• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kaffe - Nördnivå

Isodor

Audemars
Någon som provat Mauro ekologiska? Godare än De Luxe?

ekologiskt-kaffe.jpg
 

Urfunktion

Cartier
2-Faktor
Hmmm... Jag har den inställd på samma som till Chemexkannan. Vilket jag nu funderar på kanske är helt galet... Inte ens tänkt på det innan ditt inlägg..:)
IMG_7793.JPG

Om du gillar resultatet, så är det inte galet. Det finns väl egentligen inget rätt och fel. Jag brukar köra samma malningsgrad till Moccamastern och Aeropressen t ex.
 
Långskott här, men för någon sommar sen så drack jag ett väldigt gott kaffe från Danmark. Kommer såklart inte ihåg namnet på det... men någonting säger mig att det kan ha vart i stil med Elisabeth/Drottning/Victoria eller liknande och hittar inget när jag googlar!

Någon som känner igen?
 

Skanes

Omega
Långskott här, men för någon sommar sen så drack jag ett väldigt gott kaffe från Danmark. Kommer såklart inte ihåg namnet på det... men någonting säger mig att det kan ha vart i stil med Elisabeth/Drottning/Victoria eller liknande och hittar inget när jag googlar!

Någon som känner igen?
Något med Margarete eftersom det är den danska drottningen just nu kanske?
 

Esh

Omega
2-Faktor
Kanske den viktigaste frågan när det gäller kaffe, förutom det man har i koppen så är ju det avgörande...
Vilken KOPP man använder!!!

Så kära ks-are, har ni någon favoritkopp ni dricker ert kaffe ur? Jag själv har en som jag haft nu ett par år men har tänkt att leta efter något nytt.
Återkommer imorgon med bild på det jag dricker ur. :)
 

Camo00

Patek
Kanske den viktigaste frågan när det gäller kaffe, förutom det man har i koppen så är ju det avgörande...
Vilken KOPP man använder!!!

Så kära ks-are, har ni någon favoritkopp ni dricker ert kaffe ur? Jag själv har en som jag haft nu ett par år men har tänkt att leta efter något nytt.
Återkommer imorgon med bild på det jag dricker ur. :)
Det ska vara en tjock mugg, med handtag stort nog för två fingrar. Höganäs var länge favoriten, i säkert femton år. (lånad bild) Nu är det blandad skit...
252006519_f2208503-32f1-4dcb-b1e1-ae5c78dc83d4.jpg
 

Camo00

Patek
Jobbigt när man vaknar borta! Har en vän som inte har kaffe hemma alls...
Idag är det inte lika illa, men nästan. Tassimo och Gevalia... :hungover:
Deras espresso motsvarar iaf en drickbar kopp bryggkaffe...
20170802_071502.jpg
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Ja, jag tror jag börjar få kläm på det. :). Försöker få upp temperaturen i espresson och något mera mängd innan jag är nöjd. Tror jag :p
Rätt malningsgrad brukar vara den stora akilleshälen. Jag vet inte hur mycket kaffe jag hällt ut för att det runnit för fort eller för sakta? Kul är det och gott är det oftast.
 

MasterChief

Rolex
2-Faktor
Kanske den viktigaste frågan när det gäller kaffe, förutom det man har i koppen så är ju det avgörande...
Vilken KOPP man använder!!!

Så kära ks-are, har ni någon favoritkopp ni dricker ert kaffe ur? Jag själv har en som jag haft nu ett par år men har tänkt att leta efter något nytt.
Återkommer imorgon med bild på det jag dricker ur. :)

Gillar gamla skolan med tunna fina koppar som dricks varmt ögonblickligen eller svalnar snabbt för de som vill ha det så. Ska gärna ha nätta öron också.

Kör en sån här utan fat. Obs för snodd bild.

1DFAF1FB-C7EE-4760-9AED-8D9DDFC9463A.jpeg
 
Topp