Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Kalibrera/reseta/nollställa kronograf (Breitling)

Diskussion i 'Diskussion' startad av Mangbang, 27 oktober 2015.

1. Mangbang
    Trådstartare

Mangbang Bonde

Hej!

Hur nollställer man sekundvisaren på en Breitling Chronograph? Den bråkar när man nollställer tidtagaren. Automatare från 90-talet. På min förra chrono kunde man skruva ut kronan längst ut och klocka på A-knappen.

Stort tack till den som kan detta!
    Mvh

2. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Du hade kanske en quartz då och automatisk idag? den kan helt enkelt behöva service.

Mangbang, JohnDoe och theargonaut gillar detta.
  3. Mangbang
    Trådstartare

Mangbang Bonde

Det stämmer att jag hade en quartz då. Är det verkligen så - säljaren känns seriös och menade att den genomgått "kontroll" av alla funktioner.

4. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Det innebär väl bara att han vridit upp den, kollat att datum går att ställa samt testat start/stoppfunktionen på chronon.

Mangbang och JohnDoe gillar detta.
  5. Mangbang
    Trådstartare

Mangbang Bonde

Man kan ju tycka att nollställa chronon borde ingå i det testet.

yonsson och Fredrik Larsson gillar detta.
  6. svesam

svesam Friends of KS

Från:
    Höga Kusten
    Lyssna på @Spencer66 det är helt enkelt servicedags.

Mangbang, Dixie och Spencer gillar detta.
  7. Mangbang
    Trådstartare

Mangbang Bonde

Hej, har talat med en urmakare som menar att han eventuellt kan flytta kronosekunden till rätt läge.

8. svesam

svesam Friends of KS

Från:
    Höga Kusten
    Hmm så att den visar rätt även fast den egentligen nollställer fel.
    Låter inget vidare, knata till närmaste AD och låt dem komma med ett förslag på åtgärd istället.
    En bild på klockan i fråga vore dessutom trevligt :)

Spencer, Dixie och Mangbang gillar detta.
  9. Mangbang
    Trådstartare

Mangbang Bonde

Allting fungerar som det ska om man ser till tid. Dock nollställer den till 4 sekunder efter 12-markeringen. Exakt nollställning varje gång men till fel läge. Alla subdials fungerar som de ska, helt perfekt. :)
    Urmakaren jag pratade med säger att det kan räcka med att flytta läget på kronosekunden. Ska dit och kolla om det stämmer!

Ako och Fredrik Larsson gillar detta.
  10. JensBP

JensBP Biskop

Från:
    Gliese 581
    Om den nollställer likadant men till fel läge varje gång är det bara att korrigera det. Jag har t.o.m hämtat ut en dyrt nyservad kronograf från time promotions där de råkat nollställa den så den stannade två sekunder fel. Inte ok när man betalat många tusen för en fullservice. Lätt fixat dock.

Mangbang, svesam och Dixie gillar detta.
  11. Mangbang
    Trådstartare

Mangbang Bonde

Skönt att höra. Lite kul kuriosa bara: en urmakare gav mig "offert" på några hundra för att enbart flytta sekundvisaren som @JensBP säger. En annan härlig urmakare menar att jag förmodligen måste serva den för cirka 9K :)

Senast ändrad: 29 oktober 2015
  12. JensBP

JensBP Biskop

Från:
    Gliese 581
    Sure, det skulle ju kunna vara värre fel så att det inte räcker att korrigera den. Men lätt värt att prova innan då det sannolikt räcker.

Det låter lite som när min iPhone började glappa i hörlurskontakten och jag gick med den närmaste verkstad. Jag hade redan innan kollat på nätet att det var ett vanligt fel med exakt samma symptom som min, att telefonen tror hörlurar sitter i. Verkstaden kollade på den och kom fram till att det inte går att laga och att det är bäst om jag köper en ny. Hell no, jag gick till en annan verkstad och bad dem specifikt att bara byta hörlurskontakten utan att göra en "felsökning". De gjorde så och telefonen fungerade som ny igen, och fungerar fortfarande två år efter fast en släkting nu använder den. ;)

Mangbang gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield