• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kan det vara en oäkta klocka?

Annelie

Breitling
Glöm de jag sa med kniven, bor du i närheten av Gbg kan jag öppna den åt dig. Eller så gör närmsta urmakare det helt gratis på 2 min. Då kan du passa på att skriva ner allt som står på själva urverket och inne i baklocket när den är öppen. Så har du allt som behövs för att få ett rättvist prisbild vid sälj !
Tack för tipset jätte bra att veta. Nä bor i Småland :rolleyes:
 

Annelie

Breitling
Vi köpte ett gammalt och där hittade vi 9 gamla klockor. Skulle vara så roligt att höra kommentarer om dessa. Alla verkar veta så mycket om klockor. Skulle vara kul o veta om det är någon som är gammal eller ovanlig?? Jag lägger ut några bider om det går..
Förlåt missade hus. Vi köpte ett gammalt hus..:bag:
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Nä det skulle kunna visa sig att du är pappa till en Thomas och då skulle det kunna vara du som står etta. Jag vet ju inte vem du är he he fast kanske liten chans. Sen kanske den kostar för mycket så nr inte vill ha den då blir nr ett så man vet aldrig:D:D

Aha så är man pappa till en Thomas så är man automatiskt nr 1 [emoji16], attans att jag inte har några barn då,s peciellt inte en son som heter Thomas !
 

Annelie

Breitling
F
Nä det skulle kunna visa sig att du är pappa till en Thomas och då skulle det kunna vara du som står etta. Jag vet ju inte vem du är he he fast kanske liten chans. Sen kanske den kostar för mycket så nr inte vill ha den då blir nr ett så man vet aldrig:D:D
förstår om det där var kryptiskt:banghead: det hoppade Norrbågen siffra. Jag skriver inte det igen.:angel:
 

F-L-P

Panerai
Finns ingen anledning att förfalska en sån klocka, inte speciellt värdefull, kanske inte ens som ny? Dessutosettr den gammal ut och jag tror inte kineserna var så aktiva på att kränga kopior under Mao ;-)


vad man gör på dessa typer av ur är att man köper in noname vintage klockor och målar ny logga på tavlan, kanske graverar något på urverket så vips har en klocka för 100 spänn blivit 2000:- dyrare. bara att kolla ebay och indiska handlare för at hitta massor av exempel.
 

Portofino

Panerai
Oj oj jag kan inte med hur det funkar här. Men tack för alla fina svar den lät rätt mycket när jag skakade på den. Men vad innebär det då?
Det innebär antagligen att det sitter ett så kallat 'bumper' verk i den. Dvs inte en traditionell rotor som snurrar 360 grader utan en "hammare" som kanske bara snurrar 120 grader för att 'bumpa' på en eller två fjädrar för att alstra energi. Således daterar man klockan till runt 40- eller 50- tal.
 

Annelie

Breitling
Tycker tavlan ser bra ut. Det jag funderar på är om den är guldbelagd eller ej? Finns det några kanter där man ser att guldlagret är avslitet Annelie ?
Nä den verkar bara vara repad och smutsig. Kan inte se att det är avskavt guld. Men det kanske är ett tjockt lager guld på nåt annat? Men fy vad smutsig den var. Har jag inte sett förut. Måtte jag hålla på att bli blind:facepalm::facepalm::watching:
 

Annelie

Breitling
Ä
Det innebär antagligen att det sitter ett så kallat 'bumper' verk i den. Dvs inte en traditionell rotor som snurrar 360 grader utan en "hammare" som kanske bara snurrar 120 grader för att 'bumpa' på en eller två fjädrar för att alstra energi. Således daterar man klockan till runt 40- eller 50- tal.
är det bra det eller ?:wideyed:
 

Annelie

Breitling
Usch då
vad man gör på dessa typer av ur är att man köper in noname vintage klockor och målar ny logga på tavlan, kanske graverar något på urverket så vips har en klocka för 100 spänn blivit 2000:- dyrare. bara att kolla ebay och indiska handlare för at hitta massor av exempel.
usch då:shifty:
 

Annelie

Breitling
vad man gör på dessa typer av ur är att man köper in noname vintage klockor och målar ny logga på tavlan, kanske graverar något på urverket så vips har en klocka för 100 spänn blivit 2000:- dyrare. bara att kolla ebay och indiska handlare för at hitta massor av exempel.
När började man med detta. ?? För den ser rätt gammal ut!:artist:
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Ä
är det bra det eller ?:wideyed:


Ja, det är bra. Kanske inte ur en teknisk synpunkt (de nyare automatiska klockorna presterar bättre), men många tror jag ser det som en fördel jämfört med manuella eller nyare automater pga ett lägre utbud av äldre bumpers. jag tycker det ser ut som du har en riktigt fin klocka där.

Som någon skrev tidigare, gå till en urmakare och ta med en vettig kamera. Fota insidan av verket och boettlocket, så kan vi sedan hjälpa dig att årsbestämma och verifiera äktheten/franken bättre.
 

F-L-P

Panerai
När började man med detta. ?? För den ser rätt gammal ut!:artist:


Denna klocka ser så vitt jag kan se OK ut, men många andra kan vintage omega bättre än jag.

Det jag menade är att det finns kopior på vintage klockor. Man köper helt enkelt en gammal klocka med ett enkelt verk från en relativt okänd tillverkare. Dessa kostar inte så många kronor särskillt om de går lite rassligt.
Man skickar dom till ett låglöne land, tvättar tavlan och tar bort loggan, kanske fulservar verket och målar på en logga från en betydligt dyrare tillverkare som JLC, Omega eller liknande som man kan sälja för ett par tusen tillbaka till väst.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Denna klocka ser så vitt jag kan se OK ut, men många andra kan vintage omega bättre än jag.

Det jag menade är att det finns kopior på vintage klockor. Man köper helt enkelt en gammal klocka med ett enkelt verk från en relativt okänd tillverkare. Dessa kostar inte så många kronor särskillt om de går lite rassligt.
Man skickar dom till ett låglöne land, tvättar tavlan och tar bort loggan, kanske fulservar verket och målar på en logga från en betydligt dyrare tillverkare som JLC, Omega eller liknande som man kan sälja för ett par tusen tillbaka till väst.


Även att tillägga att detta har gjorts under en längre tid.
Kommer ihåg att jag sett trådar om fake Omega köpta på Mallorca någon gång på 80-talet, så att tavlan ser gammal och sliten ut behöver det inte nödvändigtvis betyda att den är äkta (även om chansen såklart är större).
 
Topp