• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kaffe - Nördnivå

D

Deleted member 1154

Guest
Men jag gillar beska vettu, så jag börjar med 100% robusta och blandar därefter med arabica om det inte bli bra.
Jo visst kan man gilla det beska... Lite robusta riv ska det ju va i kaffet, men inte 100%.. Däremot om du kör med mjölk i så jämnar det nog ut sig..
 
D

Deleted member 1154

Guest
Jo, jag vet.:)
Har druckit kopi luwak, men jag tyckte det var långt från det bästa kaffe jag smakat.

Kopi luwak är bara en kul grej, inget speciellt med det egentligen, ( som tur är, annars kunde det blivit dyrt), men där är det samma sak som med alla andra bönor det ska vara färskt rostat och nymalet och sen kört i en bra process...

Däremot gillar jag etiopiskt kaffe, där är det en annan ton på kaffet faktiskt
 
D

Deleted member 1154

Guest
Vad tycker expertpanelen om en moccabryggare som substitut för en espressomaskin? Tycker det blir rätt gott, men är långt ifrån nån kaffenörd. Kör annars Moccamaster och Zoega till vardags.
mocca_aluminium_bialetti_6k.jpg
Moccabryggare blir förvånansvärt bra faktiskt, och det är ju oftast det italienarna kör själva hemma på morgonen. Men även där gäller det färska bönor och en kvarn, en sån liket wilfa funkar kanon, kaffet ska dock va grövre malet än vid espresso, lite som grövre sandkorn typ...
Kör oftast moccabryggare på semestern ihop med handvevad kvarn...
 

Cyklisten

Cartier
Fråga:Cyklisten

Hur är det med kvalité, om något går sönder, lång servicetid? Dyra separata delar?

Hyr ofta bör man rengöra? Tvungen att köpa mycket extra tillbehör för att hålla maskinen rullande rent hygieniskt ?

Har haft mina maskiner sen 2008 och har inte behövt göra någon service än. Det går att hitta delar på nätet väldigt billigt från USA (om man vill göra det själv), annars går det att lämna in på kaffemaskinen som jag har hört gott om. Vet dock inte hur lång tider för service är.

För att rengöra bryggruppen från kafferaster behöver du en borste, blindfilter och ett grupprengöringsmedel, detta gör jag en gång i veckan. Det har jag: http://kaffemaskinen.se/webshop/?k=...y%20Caff%20gruppreng%F6ring%20-%20burk%20900g

Avkalkning är viktigt för att hålla igång maskinen, det finns medel för det att köpa på tex. kaffemaskinen. Jag behöver inte göra det jätteofta eftersom där jag bor är vattnet relativt kalkfritt, brukar göra det en gång i halvåret.
 

demondave

Rolex
Det här forumet är inte bra för plånboken.. Ingen värre beställning, men nu är iaf en Moccamaster hemklickad. Bryggkaffe FTW! :) Får väl bli en paketöppningspost om några dagar.
 

_jonte

Patek
Moccabryggare blir förvånansvärt bra faktiskt, och det är ju oftast det italienarna kör själva hemma på morgonen. Men även där gäller det färska bönor och en kvarn, en sån liket wilfa funkar kanon, kaffet ska dock va grövre malet än vid espresso, lite som grövre sandkorn typ...
Kör oftast moccabryggare på semestern ihop med handvevad kvarn...
Kanske skulle investera i en kvarn ändå. Har tidigare kikat på den Wilfa för femhundringen som verkar helt ok. De har dock släppt en ny modell 2013 som heter WSCG2 (gamla heter CGR-1). Nån som vet skillnaden och vilken som är bäst?
 

san

Cartier
2-Faktor
Kanske skulle investera i en kvarn ändå. Har tidigare kikat på den Wilfa för femhundringen som verkar helt ok. De har dock släppt en ny modell 2013 som heter WSCG2 (gamla heter CGR-1). Nån som vet skillnaden och vilken som är bäst?

Kraftfullare motor och bättre malskivor (= finare malningsgrad) jämfört med den otroligt prisvärda föregångaren. Kör!
 
Det är inte bryggmetoden som räknas, det är hårdvaran.........Bra bönor och en stabil kvarn är typ A & O.......

Det är klart bryggmetoden har betydelse om än inte hela betydelsen. Inte fan får en gjuten detalj med lite finish samma egenskaper som en smidd exempelvis. Detta vill jag gärna tro gäller generellt med allt med undantag för vissa saker förstås. Kaffe är inget av undantagen dock då jag tycker det gör smakskillnad även fast råvarorna är de samma.

Men i övrigt håller jag ju med att bönorna spelar stor roll.
 

DrDre

Patek
DrDre
Nöjd med produkterna ? Vem köpte du ifrån om man får fråga?

Jag är väldigt nöjd.Har haft den 3-4 år. Espressomaskinen är byggd som en riktig maskin snarare än något billigt plastigt så den känns rejält robust och tung, strömbrytare känns som något man hittar i en fabrik och det mesta är i tung metall och man kan köpa diverse reservdelar. Jag är ingen expert men enligt vad jag läst så anser många att den är bland det bästa man kan hitta i den prisklassen. Kvarnen är också en robust rackare som har fördelen att den är relativt lågvarvig. Högvarviga kan föra ett jäkla oväsen vilket gör att man inte ens vill använda dem tidigt på morgonen för att man väcker grannarna. Har en Gaggia som jag tog med till kontoret av den anledningen (dvs kan användas för att väcka kollegorna istället). Jag tycker att man bör köpa någon form av kvarn i alla fall då det gör väldigt stor skillnad på om man maler kaffet precis innan man ska brygga jfr att köpa färdigmalt (och notera att jag är inte någon snobb utan tycker bara att det är gott med trevligt kaffe, och tom jag tycker att det är värt att köpa en hygglig kvarn).

Den kräver inte så mycket underhåll. Man köper en borste för att hålla rent runt en packning och någon gång då och då får man göra en sk back flush för att rengöra en ventil. Det är en ganska enkel operation och det finns instruktionsvideos på youtube. Ibland bör man också kalka av den men det är inte heller direkt betungande.
 

Rholm

Cartier
Jag menade vilken bryggmetod man föredrar.......det är väl alltid viktigt vad man än gör att det görs ordentligt.
 

Gustav

Omega
... funkar Moccamastern för hemmabruk? Vet ju att dom håller ungefär hur länge som helst, men det mesta jag druckit ur sådana har varit ur väl ingrodda arbetsplatsbryggare. Hur står dom sig hemma, med en diskning emellanåt?


Svår att göra mindre mängder, som en eller två koppar. Två rejäla muggar och uppåt funkar. Bra maskin i övrigt.
 
D

Deleted member 1154

Guest
Svår att göra mindre mängder, som en eller två koppar. Två rejäla muggar och uppåt funkar. Bra maskin i övrigt.
Moccamaster , kvarn och Zoegas är väl en bra kombo... för dom som inte är nördar... för oss andra är det bara steg 2 på en 10gradig skala :)

Jag har dock hört att moccamastern ska vara bäst bland bryggare då den håller tempen ganska bra... Sen är det ju galvsyrer och annat i kaffet, men det blir det ju på alla bryggare, ska man slippa det och magen må bra så är det andra saker som gäller
 

Rholm

Cartier
Men så länge den är ordentligt gjord så är jag nöjd. Dvs bra gjord!! I klarspråk inget lastbilsfik kaffe........
 

psj

Omega
Är helt klart en kaffenörd, men gillar även mjölkbaserade kaffedrycker efter frukost.
Har en uppsättning ransiello silvia och rocky med massa nördig tillbehör som öppet portafilter och såklart utbytt dubbelfilter som fungerar lite bättre än original, utbytt bottenskruv och ja jag kan nog fortsätta ett bra tag :)

Bryggare är såklar moccamaster (clubline, homeline är aja baja!).

Bryggkaffe brukar bli någon typ av zoega.
Espresso är ofta någon av Johan och Nyströms varianter med 100% arabica. Rostdatumet är viktigt och all förvaring sker i vakumförpackningar för att förlänga bönornas färskhet så länge som möjligt.
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Det som jag har lärt mig är viktigt är packningsgraden. På mitt stammishak (kaffebaren på möllevångstorget Malmö ) finns ett antal baristor , dom mäter lika mängd, kör samma malning osv det ända som skiljer är hur hårt dom packar / komprimerar kaffet , det blir ändå en otroligt tydlig skillnad!
 

psj

Omega
Det som jag har lärt mig är viktigt är packningsgraden. På mitt stammishak (kaffebaren på möllevångstorget Malmö ) finns ett antal baristor , dom mäter lika mängd, kör samma malning osv det ända som skiljer är hur hårt dom packar / komprimerar kaffet , det blir ändå en otroligt tydlig skillnad!


Alla små detaljer gör skillnad, malning i synnerhet men allt är en kombination och allt måste göras i symbios med det andra.
Ska man satsa på något så är det en bra kvarn och rutiner, precis som caféet du beskriver. Ska man ändra något ska det göras på ett ställa åt gången, annars blir det omöjligt att veta vad man gjort för att smaken ska bli som den blev.
 

maxmol

Panerai
Är man kaffenörd om har köpt alla typer av presso, mocka, drop, tryckmaskiner och redskap men ändå bara dricker den sörja som spottas ut ur kaffemaskinen på jobbet eller som serveras på lunchkrogen?
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Jag är både hobbyurmakare och hobbeybarista. Två livsnjutarhobbies som man verkligen kan borra ned sig i.

Så här ser min maskinpark ut. Moccabryggaren leverar bränsle till jobbet på vardagarna (nej, Selecta- maskinen servar varm dricka men det kan inte kallas kaffe). La Pavoninn används främst på helgerna. Tror mitt ex. spottat ur sig ca 10 000 koppar .. Otroligt välbyggd och slitstark maskin. Kvarnen köpte jag för några år sedan och det var verkligen 1500:- bra använda slantar.

IMG_3180.JPG


Själva kaffet tror jag många kan fixa ganska bra men det är mikroskummet som är den stora utmaningen. Ibland får jag till det. Ibland inte.

Den här blev jag ändå ganska nöjd med ..

IMG_3159.JPG
 

DrDre

Patek
Är man kaffenörd om har köpt alla typer av presso, mocka, drop, tryckmaskiner och redskap men ändå bara dricker den sörja som spottas ut ur kaffemaskinen på jobbet eller som serveras på lunchkrogen?

Det är väl det som är problemet, när man vant sig vid lite godare kaffe som man gör hemma, så smakare inte kaffet ute lika bra längre. Jag tog med en kvarn och en french press till jobbet och så köper jag egna bönor så jag kan laga mitt eget kaffe där. Dessutom luktar det ju väldigt gott när man maler bönorna.
 

Grön

Omega
2-Faktor
Personligen är jag inte mycket för kapslar måste jag säga... Tycker alltid det saknas någonting - sterilt på något sätt. Hemma kör jag en värmeväxlarmaskin från Quick Mill (espresso). Det blir minst kafé-kvalité så länge malning och bönor håller måttet. Ska det beredas större mängder tar jag fram ett par presskannor från Bodum samt en STOR mokkabryggare.

På jobbet har jag en elektrisk mokkabryggare från Bialetti. Smidigt och bra mycket bättre än kapslar. Jag tar med nymalt hemifrån på morgonen.
 
Topp