• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kaffe - Nördnivå

Limpas

Cartier
Nörd och nörd vet jag inte, men kör Moccamaster och maler själv. Tycker att det blir riktigt bra och förstås stor skillnad jämfört med 200-kronors-bryggaren jag hade innan och färdigmalet. Brukar köra på Zoegas Mollbergs blandning, men det är kul att prova lite olika så jag tar gärna emot tips på andra bönor.

Kollade in Aeropressen lite närmre nu också, har endast hört om den förut. Verkar vara en grym pryl, speciellt om man ofta bara gör kaffe till sig själv!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
image.jpg

Mörkrost såklart.
image.jpg
image.jpg

Riktigt gött blev det!
 
D

Deleted member 1154

Guest
Fick en Wilfa CGR-1 i födelsedagspresent och bara den lilla åtgärden att mala själv gör rätt mycket för smaken.

533890.jpg
Har 3 st sånna här, en hemma, en på jobbet och en hos föräldrarna,köpte på webhallen för 390kr tror jag det var, kan kosta. Uppåt 1495kr på ett kaffe på stan...

Denna kvarn duger gott med bra bönor och sen kan. Man med fördel köra aeropress eller liknande, men även om man brygger i moccamaster så är det ett stort lyft
 
D

Deleted member 1154

Guest
Tack alla för att ni delar, jag känner väl att det är precis som endel säger att man hamnar med en viss nivå på alltihop till slut, men jag har nåt toppen av kaffenörderi och nu pratar jag inte så mycket om det längre, jag vet vad jag gillar och jag kan även dricka det som bjuds, men då med mjölk för att dölja galvsyre gifterna... Och jag gillar att dricka i italien, visst det kanske smakar cykelslang, men det är helheten som gör det, känslan av att lägga upp 1 euro på disken i en slamrig tågstation i milano , sakta svepa espresson med viss mörk eftersmak, och samtidigt som man sveper sista droppen se hur baristan bakom bardisken sköljer de använda muggarna under varmvatten istället för att köra dem i diskmaskin, det är livskvalite det... :)

Man kan dock inte hålla igång alla nördiga intressen samtidigt, och nu är det klockspåret som man upprätthåller, riktigtkaffe.se hängde man ju på endel förr, nu hänger man mest här...
 

Johan M

Cartier
Jo jag är lite av en kaffenörd. Jag köper alla mina bönor från Lilla kafferosteriet i Malmö. Maler bönorna i en Wilfa (se ovan) och har med mig malda bönor till min presskanna på jobbet. Kollegorna får nöja sig med jobbets sunkkaffe.

Frågar ni mig så görs riktigt bra kaffe i presskanna eller i en vanlig bryggare. Mjölk och socker är bannlyst. Espresso, latte, kapslar och andra avarter är inte heller riktigt kaffe. Italienarna är bra på mycket men deras kaffekultur är fruktansvärt överskattad. Skärp er!
 
D

Deleted member 1154

Guest
Kalita wave... Denna är det bästa jag smakat i bryggväg... Finns dock inte att få tag i i Sverige utan det är specialimport som gäller...

vdTGG2O.jpg


Men det som är kul är ju att det behöver inte alls vara dyrt, utan en kvarn, nåt filter eller en aeropress och lite bönor så är man igång..

Vad gäller french press / presskanna så är det helt ok, problemet är ju att det oftast kommer kaffesump i kaffet.. Jag hade hellre då kört chemex som är en annan bryggmetod.
 

Minuteman

Rolex
Jag fick en påse Luwak av min bror som var i Indonesien ... Var kul , dock inget jag hade köpt själv här hemma....
(Luwak = kaffe som någon slags mårdliknande djur som har käkat kaffefrukterna och som man senare när de passerat igenom djuret tar vara på och rostar ... Finns även motsvarande fågelvarianter....)
Du menar att mårddjuret käkat en fågel, som man tar till vara på och rostar efter den passerat genom djuret?;-)
Låter inget vidare :)
 
D

Deleted member 1154

Guest
jRobNcu.jpg


Stockholmskaffe i Göteborg, dock det bästa just nu i pris/prestanda...
 
D

Deleted member 1154

Guest
Du menar att mårddjuret käkat en fågel, som man tar till vara på och rostar efter den passerat genom djuret?;-)
Låter inget vidare :)

Djuret heter luwak och kopi luwak är kaffet, det produceras hälften så mycket som säljs enligt ryktet, dvs. 50% är fejk. Köpte en påse på 100g för 400kr den enda gång i livet kag testat...

858FBBx.jpg

Luwakdjuret och kaffebär
 

_jonte

Patek
Vad tycker expertpanelen om en moccabryggare som substitut för en espressomaskin? Tycker det blir rätt gott, men är långt ifrån nån kaffenörd. Kör annars Moccamaster och Zoega till vardags.
mocca_aluminium_bialetti_6k.jpg
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Jag tycker öl är gott.

Har vi inte en annan OT-tråd för öl?

Jag känner mig som en grinig gubbe och jag är inte moderator här inne. Jag är en av dom som tycker det är helt okej med OT-trådar, men när vi går OT i en OT-tråd och inte ens har en susning om ämnet som diskuteras eller ens en ambition att bidra med något vettigt borde man inte tänka en gång extra innan man postar? Speciellt om man i framtiden förväntar sig hjälp och svar i sina egna trådar?

Alla vet ju att det enda rätta är att plocka sina egna bönor i Colombia, rosta de över öppen eld i Norrlands djupaste skogar för att till sist avnjuta kaffet tillsammans med sin favoritklocka.

Rekommenderas någon särskild plats i Norrland? Jag antar att det finns någon Colombiansk böna som går särskilt fint ihop med Mini-Sub?
 

Isodor

Audemars
Fråga:Cyklisten

Hur är det med kvalité, om något går sönder, lång servicetid? Dyra separata delar?

Hyr ofta bör man rengöra? Tvungen att köpa mycket extra tillbehör för att hålla maskinen rullande rent hygieniskt ?
 

DrDre

Patek
Vill väl inte påstå att jag är någon expert, men så intresserad att jag köpt en hygglig espressomasking (Rancilio Silva) och kvarn (Ranchilo Rocky) och köper lite bättre kaffesorter än det man hittar i dagligvarubutiker.
 
Topp