• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kan det vara en oäkta klocka?

Annelie

Breitling
image.jpg
 

Annelie

Breitling
Det finns ingen text eller gravyr på baksidan helt slät. Ska det vara så tro? Och hur vet man åldern på klockan??
 

Portofino

Panerai
Jag tycker den är lik en jag precis lämnade in på service. Inget konstigt. En fråga, om du försiktigt skakar klockan så rotorn rör sig, låter och vibrerar den mycket? Annelie
 

Ale

Cartier
Finns ingen anledning att förfalska en sån klocka, inte speciellt värdefull, kanske inte ens som ny? Dessutosettr den gammal ut och jag tror inte kineserna var så aktiva på att kränga kopior under Mao ;-)
 

Frosse

Cartier
Finns ingen anledning att förfalska en sån klocka, inte speciellt värdefull, kanske inte ens som ny? Dessutosettr den gammal ut och jag tror inte kineserna var så aktiva på att kränga kopior under Mao ;-)
Finns mängder av kopior på vintageklockor, däribland Omega. Man ska vara försiktig.
 
Finns ingen anledning att förfalska en sån klocka, inte speciellt värdefull, kanske inte ens som ny? Dessutosettr den gammal ut och jag tror inte kineserna var så aktiva på att kränga kopior under Mao ;-)


Finns det business i att sälja kopior/falska usb-minnen så kan det nog göra det i äldre Omega också.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Jag låter vintage experterna tala sin punkt senare men jävlar i mig vad den behöver tvättas och fräshas upp! :wtf:

För mig ser den äkta ut.
Kan tavlan kanske vara ommålad? Eller är det bara jag?

Ping Aurum
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Oj oj jag kan inte med hur det funkar här. Men tack för alla fina svar den lät rätt mycket när jag skakade på den. Men vad innebär det då?

Det innebär att du inte bör skaka på den stackaren. Prova att dra upp den med den lilla runda pluppen istället;)
Det är en äkta Omega du har men armbandet är ditsatt i efterhand.
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Mellan 40- 50 tal kan jag tro. Det brukar va runt den tidsperioden när klockorna har så kallade "teardrop" lugs. Dvs bandhorn som ser ut som droppar !
Tror absolut klockan är äkta, om du vågar kan du ta en kniv. Sätta eggen i springan i baklocket trycka uppåt utan att glida med kniven. Då kommer baklocket att "poppa" upp. Sen kan vi avgöra mer exakt ålder etc, när urverket blottas !
 

Annelie

Breitling
Vi köpte ett gammalt och där hittade vi 9 gamla klockor. Skulle vara så roligt att höra kommentarer om dessa. Alla verkar veta så mycket om klockor. Skulle vara kul o veta om det är någon som är gammal eller ovanlig?? Jag lägger ut några bider om det går..
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Det finns ingen text eller gravyr på baksidan helt slät. Ska det vara så tro? Och hur vet man åldern på klockan??

Är det en klocka du har ärvt eller hittat i en lödda eller rent av köpt ?
Jag är ute efter en klocka band droppformade bandhorn. Så är klockan ett sälj objekt ställer jag mig först i kön för att köpa den [emoji4]
 

Annelie

Breitling
Ja
Är det en klocka du har ärvt eller hittat i en lödda eller rent av köpt ?
Jag är ute efter en klocka band droppformade bandhorn. Så är klockan ett sälj objekt ställer jag mig först i kön för att köpa den [emoji4]
den ska säljas kom från huset jag skrev om. Har en som står etta i kön du blev tvåa. Och du kan säkert gissa mitt dilemma.. Jag vet inget om klockor. Så hur sätter man prislapp på dem. Ja dem jag har många. Fast bara en omega.:)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag låter vintage experterna tala sin punkt senare men jävlar i mig vad den behöver tvättas och fräshas upp! :wtf:

För mig ser den äkta ut.
Kan tavlan kanske vara ommålad? Eller är det bara jag?

Ping Aurum
Tycker tavlan ser bra ut. Det jag funderar på är om den är guldbelagd eller ej? Finns det några kanter där man ser att guldlagret är avslitet Annelie ?
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Ja
den ska säljas kom från huset jag skrev om. Har en som står etta i kön du blev tvåa. Och du kan säkert gissa mitt dilemma.. Jag vet inget om klockor. Så hur sätter man prislapp på dem. Ja dem jag har många. Fast bara en omega.:)

Fan... är man en trött människa straffar de sig att sova för länge. Att va nummer 2 betyder att förlora [emoji12]
 

Annelie

Breitling
Mellan 40- 50 tal kan jag tro. Det brukar va runt den tidsperioden när klockorna har så kallade "teardrop" lugs. Dvs bandhorn som ser ut som droppar !
Tror absolut klockan är äkta, om du vågar kan du ta en kniv. Sätta eggen i springan i baklocket trycka uppåt utan att glida med kniven. Då kommer baklocket att "poppa" upp. Sen kan vi avgöra mer exakt ålder etc, när urverket blottas !
Ha ha ha nä det skulle jag aldrig våga det vore som om jag skulle operera blindtarmen på någon stackare
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    164 KB · Visningar: 315
  • image.jpg
    image.jpg
    165.3 KB · Visningar: 296
  • image.jpg
    image.jpg
    164.6 KB · Visningar: 290
  • image.jpg
    image.jpg
    174.4 KB · Visningar: 300

Annelie

Breitling
Fan... är man en trött människa straffar de sig att sova för länge. Att va nummer 2 betyder att förlora [emoji12]
Nä det skulle kunna visa sig att du är pappa till en Thomas och då skulle det kunna vara du som står etta. Jag vet ju inte vem du är he he fast kanske liten chans. Sen kanske den kostar för mycket så nr inte vill ha den då blir nr ett så man vet aldrig:D:D
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Ha ha ha nä det skulle jag aldrig våga det vore som om jag skulle operera blindtarmen på någon stackare

Glöm de jag sa med kniven, bor du i närheten av Gbg kan jag öppna den åt dig. Eller så gör närmsta urmakare det helt gratis på 2 min. Då kan du passa på att skriva ner allt som står på själva urverket och inne i baklocket när den är öppen. Så har du allt som behövs för att få ett rättvist prisbild vid sälj !
 
Topp