• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kan den vara tät?

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Jävlar vilka ockerpriser!

Fattar det inte! Var kan man trycka en klocka i Helsingborg? Finns Rydbergs på väla, men dom ville inte trycka en rolex, sen har vi Carlssons ur nere i Hbg som tar 495:-
Har hört flera som säger typ 100:- och görs medan man väntar..
Hittade precis Stjärnurmakarna, som någon tidigare nämnde. Trycker dom alla märken?
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Ringde stjärnurmakarna nu bara av nyfikenhet.
Dom ville titta på klocka först.. -Kom in så tittar vi på den, så kostar det kanske inget!!?

Vad är det för jäkla stad vi bor i??
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Fick du inte tillbaka den direkt? Vad är det för nötter du har i din stad? Jag har fått mina tryckta gratis hittills. In och kläm på klockor de säljer och var allmänt trevlig. Fråga därefter om de kan trycka. Är man potentiell kund så fattar jag inte varför det ska kostade pengar om annat än en symbolisk summa.

Och oavsett vad andra i tråden säger så torkar packningar efter några år. Undvik dusch och dylikt tills den är tryckt.
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Har varit där typ 10-15 ggr tidigare i olika ärenden. Dock aldrig köpt någon klocka av dem.
Lite småservice äkthetskontroller och provtryckningar.
Nej, klockan kan jag hämta imorgon vid 15 tiden! :(
 

InFeFe

Cartier
2-Faktor
Har varit där typ 10-15 ggr tidigare i olika ärenden. Dock aldrig köpt någon klocka av dem.
Lite småservice äkthetskontroller och provtryckningar.
Nej, klockan kan jag hämta imorgon vid 15 tiden! :(

Alltid lite dyrare hos AD. Men 500 pix är skandal. Igår gick jag in på stjärnirmakarna i stan och fick klockan provtryckt samt länken rengjord för 100 kr. Väntade och hade en trevlig konversation med den sympatiske urmakaren under de 10 min det tog.
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Klart du ska trycktesta den. Jag har tryckt alla mina. Bara för att vara säker. Tar några minuter och kostar mini.
 

Niclas

Omega
jag har aldrig köpt något ur hos Carlssons men har fixat några äkthetsintyg och nå´t garantiärende. Har alltid fått bra jättebra service och har inte upplevt dem som dyra.
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Såja, hämtad.
Tät och fin.
Fick kändlan av att drom provtryckte den under tiden jag väntade i butiken.. Suck.
495kr för 1 min jobb.
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Det där borde nästan kunna polisanmälas för ocker... Är de den enda urbutik i närheten som erbjuder denna tjänst?

Ja,tyvärr.
Provtryckte min po där också och då frågade jag vad som ingick i provtryckningen.
- Dom plockar av "locket" och kollar alla packningar, och om någon är dålig så byter vi dem.
När jag frågade igår så var svaret, - Vi öppnar inte klockan utan bara provtrycker den och kollar så den är tät.
Hmmmm lite tråkigt detta faktiskt.
 

Apansson

Torpare
Ja,tyvärr.
Provtryckte min po där också och då frågade jag vad som ingick i provtryckningen.
- Dom plockar av "locket" och kollar alla packningar, och om någon är dålig så byter vi dem.
När jag frågade igår så var svaret, - Vi öppnar inte klockan utan bara provtrycker den och kollar så den är tät.
Hmmmm lite tråkigt detta faktiskt.

Ett trycktest är ju inte samma sak som en täthetsservice. En täthetsservice så är en femhundring rimligt, men ett provtryck tar ju som sagt 5-10 minuter.
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Fanns två alternativ.
1: endast provtryckning = 495kr
2: täthetsservice med packningsbyte = 1295kr

Skit samma, nu är den kollad och "safe"
Men nästa gång kommer man se sig om efter annnan urmakare för just detta, tyvärr.
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Antagligen olika hos urmakarna/uraffärerna/AD. Är det inte så att gör man en täthetsservice så byter de packningar och garanterar sedan tätheten 2 år (?). Sedan är det dax för ny service. Trycktestet säger bara att klockan är tät just då, eller inte!

Eller vad säger du Rikard , har jag fel?
 

Mangusta

Cartier
Det låter som om du har haft att göra med en riktigt dålig urmakare men den är ju tät till semestern åtminstone. Nu lånar jag din tråd lite och hoppas du inte misstycker. :)

Jag började fundera på hur länge man kan anta med all rimlighet att en klocka är tät? Pratar om en sprillansny klocka främst. Hur många år kan man lita på att den håller tätt för dusch, bad och simma i hav eller pool? Jag fattar att det finns en liten, liten risk att något alltid kan hända men det måste ju finnas någon riktlinje att gå efter?

Gäller detsamma när man har lämnat in en äldre klocka på täthetsservice? Dvs kan man anta att den är tät i x antal år efter det?
Hur stor skillnad - om någon alls - är det på tätheten på en 100 meters klocka jämfört med 200+? Jag menar fortfarande inget extremt utan bara bad och simma. Är det dumt att simma med en 100 meters klocka?
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Har mycket möjligt fel, men har lärt mig följande av vissa AD; en god förutsättning för bad och dyk är skruvad krona. Kronograf pushers också. Då ska du kunna bada, simma, snorkla med en 100m WR. En 200m WR bör du kunna dyka med till 15-20 m, en 300m WR till 30m, förusatt att de är tryckta och helst täthetsservade. De flesta AD kör lufttryck, bäst lär dock riktig vattentryck vara. Dyrare och tar längre tid. Alla AD kanske inte har den utrustningen heller. Ber om uraäkt om inte alla begrepp är korrekta.
 

Whedda

Rolex
Ett par hundra kronor för ett trycktest är ju den billigaste investering du kan göra i sammanhanget. Slipp huvudbry och är den tät till över 100m/10bar skulle jag inte oroa mig det minsta.

Sen vet jag inte om jag tycker man behöver trycktesta varje år på en så ny modell men någon gång då och då eller när man skall dyka kan vara värt.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Håller med föregående talare Whedda

Rob tar 550 för en äkthetskontroll och IOM att de öppnar klockan trycktestas den alltid innan de lämnar ut den och det hela tar 2-10 minuter.

Oklart vad enbart en tryckning kostar där, någon som vet?
Ping ROB-1832, Rob.Engström AB
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tror det har att göra med vad man har för angreppssätt. Går man in och det är lite folk i butiken, pratar och provar lite modeller och är allmänt trevlig, så är chansen större att man får det gratis än om man går in i en knökad butik och direkt ber om ett trycktest.
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Som trogen kund borde det inte vara något snack.
Men den är tät.
Klen variant på jabla glaset.
image.jpg
 

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
Om vi antar att du lever i 50 år till och konstant skulle trycktesta klockor med frekvensen 1 klocka/minut så skulle pengarna du lagt ungefär motsvara priset för att bygga rymdfärjan Endeavour. För pengarna som hade blivit över hade du i en välsorterad 99 cent store kunnat köpa varsin amerikansk flagga att vifta med under uppskjutningen till varenda amerikan.

Men nu vet du i alla fall med all säkerhet att din klocka är tät.
Space-shuttle-Endeavour-008.jpg
 

Amisuh

Omega
Håller med föregående talare Whedda

Rob tar 550 för en äkthetskontroll och IOM att de öppnar klockan trycktestas den alltid innan de lämnar ut den och det hela tar 2-10 minuter.

Oklart vad enbart en tryckning kostar där, någon som vet?
Ping ROB-1832, Rob.Engström AB

Har äkthetskollat 2 klockor hos Rob E. i år, senast nu i veckan. En trycktestades också. Endast äkthetskoll kostar 750kr. För trycktest fick jag betala 250kr till.
 
Topp