• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kaffe - Nördnivå

Arvis

Cartier
2-Faktor
IMG_0241.JPG
Laddat upp med lite olika kaffesorter. Nu ska här provas :hungry:
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Stora problemet med Espressobönor är att hinna göra slut på dem i tid.

Riktigt svårt att få till den där riktigt bra Espresson så fort bönorna har några veckor på nacken tycker jag...
 

Esh

Omega
2-Faktor
Måste väcka denna tråd... Fick lite nytt igår. Fika funkar utmärkt i Moccamastern. Den andra luringen sparar jag till Chemexkannan i helgen..
IMG_3790.JPG

Underbart, vart införskaffar du ditt kaffe?
OT:
Har inte lyckats övertala sambon om att det är vettigt att införskaffa en Wilfa wscg-2 till vår Moccamaster, någon har tips på övertalningsmetod?
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Underbart, vart införskaffar du ditt kaffe?
OT:
Har inte lyckats övertala sambon om att det är vettigt att införskaffa en Wilfa wscg-2 till vår Moccamaster, någon har tips på övertalningsmetod?
Just dessa köpte jag från Baristashopen. Där jag för övrigt köpte samma kvarn du nämner. Dessutom utan att fråga frugan. Så där har du mitt tips. Köp bara!! Brukar alltid finnas ngt specialpris på dessa också..:) Annars köper vi kaffe hos en rostare här i närheten samt på resor.
 

Esh

Omega
2-Faktor
Just dessa köpte jag från Baristashopen. Där jag för övrigt köpte samma kvarn du nämner. Dessutom utan att fråga frugan. Så där har du mitt tips. Köp bara!! Brukar alltid finnas ngt specialpris på dessa också..:) Annars köper vi kaffe hos en rostare här i närheten samt på resor.

Kanske blir ett köp imorgon då! Va! Vet du någon mer som brukar köra något erbjudande på dessa?
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Underbart, vart införskaffar du ditt kaffe?
OT:
Har inte lyckats övertala sambon om att det är vettigt att införskaffa en Wilfa wscg-2 till vår Moccamaster, någon har tips på övertalningsmetod?
Just dessa köpte jag från Baristashopen. Där jag för övrigt köpte samma kvarn du nämner. Dessutom utan att fråga frugan. Så där har du mitt tips. Köp bara!! Brukar alltid finnas ngt specialpris på dessa också..:) Annars köper vi kaffe hos en rostare här i närheten samt på resor.

Heads up och varning för priserna på Baristashopen! Ogillar starkt deras extremt fula försök att få deras varor att framtå som rabatterade när de i själva verket ofta är dyrare än på vilket Elgiganten/Siba/MediaMarkt som helst. Här är ett bra exempel på den kaffebryggare jag har. Ordinarie pris enigt BS är 2.790sek som de så generöst har rabatterat till 2.295sek. Saken är bara den att ordinarie pris på Elgiganten är 1.879sek!!! Samma sak med mängder av deras produkter. De har säkert jättebra kaffe, men deras prissättning är allt annat än seriös. Samma med deras Wilfa WSOP...de påstår att ordinaroe pris är 550sek men att den reas för 399sek! Gå till Siba och köp för 249sek!

När det gäller kvarnen WSCG-2 så har de ett kampanjpris på 889sek istället för det påstådda ordinarie som är hela 1.395sek. Det inkluderar 500gr Bourbon Jungle från Johan & Nyström. Köper man det kaffet separat kostar det 98sek, dvs kvarnen kostar 791sek. Återigen....beställer man hos Elgiganten är ordinarie!! pris 649sek.

Många bilder, mycket text och vansinnigt många utropstecken...men jag stör mig verkligen på att de lurar folk till att tro att de gör riktigt klipp.

http://www.elgiganten.se/product/hem-och-hushall/kaffetillbehor/WSCG2/wilfa-svart-kaffekvarn-wscg-2

Skärmavbild 2017-02-01 kl. 19.59.59.png
Skärmavbild 2017-02-01 kl. 19.45.37.png
Skärmavbild 2017-02-01 kl. 19.45.58.png
Wilfa.jpg
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Heads up och varning för priserna på Baristashopen! Ogillar starkt deras extremt fula försök att få deras varor att framtå som rabatterade när de i själva verket ofta är dyrare än på vilket Elgiganten/Siba/MediaMarkt som helst. Här är ett bra exempel på den kaffebryggare jag har. Ordinarie pris enigt BS är 2.790sek som de så generöst har rabatterat till 2.295sek. Saken är bara den att ordinarie pris på Elgiganten är 1.879sek!!! Samma sak med mängder av deras produkter. De har säkert jättebra kaffe, men deras prissättning är allt annat än seriös. Samma med deras Wilfa WSOP...de påstår att ordinaroe pris är 550sek men att den reas för 399sek! Gå till Siba och köp för 249sek!

När det gäller kvarnen WSCG-2 så har de ett kampanjpris på 889sek istället för det påstådda ordinarie som är hela 1.395sek. Det inkluderar 500gr Bourbon Jungle från Johan & Nyström. Köper man det kaffet separat kostar det 98sek, dvs kvarnen kostar 791sek. Återigen....beställer man hos Elgiganten är ordinarie!! pris 649sek.

Många bilder, mycket text och vansinnigt många utropstecken...men jag stör mig verkligen på att de lurar folk till att tro att de gör riktigt klipp.

http://www.elgiganten.se/product/hem-och-hushall/kaffetillbehor/WSCG2/wilfa-svart-kaffekvarn-wscg-2

Skärmavbild 2017-02-01 kl. 19.59.59.png
Skärmavbild 2017-02-01 kl. 19.45.37.png
Skärmavbild 2017-02-01 kl. 19.45.58.png
Wilfa.jpg
Det var ett informativt inlägg, men egentligen inte helt sant då ordinarie pris eller rekommenderat pris ifrån tillverkaren inte är angivet utan bara vad dom olika butikerna tar. Att konkurrera men jättar som elgiganten, siba och mediamarkt är ju helt omöjligt för dom allra flesta. Ett rekommenderat pris ifrån tillverkaren kan ju givetvis sänkas om man köper stora kvantiteter, ännu mer om man inriktar sig på näthandel, typ webhallen. Vill man köpa billigast har du givetvis rätt i din post, men tycker inte det är helt rättvist att varna för deras "fula försök" (Barista Shopen) då det kanske inte är så.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Det var ett informativt inlägg, men egentligen inte helt sant då ordinarie pris eller rekommenderat pris ifrån tillverkaren inte är angivet utan bara vad dom olika butikerna tar. Att konkurrera men jättar som elgiganten, siba och mediamarkt är ju helt omöjligt för dom allra flesta. Ett rekommenderat pris ifrån tillverkaren kan ju givetvis sänkas om man köper stora kvantiteter, ännu mer om man inriktar sig på näthandel, typ webhallen. Vill man köpa billigast har du givetvis rätt i din post, men tycker inte det är helt rättvist att varna för deras "fula försök" (Barista Shopen) då det kanske inte är så.

Nu är väl inte Baristashopen direkt killarna på hörnet, och utan att ha något som helt att backa upp det med så är min gissning att skillnaden mellan hur många Wilfa Black som säljs på Elgiganten mot BS är försumbar eller till och med till BS fördel. Sen om det är så som du säger är det ju en smula konstigt att Ingen övrig aktör skyltar med rekommenderat pris från tillverkaren, så frågan är om det ens stämmer...eller är det något du vet med säkerhet? Ta exemplet med 2790sek för Wilfa Black. Är det några som inte brukar vara blyga med att basunera ut vilka enorma rabatter de lämnar är det väl Elgiganten, MediaMarkt och gängen men ingen annanstans nämns det priset.

Så jag står fast vid att det är fula försök att lura folk till att tro att de gör klipp. Självklart är syftet att försöka få köpet att låta så pass attraktivt att man inte ens ids kontrollera någon annanstans. I annat fall hade de ju enbart kunnat sätta ut det pris som de vill ta, eller hur?

Ica Maxi brukar göra samma sak, och det är lika ruttet och där kan knappast konkurrenssituationen vara anledningen.

Sen undrar jag med vad du menar med "vill man köpa billigast"? Självklart vill man väl det och speciellt då det inte finns något som helst mervärde i att näthandla hos Baristashopen. Tvärtom så finns det ju flera fördelar att köpa tex hos Elgiganten eller MediaMarkt. Om det skulle bli något fel på produkten, åk till närmsta varuhus, reklamera och ta med dig en ny bryggare hem samma dag.

EDIT: En glad smiley då jag märkte att jag "låter" sur, när jag läste mitt inlägg igen :) Och det är jag ju inte alls :)
 
  • Like
Reactions: Esh

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Sökte på El-giganten (den Spanska elektronikkedjan ;)) på Wilfa och fick 65st träffar. Gjorde det samma på baristashopen och fick 20st, alla relaterade till kaffe.
Mediamarkt 61st Siba 37st. Mig veterligen är Elgiganten Norskt, Mediamarkt Tyskt och Siba Svenskt (undrar hur länge Siba kommer överleva?). Med detta sagt tror jag ändå att dom är dom absolut största aktörerna och därför kan pressa priserna. Det gick ju ett par större Svenska kedjor i putten för ett par år sedan (Expert, City, OnOff) med hänvisning till att det var omöjligt att konkurrera med ovan nämnda jättar. Att man inte skyltar med vad tillverkaren anger som rekommenderat utpris till butik är inte alls konstigt då dom flesta lägger sig där, eller över.
När jag skrev "vill köpa billigt" var det just det jag menade. Vissa saker jag köper letar jag efter det billigaste alternativet, andra gånger kanske jag av någon anledning vill gå någon annan stans även om det inte är billigast. Senast igår köpte jag skokräm hos min lokala skobutik (190kr) istället för att köpa på nätet (169kr) därför att jag tycker dom är sjukt trevliga och kunniga och ogärna ser dom försvinna. Bara ett exempel ;)
Men som jag skrev innan, du har helt rätt i att det inte är den billigaste butiken. Men jag vill inte försvara Baristashopen då jag inte vet hur dom sätter priserna, men tycker fortfarande att jämförelsen kanske inte är rättvis.
Ha en härlig torsdag :). Nu ska jag ta mig dagens första mocca på Vietnamesiska bönor :cigar:
 

Isodor

Audemars
Sitter och meckar olika espressodoser med min Silvia.
Känns rätt konstigt att 17g så kan det flöda perfekt med den malningsgrad jag önskar. Men skulle jag lasta på 18.5g så är det nästan så maskinen tror kaffet är ett blindfilter.. Viktigt det där med grammen, kommer nästan låta vågen ligga framme framöver för slippa bli besviken 05.30 varje morgon på sig själv. :banghead:
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Sökte på El-giganten (den Spanska elektronikkedjan ;)) på Wilfa och fick 65st träffar. Gjorde det samma på baristashopen och fick 20st, alla relaterade till kaffe.
Mediamarkt 61st Siba 37st. Mig veterligen är Elgiganten Norskt, Mediamarkt Tyskt och Siba Svenskt (undrar hur länge Siba kommer överleva?). Med detta sagt tror jag ändå att dom är dom absolut största aktörerna och därför kan pressa priserna. Det gick ju ett par större Svenska kedjor i putten för ett par år sedan (Expert, City, OnOff) med hänvisning till att det var omöjligt att konkurrera med ovan nämnda jättar. Att man inte skyltar med vad tillverkaren anger som rekommenderat utpris till butik är inte alls konstigt då dom flesta lägger sig där, eller över.
När jag skrev "vill köpa billigt" var det just det jag menade. Vissa saker jag köper letar jag efter det billigaste alternativet, andra gånger kanske jag av någon anledning vill gå någon annan stans även om det inte är billigast. Senast igår köpte jag skokräm hos min lokala skobutik (190kr) istället för att köpa på nätet (169kr) därför att jag tycker dom är sjukt trevliga och kunniga och ogärna ser dom försvinna. Bara ett exempel ;)
Men som jag skrev innan, du har helt rätt i att det inte är den billigaste butiken. Men jag vill inte försvara Baristashopen då jag inte vet hur dom sätter priserna, men tycker fortfarande att jämförelsen kanske inte är rättvis.
Ha en härlig torsdag :). Nu ska jag ta mig dagens första mocca på Vietnamesiska bönor :cigar:

#kaffegate#

Du får en tillbakakaka, (det var riktigt längesen man slängde sig med det uttrycket), men jämförelsen mellan din lokala skomakare och Baristashopen haltar betänkligt. Precis som du skriver och som jag själv skrev innan så får du ju ett mervärde hos skomakaren som du inte får om du köper skokräm på nätet, och dessutom kan du gå hem och putsa skorna samma dag istället för att behöva vänta.

Hos Baristashopen får du förutom dyrare pris, vänta på din vara och om något skulle vara fel blir det en ganska bökig reklamationsprocess med att paketera, skicka tillbaka, vara utan bryggare en tid m.m. Så var ligger mervärdet i att handla från Baristashopen? Om Baristashopen hade varit butiken på hörnet dit man kunde gå och snacka kaffe och samtidigt provsmaka olika blandningar hade jag varit på din sida till 100%, men nu är det ju inte fallet.

Det andra om nationalitet på företagen vet jag inte riktigt vad det spelar för roll så jag avstår att kommentera det mer än att Siba=NetOnNet=svenskt=går som tåget.

Inlägget skrivet medan nybryggt kaffe från min Wilfa Black inköpt på MediaMarkt har avnjutits :)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
:D
Baristashopen = Soneson consulting Handelsbolag. Jag tycker nog din jämförelse mellan dom största elektronikkedjorna och en renodlad kaffebutik (handelsbolag) är det som haltar. Du utgick ifrån att dom säljer mer än vad någon av jättarna gör, vilket jag tills annat bevisats håller för orimligt. Du får fortfarande ogilla Baristashopen, jag har ingen erfarenhet av dom själv. Men jag tycker fortfarande du jämför äpplen med päron :D
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
:D
Baristashopen = Soneson consulting Handelsbolag. Jag tycker nog din jämförelse mellan dom största elektronikkedjorna och en renodlad kaffebutik (handelsbolag) är det som haltar. Du utgick ifrån att dom säljer mer än vad någon av jättarna gör, vilket jag tills annat bevisats håller för orimligt. Du får fortfarande ogilla Baristashopen, jag har ingen erfarenhet av dom själv. Men jag tycker fortfarande du jämför äpplen med päron :D

Du har fortfarande inte berättat vilka mervärden du får av att handla från Baristashopen som skulle göra det värt de extra pengarna oavsett bolagsform.

Men vi får enas om att vi är oense :)
 

Johanw

Cartier
ja, precis de musettipåsarna som jag reffade till i mittinlägg! hann inte se att du redan lagt upp ditt inlägg... grymt!

Tumme ner på dessa. I min Wilfa bilr det så statiskt när jag malt de att det sitter överallt, händer, kvarn, diskbänk...... får dryga ut dom med andra bönor för att "tynga" ner dom.
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Har en Wilfa CGR-1, så vad räknas det som? Koniska malskivor sotd det någonstans.
ok, tyvärr är jag inte så bra på det rent tekniska kring malskivor. Jag kör själv Rancilio Rocky, grym kvalitet och inte haft några problem alls på 3 år med daglig använding och testat +12 olika sorters böner men gått tillbaka till Musetti så de är mest prisvärda (ej bäst men som sagt mest prisvärda).
Wilfa%252520CGR-1%252520Bild%2525205%25255B2%25255D.jpg
 
Topp