• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kaffe - Nördnivå

D

Deleted member 1154

Guest
http://www.coffee24.com/#product/ma...touch-schwarz-advanced-neue-version-2187.html

Denna är jag nöjd med


2xplwCa.jpg
 

weeklund

Omega
Snart ett år sedan det var liv i den här tråden, så tänkte väcka den till liv igen. Vad dricks det i era koppar idag? Någon som uppdaterat maskinparken med nåt coolt?

Själv har väl mitt kaffeintresse svalnat lite på senaste då pengarna inte räcker till allt (kaffe, fiske, klockor, whisky osv). Min dagliga ranson kaffe dricks oftast på jobbet och sedan får min egna maskinpark rastas under helgdagarna. Till vanligt bryggkaffe så kör jag med en Moccamaster Clubline 741 med automatiskt droppstopp (viktigt) när vi är fler än två som ska ha, annars använder jag min AeroPress. Espresso och ibland även flat white görs på min temp-moddade Expobar Office Leva EB61. Maler gör jag med en Mahlkönig Vario Home som sköter allt från press till espresso utan problem.

Tidigare så köpte jag ofta råkaffe och rostade själv men numera nöjer jag mig med Zoegas eller Arvid Nordquists bönor till brygg och nåt från Johan & Nyström till Espresson.

Skärmavbild 2015-01-24 kl. 16.20.43.png

 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Snart ett år sedan det var liv i den här tråden, så tänkte väcka den till liv igen. Vad dricks det i era koppar idag? Någon som uppdaterat maskinparken med nåt coolt?

Själv har väl mitt kaffeintresse svalnat lite på senaste då pengarna inte räcker till allt (kaffe, fiske, klockor, whisky osv). Min dagliga ranson kaffe dricks oftast på jobbet och sedan får min egna maskinpark rastas under helgdagarna. Till vanligt bryggkaffe så kör jag med en Moccamaster Clubline 741 med automatiskt droppstopp (viktigt) när vi är fler än två som ska ha, annars använder jag min AeroPress. Espresso och ibland även flat white görs på min temp-moddade Expobar Office Leva EB61. Maler gör jag med en Mahlkönig Vario Home som sköter allt från press till espresso utan problem.

Tidigare så köpte jag ofta råkaffe och rostade själv men numera nöjer jag mig med Zoegas eller Arvid Nordquists bönor till brygg och nåt från Johan & Nyström till Espresson.

Skärmavbild 2015-01-24 kl. 16.20.43.png

Missat denna tråden, och det var ingen dålig park du har där! Själv kör man moccamaster till brygg och jura impressa F70 till enkel kopparna!
image.jpg
 

weeklund

Omega
Jag är som sagt klar med espressonördandet, men har skaffat en wilfa svart sen sist det var liv i tråden. Sjukt bra kaffebryggare, sparkar stjärt med moccamastern!
wilfrid-svart-presisjon-automatic-coffee-machine-controls.jpg

Tror knappast den gör någon skillnad i kaffesmak. När gäller vanligt bryggkaffe så är det inte mer avancerat än att rätt tempererat vatten ska hällas i behållaren med kaffet, vilket både Moccamastern och Wilfan gör. Möjlighet att välja dropphastighet finns ju även den hos Moccamaster om man vill ha det. :)

Dock så har ju Wilfa Svart snyggare design och jag gillar smidigheten att kunna fylla vattnet direkt i vattenbehållaren.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Tror knappast den gör någon skillnad i kaffesmak. När gäller vanligt bryggkaffe så är det inte mer avancerat än att rätt tempererat vatten ska hällas i behållaren med kaffet, vilket både Moccamastern och Wilfan gör. Möjlighet att välja dropphastighet finns ju även den hos Moccamaster om man vill ha det. :)

Dock så har ju Wilfa Svart snyggare design och jag gillar smidigheten att kunna fylla vattnet direkt i vattenbehållaren.
Ok, erkänner att jag egentligen inte kan säga mer än att den sparkar stjärt med en gammal kalkig moccamaster...
 

MariaE

Panerai
Moccamaster och Zoegas skånerost missbrukades fram tills för fem år sen, ibland var jag wild and crazy och körde på Mollbergsblandning. Nu blir det svart te med en klick honung så jag slipper allt blaskigt kontorskaffe som annars bäljas i farten.
 

fredrik!

Cartier
Handbryggt måndag till söndag hela veckan. Bönorna rostas själv eller från någon av våra kvalitativa kaffeleverantörer i detta avlånga land.
 

weeklund

Omega
På jobbet kör vi en Blackstone-maskin som maler bönorna på beställning, faktiskt helt okej för att vara automatkaffe. Där kör vi med Zoega Mollbergs. :)

2014-03-27 10.20.37.jpg
 

Vincent

Cartier
Min fader har lärt mig att man aldrig riktigt får det man vill ha när man fyller år.
Fick därför ingen bialetti utan en moka express av det kända märket pezzetti haha men vafan funkar perfekt den med :)
d1dda1cbaeace82da0765d816e2ed032.jpg
 
D

Deleted member 1154

Guest
bigaletti är det som gäller i italien i mångas hem, en kvarn till det så är ni hemma
 

Urfunktion

Cartier
2-Faktor
Kör ECM Giotto/Santos 55 på espressofronten. Macap M4 till Moccamaster/AP/V2/Mocca mm. Bönorna kommer oftast från Solde kafferosteri nuförtiden. Kaffenörd since 1999 :)
 
D

Deleted member 1154

Guest
Blir det verkligen så stor skillnad fall man maler själv?

Det enkla svaret : JA

Det svåra svaret: Det är upp till dig att bedöma, smakar kötbullar gott? är ett foto snyggt, är en film bra osv.? Men det rena kaffesmakerna kommer ju fram bättre om bönorna är nymalda, men sen beror det ju på vilken process du bereder kaffet i och om maskinen är rengjord osv. poppar du precis upp ett vakumpackat paket kaffe smakar det så klart bättre än om man tar sista skrapet i botten på en icke lufttät burk. Men ytterst sätt väljer du nivå på kvalite utifrån dina smakpreferenser och även intresse, men mitt råd är att testa dig fram, varje dag med kass kaffe är ju en förlorad dag i resan mot gott kaffe :) , och gott kaffe behöver inte vara svårt eller dyrt, däremot kräver det visst engagemang och kunskap.
 

snajgel

Panerai
Har ni några bra tips på kaffekvarn?
Är det någon större skillnad på hur resultatet blir?

Tror att det är Rocky Rancilio eller Wilfa, som gäller. Ska du mala för espresso så är Rockyn mer lämpad då jag inte tror att wilfa mal tillräckligt fint (så va det iaf för ett par år sedan).
Det stora är att kvarnen ska ha malskivor och inte knivblad.
 

Isodor

Audemars
Tänkte slå till på en Rancilio Silva + Rocky kvarn om ca 2 månader när jag flyttar.

Skulle tänka mig att läsa på lite grand innan hobbyn drar igång och undrar om ni har något boktips som är i lagom nivå för att förstå grejen.
 

Josef B

Bestraffaren
Jag hade en halvautomatisk espressomaskin från Saeco, fyllde på med härligt aromatiska bönor, vatten och vips så fick man en trevlig espresso. Ibland kunde jag unna mig lite varm mjölk i eftersom den hade mjölkskummare. Tog ett tag innan man fick till det ordentligt som på Mellqvist. Bönan och renligheten i maskinen är fan A och O. Två anledningar till varför jag gav bort den till Emmaus var att den var för stor (7 år gammal) kändes plastig och att den inte hade automatisk rengöring.
Funderar faktiskt på en Nespresso Maestria Rosso, enkelt och bra kaffe. Blev väldigt överraskad när man frågat vad för bönor restaurangen använt och fått till svar att de kör med kapslar. Självklart så är ju restaurangmaskinerna av mycket bättre kvalité än de man köper hem, men enkelheten är en stor fördel.
 
Topp