• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kajakstrategier vid klockköp?

C

Crowolf

Guest
Läste för några år sen (tror det var i tidningen Outside) att man som nybörjare ska köpa antingen den billigaste kajaken som finns eller den dyraste. Blir du sen totalt tagen och vill fortsätta kan du antingen byta upp dig eller ha en superkajak och blir du inte tagen alls har du antingen förlorat lite pengar eller har en lättsåld fining. Summan av kardemumman: Ingen blir i något fall glad av att äga en mellanmodell.

Tycker den här modellen går att applicera på många saker. Tänker så med klockor också. Kunde nu köpt mig nåt för kanske 10k men känner att det aldrig skulle tillfredsställa mig ordentligt så jag ska lägga undan tills jag har till en 'finkajak' till klocka.

Vad säger ni om tanken?o_O
 

JayJay

Rolex
Tankegången är varken unik eller banbrytande. Ett av de vanligaste råden som ges här är ju att inte nöja sig med halvmesyrer utan att spara till det man verkligen vill ha.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Alla "finklockor" är dock inte lättsålda och/eller har bra andrahandsvärde.

Det är ingen bra idé att gå in och slanta upp över 100k för en ny AP t.ex.
 
C

Crowolf

Guest
Alla "finklockor" är dock inte lättsålda och/eller har bra andrahandsvärde.

Det är ingen bra idé att gå in och slanta upp över 100k för en ny AP t.ex.

Givetvis är det så. För egen del handlar det mer om att handla schyssta mikromärken eller samla till en vintage sub.....typ....
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det är lite lurigt det där eftersom man ibland lär sig älska en ganska billig klocka mer än en dyr. Det finns liksom ingen direkt logik bakom vad man kommer gilla innan man handlat. Jag håller dock med dig om att det oftast inte finns någon vinning med att köpa en halvbra sak om den helbra är inom någorlunda räckhåll.
 

10past10

Omega
Vintage sub till kolfiber kajak är snyggt! Kör på det.

Ps. Jag har en dyr kajak över som du kan få nice price på. Dock är den rank, så man måste vara ganska duktig eller gilla att bli blöt.
 

Archie

Cartier
ja det är nog en bra strategi, även om det i klocksammanhang inte innebär att du måste köpa den absolut dyraste och mest avancerade klockan för 6 miljoner, men så länge du når upp till en viss grundläggande nivå, så kommer klockan definitivt vara lättsåld. jag skulle säga att en speedmaster är den lägsta nivån för högkvalitativa klockor som behåller sitt värde bra. rolex är såklart också ett annat självskrivet val. om du däremot börjar kolla AP och liknande får du nog räkna med ett större tapp i försäljningsvärde (i synnerhet om du köper en ny)
 

M021

Rolex
2-Faktor
Gillar resonemanget, köpte min första breitling och kompenserade med en longiness i syfte att bredda samlingen och anvädningsområdena, dock växte jag ur longiness med en gång, nu även breitlingen. Skulle satsa på en beggad 114060/116610/116710, de växer du aldrig ur!

Speedmaster kan vara ett alternativ 3570.50. där är jag persobligrn mer föreståndare för pre-'68 vilket inte lämpar sig som första klocka iof.

Ju mer jag reflekterar, desto mer tydligt blir det, Go Rolex-C

Lycka till!
 
Topp