• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kalibrera/reseta/nollställa kronograf (Breitling)

Mangbang

Omega
2-Faktor
Hej!

Hur nollställer man sekundvisaren på en Breitling Chronograph? Den bråkar när man nollställer tidtagaren. Automatare från 90-talet. På min förra chrono kunde man skruva ut kronan längst ut och klocka på A-knappen.

Stort tack till den som kan detta!
Mvh
 

Mangbang

Omega
2-Faktor
Hmm så att den visar rätt även fast den egentligen nollställer fel.
Låter inget vidare, knata till närmaste AD och låt dem komma med ett förslag på åtgärd istället.
En bild på klockan i fråga vore dessutom trevligt :)
Allting fungerar som det ska om man ser till tid. Dock nollställer den till 4 sekunder efter 12-markeringen. Exakt nollställning varje gång men till fel läge. Alla subdials fungerar som de ska, helt perfekt. :)
Urmakaren jag pratade med säger att det kan räcka med att flytta läget på kronosekunden. Ska dit och kolla om det stämmer!
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Allting fungerar som det ska om man ser till tid. Dock nollställer den till 4 sekunder efter 12-markeringen. Exakt nollställning varje gång men till fel läge. Alla subdials fungerar som de ska, helt perfekt. :)
Urmakaren jag pratade med säger att det kan räcka med att flytta läget på kronosekunden. Ska dit och kolla om det stämmer!
Om den nollställer likadant men till fel läge varje gång är det bara att korrigera det. Jag har t.o.m hämtat ut en dyrt nyservad kronograf från time promotions där de råkat nollställa den så den stannade två sekunder fel. Inte ok när man betalat många tusen för en fullservice. Lätt fixat dock.
 

Mangbang

Omega
2-Faktor
Om den nollställer likadant men till fel läge varje gång är det bara att korrigera det. Jag har t.o.m hämtat ut en dyrt nyservad kronograf från time promotions där de råkat nollställa den så den stannade två sekunder fel. Inte ok när man betalat många tusen för en fullservice. Lätt fixat dock.
Skönt att höra. Lite kul kuriosa bara: en urmakare gav mig "offert" på några hundra för att enbart flytta sekundvisaren som @JensBP säger. En annan härlig urmakare menar att jag förmodligen måste serva den för cirka 9K :)
 
Senast ändrad:

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Skönt att höra. Lite kul kuriosa bara: en urmakare gav mig "offert" på några hundra för att enbart flytta sekundvisaren som @JensBP säger. En annan härlig urmakare menar att jag förmodligen måste serva den för cirka 9K :)
Sure, det skulle ju kunna vara värre fel så att det inte räcker att korrigera den. Men lätt värt att prova innan då det sannolikt räcker.

Det låter lite som när min iPhone började glappa i hörlurskontakten och jag gick med den närmaste verkstad. Jag hade redan innan kollat på nätet att det var ett vanligt fel med exakt samma symptom som min, att telefonen tror hörlurar sitter i. Verkstaden kollade på den och kom fram till att det inte går att laga och att det är bäst om jag köper en ny. Hell no, jag gick till en annan verkstad och bad dem specifikt att bara byta hörlurskontakten utan att göra en "felsökning". De gjorde så och telefonen fungerade som ny igen, och fungerar fortfarande två år efter fast en släkting nu använder den. ;)
 
Topp