5 minuter så blir det svalt snabbt..

Vill ha det varmt! :cool:
Du får ju jobba som ett proffs... Förvärma chemexen med varm vatten så klart, förvärma kopparna i varmvatten och som sagt ha rätt malningsgrad, där spelar tiden roll, för är det fel malningsgrad blir det fel tider... Sen sist men inte minnst, bra kaffe smakar gott från varmt till kallt... Behöver ditt kaffe vara varmt för att smaka gott är det fel redan där :)
 

Wettex

Cartier
Kaffebönstips mottages, både för espresso och brygg. Gillar mörkt, fylligt med så lite beska som möjligt.

Setup: Kvarn: Wilfa wscg-2, Espressomaskin: Gaggia Classic och brygg så kör jag en vanlig bryggare med filter.... vill byta till nåt annat men vet inte vad riktigt? Tips på det också :)
 

tommyren

Cartier
2-Faktor
Hoppsan! Jag hade missat den här tråden helt =)
Jag kör Gaggia classic (eller två st faktiskt, en i köket och en i the mancave) med Rancilo-ångrör samt en Ascaso i1-kvarn.
Ascasokvarnen är helt ny för mig och jag kämpar med att hitta rätt malningsgrad på den. Tidigare hade jag en Nivona cafe grano 120 som jag hade på långtidslån av en granne men när jag snubblade över Ascason fick han tillbaka sin Nivona.
Ni som kör med liknande kvarnar, hur gör ni, jag får malt kaffe överallt känns det som, inte bara i filterhållaren. Störande som fasen. Köpa en stor tampermatta och lägga under?
 

Sledger

Cartier
Fick min idag och har börjat testköra, tyvärr inte fått kvarnen än:( Är inte 18 mkt? Vad kör du på pid:en

Trevligt! :) Vilken kvarn väntar du på?
18 gram är inte så mycket i ett professionellt portafilter, jag kör med 20 gram för det mest, men varierar lite med vilka bönor jag använder. Just nu kör jag 93 grader, men där kan man prova sig fram lite beroende vilka bönor man kör med, ljust eller mörkrostat osv.
 

MrJazze

Panerai
2-Faktor
Kaffebönstips mottages, både för espresso och brygg. Gillar mörkt, fylligt med så lite beska som möjligt.

Setup: Kvarn: Wilfa wscg-2, Espressomaskin: Gaggia Classic och brygg så kör jag en vanlig bryggare med filter.... vill byta till nåt annat men vet inte vad riktigt? Tips på det också :)
Jag skulle testa Lavazza caffe espresso hela bönor, lätt att komma åt då det finns på välsorterade Ica.
Ett tips är att förvara bönorna i frysen och när du brutit förpackningen och brukar den, ställa den i väl sluten förpackning i kylen. Där står den svalt och mörkt vilket gör att de håller sig bättre. Din Wilfa duger gott till bryggmetoder, men till espresso skulle jag satsa på en kvarn som maler betydligt finare för att få ut maximalt av din Gaggia. Kvarnen är viktigare än maskinen skulle jag vilja påstå, dessutom vill du inte ha en kaffeuppsamlare på din espressokvarn eftersom det gör att vitsen med hemmamalt nästan försvinner! När det gäller bryggkaffe så skulle jag köra på en franskpress, den från Ikea duger gott. Ställ din Wilfa i mitten på filtermalning så borde du få ungefärlig malningsgrad, väg upp 7g kaffe/1,25 dl vatten du tänker brygga, förvärm pressen med hett vatten, häll ur vattnet och häll i ditt nymalda kaffe, koka upp vatten men låt inte vattnet koka för länge då det tappar syre, låt vattnet stå 30 sek så det uppnår ca 96 grader, häll i 1/4-1/3 av vattnet samt rör försiktigt om och låt stå 30 sek, häll på resterande vatten och sätt på locket utan att pressa, låt stå ytterligare 3,5 min och pressa sedan kaffet, drick och njut! Får du kaffe över så bör du hälla upp det i tex en termos så att det inte blir bittert. Till din filterbryggare skulle jag mala få finaste i din Wilfakvarn. Lycka till!

/Jazze
 

Wettex

Cartier
Jag skulle testa Lavazza caffe espresso hela bönor, lätt att komma åt då det finns på välsorterade Ica.
Ett tips är att förvara bönorna i frysen och när du brutit förpackningen och brukar den, ställa den i väl sluten förpackning i kylen. Där står den svalt och mörkt vilket gör att de håller sig bättre. Din Wilfa duger gott till bryggmetoder, men till espresso skulle jag satsa på en kvarn som maler betydligt finare för att få ut maximalt av din Gaggia. Kvarnen är viktigare än maskinen skulle jag vilja påstå, dessutom vill du inte ha en kaffeuppsamlare på din espressokvarn eftersom det gör att vitsen med hemmamalt nästan försvinner! När det gäller bryggkaffe så skulle jag köra på en franskpress, den från Ikea duger gott. Ställ din Wilfa i mitten på filtermalning så borde du få ungefärlig malningsgrad, väg upp 7g kaffe/1,25 dl vatten du tänker brygga, förvärm pressen med hett vatten, häll ur vattnet och häll i ditt nymalda kaffe, koka upp vatten men låt inte vattnet koka för länge då det tappar syre, låt vattnet stå 30 sek så det uppnår ca 96 grader, häll i 1/4-1/3 av vattnet samt rör försiktigt om och låt stå 30 sek, häll på resterande vatten och sätt på locket utan att pressa, låt stå ytterligare 3,5 min och pressa sedan kaffet, drick och njut! Får du kaffe över så bör du hälla upp det i tex en termos så att det inte blir bittert. Till din filterbryggare skulle jag mala få finaste i din Wilfakvarn. Lycka till!

/Jazze

Tackar för utförligt tips. Kör med Lavazza just nu och jag tycker inte riktigt om den där sydeuropeiska eftersmak den lämnar.. känns lite för lätt rostad med?

Ok... Får kanske investera i en ny kvarn. Men hur vet man att den inte maler tillräckligt fint? Om man ställer finaste malningen på kvarnen och 14g bönor och råkar pressa med tampern lite för hårt så kan det ta över minuten att få sin dubbelespresso... men det kanske inte är nåt bra mått? Vet att Wilfan innan wscg-2 inte var nå bra... men denna kanske också är för kass? Vad rekommenderas för kvarn?
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
...dessutom vill du inte ha en kaffeuppsamlare på din espressokvarn eftersom det gör att vitsen med hemmamalt nästan försvinner!

Jag som är total-noob: kan detta utvecklas till varför?

Är sugen på att börja göra lite espresso på riktigt då jag framöver kommer få lite större kök att husera i.
 

MrJazze

Panerai
2-Faktor
Tackar för utförligt tips. Kör med Lavazza just nu och jag tycker inte riktigt om den där sydeuropeiska eftersmak den lämnar.. känns lite för lätt rostad med?

Ok... Får kanske investera i en ny kvarn. Men hur vet man att den inte maler tillräckligt fint? Om man ställer finaste malningen på kvarnen och 14g bönor och råkar pressa med tampern lite för hårt så kan det ta över minuten att få sin dubbelespresso... men det kanske inte är nåt bra mått? Vet att Wilfan innan wscg-2 inte var nå bra... men denna kanske också är för kass? Vad rekommenderas för kvarn?
Grejen är att du inte vill tampa för för hårt, tar pressningen för lång tid finns risken att espresson blir bitter! Bönans malningsgrad tillsammans med tampningstryck ska resultera i rätt pressningstid. Med för grovmalen böna går pressningen för fort vilket gör att du måste tampa hårdare och riskerar att få bitter espresso som du inte heller har fått ut rätt aroma ur! Man kan få laborera lite med malningsgrad och tamptryck lite beroende på bönor också! Självklart kan du använda din Wilfa, men tex en Rancilio Rocky skulle göra jobbet bättre! Ingen maskin i gör bra espresso med dålig kvarn. Som att hänga tapeter utan att göra något förarbete på vägge! När det kommer till kaffe så är det nog lättast att experimentera till du hittar rätt, du måste dock ha rätt förutsättningar! Temperaturen på vattnet är också avgörande till viss del. Du vill ligga mellan 93-97 grader och då underlättar det om du har Pid, inget man behöver dock!

/Jazze
 

MrJazze

Panerai
2-Faktor
Jag som är total-noob: kan detta utvecklas till varför?

Är sugen på att börja göra lite espresso på riktigt då jag framöver kommer få lite större kök att husera i.
Att mala kaffe som ligger och blir gammalt i en uppsamlare är omödigt när man ändå har kvarn. Dessutom är det bara bökigt att hålla på och gräva i uppsamlaren!

/Jazze
 

MrJazze

Panerai
2-Faktor
Ett tips för den som inte orkar lägga den tiden som det faktiskt tar att lära sig sätta en bra espresso till världen, är att köpa en bra kapselmaskin som faktiskt gör rätt okej espresso. Det går snabbare, är mindre bök, billigare hårdvara och det blir samma resultat varje gång. Att tänka på är att köpa en bra maskin då det finns alldeles för mycket odugligt skit där ute! Personligen tycker jag att Nespresso är bra grejer och kör med en De´Longhi Lattissima med mjölkskummare. Det som är tokigt med Nespresso är att det enbart går att köpa deras kapslar på nätet eller fysisk butik i Stockholm, inget stort problem dock eftersom det är mkt smidigt att köpa på nätet och brukar komma dagen efter. Det finns eftermarknadskapslar att köpa men detta bör man undvika i möjligaste mån! En maskin kostar mellan 2-3k och du hittar en bra begagnad för 1-1,5k, vill man köpa utan mjölkskummare så är maskinerna ännu billigare. Personligen gillar jag sorterna Arpeggio och Ristretto, eller varför inte Fortissio lungo till den som vill ha svennebanankaffe! Lattissima är en bra och lättanvänd maskin med programmerbar vatten och mjölkmängd, vilket gör att du kan programmera att din espresso blir 3-4 cl eller att din latte innehåller 1/3 espresso och resten mjölk. Mjölkskummaren är ok och genererar en blandning av latte och cappuccino.

/Jazze

Kom att tänka på att espresso blir rätt dyrt vid kapselpressning, vilket kan vara bra att ha i huvudet.
Ca 4 kr per kapsel vilket då motsvarar 8 kr för en annan som brukar köra dubbel.
 
D

Deleted member 1154

Guest
Roligt att höra lite trevande steg mot den ultimata espresson, och det vet ni ju att espresso är basen i även cortado, cappucino ch latte drycker sen...

Du måste som sagt ha en bra kvarn, vad är då bra? där är det pris/prestanda som avgör. en wilfa kvarn är perfekt för brygg och räcker gott för att mala sandkorns kaffe , men espresso bör du ha mer finkornigt, och här handlar det om en process där ordet " consistant" gäller dvs. " göra lika varje gång", du ska tex. om du trycker tokhårt med tampern göra det varje gång och således ha kaffet mer grovmalt och trycker du löst så kan du ha mer finmalt, utgå från Tid, 20-30 sek. Mängd per kopp, 25-30 mL . dvs rinner 25ml ner på 60 sek har du för finmalt eller tryckt för hårt och rinner 25ml ner på 10 sek så är det för grovmalt osv. osv.

( jag lägger mer eller mindre tampern i utan tryck och snurrar några gånger för att få en jämn puck, och knacka absolut inte)

Kaffesort: du har ett vägskäl här antingen italienskt eller skandinaviskt, italienskt är lite mer rivigt och jordigt medans skandinaviskt är mer syrligt... (jag är helsåld på italienskt)

vad gäller tips om kaffe, skippa mainstream italienarna så som lavazza och illy osv och testa tex. musetti på willys eller johan och nyström, finns mycket bra på tex. baristashoppen.com på nätet...

för brygg så finns det faktiskt endel kul på espressohouse tex., man kan köpa hela bönor i påse

kolla dock kaffets färskhet, italienskt stämplas 2år så går det ut jan 2018 så är det tillverkat nu i jan 2016, johan och nyström brukar ha datummärkt när det är rostat...

börja här, så får jag tipsa mer nördigt senare....
 
Senast redigerad av en moderator:
D

Deleted member 1154

Guest
espresso kvarntips:
denna är ruskigt prisvärd
https://www.coffee24.de/en/espressom-hlen/compak/compak-k3-touch-schwarz/a-114/
köpte härifrån. fördelar, funkar fint för espresso i hemmet och man kan ställa malgrad, riktiga malskivor
nackdelar: tar lite tid ca 15-20sek att mala, väsnas lite

denna finns också:
https://www.coffee24.de/en/espresso...digitale-muehle-mit-timer-neue-version/a-132/


men jag är inget proffs, men har haft en gaggia mdf och sen kompaq k3 kvarnen.... sen köpte jag vansinneskvarn som finns på var och varannat cafe och det är coolt,.., har man flyt att hitta nåt begagnat som jag så kan man få bra priser, men en bra kaffe handlar mycket om hantverket också och där gäller det att bygga kunskap mer än att köpa det coolaste prylarna
 
Senast redigerad av en moderator:

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Ja jag har hängt en del på riktigtkaffe, men det är väl i dagsläget lite dött där. Maskinparken består av en Rancilio Silvia och en Rocky. I övrigt har jag en aeropress för brygg, den är ju bara så bra.

Nedan drar jag en naken singel! Mycket gott!
image.jpg
Köpte en Rancilio igår. Fick inte riktigt till kaffet idag. Blev beskt. Ungefär hur mycket vätska kör du till en stor espresso? Körde halvkopp som jag brukar. Kan väl hänga på kaffet också. Tror det jag använder är för grovmalet. Lavazza Rossa.
 

MrJazze

Panerai
2-Faktor
Köpte en Rancilio igår. Fick inte riktigt till kaffet idag. Blev beskt. Ungefär hur mycket vätska kör du till en stor espresso? Körde halvkopp som jag brukar. Kan väl hänga på kaffet också. Tror det jag använder är för grovmalet. Lavazza Rossa.
Stor, menar du en dubbel? En espresson är väl lite beroende på tycke och smak men ett bra riktmärke är 3 cl och en dubbel således 6 cl.
kaffemängd ca 7 g/3 cl. Har ingen koll på Lavazza Rossa, men Youtube kan vara din kompis!

/Jazze
 
Topp