Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Kan ett AB investera i vintageklockor?

Diskussion i 'Diskussion' startad av jhellstrom, 22 november 2014.

1. jhellstrom
    Trådstartare

jhellstrom Friends of KS

Från:
    Småland
    Frågan är enkel men svaret verkar inte lika enkelt. Jag har frågat på min bokföringsbyrå och dom är lite svävande.

Kan mitt aktiebolag investera i exempelvis en gammal Rolex 1680 eller PP istället för att sätta pengarna i aktier såsom Ericsson eller Volvo?

Och så avslutar vi med en pekbild! TITTA SOOOOLEN!

Varma klockhälsningar
    jhellstrom

DSC_4041.jpg

Svanis115, Bojke och Icaras gillar detta.
  2. Turbotom

Turbotom Bonde

Så länge verksamhetsbeskrivningen innehåller "handel med Klockor" så borde det funka. Problemet lär bli att bevisa att du inte använder klockorna privat. Blir nog förmånsvärde då.

3. jhellstrom
    Trådstartare

jhellstrom Friends of KS

Från:
    Småland
    Tack för ditt svar!
    Då låter det kanske som en dålig idé helt enkelt.
    Förmånsvärde på bilar förstår jag hur man räknar ut men vad skulle det bli på en klocka för 100 000kr?

4. Frosse

Frosse Borgare

Från:
    Feskekôrka
    Hur låter det med "...och därmed förenlig verksamhet."?

5. Turbotom

Turbotom Bonde

Kör på tycker jag! Teckna ett avtal med dig själv där du lovar på heder och samvete att inte använda klockorna privat, äg även andra klockor privat och se till att hyra T.ex. Ett bankfack till dem så har du garderat dig.

Annars tycker jag du ska maila SKV och fråga, de brukar vara snabba att svara.

6. jhellstrom
    Trådstartare

jhellstrom Friends of KS

Från:
    Småland
    "Representationsklocka" borde väl funka, man vill ju inte se ut som en slusk när man kommer ut till kund! :angel:
    Det där med bankfack är ett bra tips, SKV kan säkert härleda frågan tillbaka och så får man en granskning...

Friskt vågat som dom säger!

7. mega

mega Borgare

Ett aktiebolag inom IT kan ju köpa ex. vis Volvo aktier utan att för den skull står så i verksamhetsbeskrivningen.
    Borde man inte kunna köpa klockor också, eller var går gränsen ?

jhellstrom gillar detta.
  8. Falcone

Falcone Stadsbo

Om bolaget inte handlar med klockor saknas i princip avdragsrätt för kostnader både avseende inkomstskatt och mervärdesskatt. SKV tar ut skattetillägg och är dessutom enligt lag skyldiga att brottsanmäla (över ett visst skattebelopp). Privata kostnader i bolag är aldrig särskilt vettigt, vore du min klient skulle jag avråda dig från upplägget. Ska dock tilläggas att jag normalt jobbar med andra entiteter än, vad jag tolkar som ett, fåmansbolag. Stöter därför sällan på denna typ av frågor.

mega och jhellstrom gillar detta.
  9. jhellstrom
    Trådstartare

jhellstrom Friends of KS

Från:
    Småland
    Tack Falcone! Det blir inga klockor i min verksamhet efter ditt tydliga svar.

Falcone gillar detta.
  10. Portofino

Portofino Präst

Från:
    Stockholm
  11. Jakobb

Jakobb Friends of KS

Vill inte namedroppa men en hyfsat känd mediaentreprenör i Stockholm fick en kostsam bakläxa av skatteverket för att hans "investering" använts och inte legat i bankfacket. Den klockan syns på otroligt många av personens vimmelbilder, konstigt för en klocka som uppgavs ligga i banfack ;)

Som svar på din fråga så undrar jag om du vill använda klockorna eller är genuint intresserad av investera i klockor? Om sistnämnda så är det bara tuta och köra, om du vill använda klockorna så lägg ner projektet.

Bojke, ZQT, jabla och 2 andra gillar detta.
  12. Guskleto

Guskleto Friends of KS

Från:
    Compton
    Precis så är det.

13. Turbotom

Turbotom Bonde

Klart du ska berätta vem det är! Langa en länk nu!

14. jhellstrom
    Trådstartare

jhellstrom Friends of KS

Från:
    Småland
    Jakobb: Bra fråga. Tanken var att satsa pengar på gamla Rolex, använda dom sporadiskt då jag äger liknande klockor privat och sälja av dom vid investeringsbehov.

15. POO

POO Präst

Ja men det är väl klart du ska! Så länge du inte utnyttjar skattefinnansierade onödigheter som skolor, sjukvård, vägar och liknande.

16. Guskleto

Guskleto Friends of KS

Från:
    Compton
    Min rekommendation är att du lägger ner dina tankar. Du har ju som syfte att undvika att betala skatt.

Jakobb gillar detta.
  17. jhellstrom
    Trådstartare

jhellstrom Friends of KS

Från:
    Småland
    Tanken är nedlagd sedan Falcones tydliga svar. Man ska nog hålla isär saker och ting helt enkelt.

jabla gillar detta.
  18. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Lönar sig i längden.

Kejsaren och jhellstrom gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield