• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kaffe - Nördnivå

Cyklisten

Cartier
Köpte en Rancilio igår. Fick inte riktigt till kaffet idag. Blev beskt. Ungefär hur mycket vätska kör du till en stor espresso? Körde halvkopp som jag brukar. Kan väl hänga på kaffet också. Tror det jag använder är för grovmalet. Lavazza Rossa.
Vad kul! Vad har du för kvarn? Jag använder i stort sett bara väldigt färskrostat kaffe till espresso (5-14 dagar) då det i stort sett är omöjligt att göra något vettigt med äldre bönor.

Vad gäller mätning så är det i stort sett omöjligt att veta vad någon annan menar när den andra pratar volym pga att creman är så olika fyllig för olika kaffe. Istället är det smidigare att väga malda kaffet och sen väga färdig produkt. Jag brukar börja med cirka 18 gram in och 36 gram ut på 30 sekunder. Sen får man smaka sig fram och göra inställningar från det. Så skaffa en våg som kan visa ner till tiondelars gram.

Silvian mår även bra av lite extra utrymme mellan grupphuvud och kaffepuck vilket inte originalkorgen ger. Därför tycker jag att man ska byta ut den mot en 20 grams VST-korg.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Vad kul! Vad har du för kvarn? Jag använder i stort sett bara väldigt färskrostat kaffe till espresso (5-14 dagar) då det i stort sett är omöjligt att göra något vettigt med äldre bönor.

Vad gäller mätning så är det i stort sett omöjligt att veta vad någon annan menar när den andra pratar volym pga att creman är så olika fyllig för olika kaffe. Istället är det smidigare att väga malda kaffet och sen väga färdig produkt. Jag brukar börja med cirka 18 gram in och 36 gram ut på 30 sekunder. Sen får man smaka sig fram och göra inställningar från det. Så skaffa en våg som kan visa ner till tiondelars gram.

Silvian mår även bra av lite extra utrymme mellan grupphuvud och kaffepuck vilket inte originalkorgen ger. Därför tycker jag att man ska byta ut den mot en 20 grams VST-korg.

Tack för input! Jag är verkligen på en låg nivå jämfört med dig, har tex ingen kvarn utan köper färdigmalt. Var köper man vst korg?
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Kör på presskaffe och espressobryggare alá
41PocVATDIL._SY300_.jpg


Dock sprack min presskanna imorse.. Så, någon som har ett tips på en bra presskanna som inte ( i ordvits & fråga) är gjord av glas?
 

dauit

Panerai
2-Faktor
Kör på presskaffe och espressobryggare alá
41PocVATDIL._SY300_.jpg


Dock sprack min presskanna imorse.. Så, någon som har ett tips på en bra presskanna som inte ( i ordvits & fråga) är gjord av glas?
Bialetti, har en gammal som jag fick med mig när jag flyttade hemifrån. Säkert tio år gammal, väldigt bra kvalité.
Dock vet jag inte hur kvalitén är nuförtiden
 

DrDre

Patek
Köpte en Rancilio igår. Fick inte riktigt till kaffet idag. Blev beskt. Ungefär hur mycket vätska kör du till en stor espresso? Körde halvkopp som jag brukar. Kan väl hänga på kaffet också. Tror det jag använder är för grovmalet. Lavazza Rossa.

Jag är inte särskilt kunnig inom kaffe, men jag har levt med en Ravilio Silva ett par år och den matchande kvarnen (Rocky tror jag den heter). Helt baserat på mina egna upplevelser så tycker jag att det är två faktorer som kan ge bittert kaffe:
- Bönorna är gamla (även om kaffet alltså är nymalet).
- Man fyller på kaffet och sedan låter man maskingen bli varm vilket får till följd att även kaffet blir ordentligt varmt.

Hoppas det kan hjälpa till
 

RobinW

Cartier
2-Faktor
Någon som testat Åre kafferosteris prenumeration?

Känns lite högt i pris kanske, men jag är lite sugen på att testa....
 

mlundstrom

Cartier
2-Faktor
En god vän till mig har dragit igång ett kaffebolag, http://cjkaffe.se/

Har köpt en del därifrån och tycker personligen att det är ett av mina favoriter. Lite reklam, men det kan det vara värt! Finns på lite olika ställen. Rekommenderar det verkligen, kul initiativ tycker jag!
 

LS

Panerai
2-Faktor
Har nästan druckit upp sista färdigmalda kaffet här hemma och funderar på att uppgradera när det är dags att handla nytt. Idag kör jag färdigmalt och pressar själv, tänkte börja med att köpa en riktig kvarn - Wilfa WSCG2. Kommer fortsätta pressa själv men sneglar mot en Moccamaster, blir det ändå godare kaffe med pressen? En annan fundering, gör jag bort mig om jag köper den kvarnen och kommer på att jag vill dricka espresso i framtiden? Läste att den inte maler fint nog för det, vad finns det för alternativ?

Eller borde man satsa på något helt annat i form av kaffemaskin eller liknande? :p

2285164.jpg
 

DrDre

Patek
Jag har lite svårt att målgruppen. Kaffefantast som reser mkt och därmed ej har tillgång maskin/bryggare? Priset, 40 kr, är ju rätt högt, särskilt om man flänger omkring så att man också får köpa en kopp varmvatten.
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har nästan druckit upp sista färdigmalda kaffet här hemma och funderar på att uppgradera när det är dags att handla nytt. Idag kör jag färdigmalt och pressar själv, tänkte börja med att köpa en riktig kvarn - Wilfa WSCG2. Kommer fortsätta pressa själv men sneglar mot en Moccamaster, blir det ändå godare kaffe med pressen? En annan fundering, gör jag bort mig om jag köper den kvarnen och kommer på att jag vill dricka espresso i framtiden? Läste att den inte maler fint nog för det, vad finns det för alternativ?

Eller borde man satsa på något helt annat i form av kaffemaskin eller liknande? :p

2285164.jpg
Jag köpte den kvarnen i höstas. Är väldigt nöjd. Kör Moccamaster eller Chemexkanna. Har också läst det där med att den inte maler tillräckligt fint för Espresso. Men samtidigt läste jag att denna kvar uppgraderats på senare tid för att mala mer fint. Vet dock inte om det räcker för Espresso. De kommentarer man läst kan ju röra den äldre versionen?
 

LS

Panerai
2-Faktor
Jag köpte den kvarnen i höstas. Är väldigt nöjd. Kör Moccamaster eller Chemexkanna. Har också läst det där med att den inte maler tillräckligt fint för Espresso. Men samtidigt läste jag att denna kvar uppgraderats på senare tid för att mala mer fint. Vet dock inte om det räcker för Espresso. De kommentarer man läst kan ju röra den äldre versionen?
Låter bra! :) Jag tror det stämmer som du säger att den nuvarande säkert duger till amatör-espresso. Känner att jag inte är på samma nivå som de riktiga kaffenördarna så det blir säkert en bra start.

Såg f.ö. en kvarn tidigare i tråden som kostade 20k. Jisses! Hur kan man lägga så mycket på en kaffekvarn?! Det är ju för sjutton som om man skulle betala flera tusen för en klocka med halvdålig tidshållning när man kan se den exakta tiden på mobilen :D
 
Topp