Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sista chansen att rösta! Röstningen stänger 23:59 idag.

Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Kan jakten på en klocka vara rolig?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Holmqvist, 14 september 2014.

1. Holmqvist
    Trådstartare

Holmqvist Friends of KS

Från:
    Södraste Sverige
    Jag söker marknaden efter en specifik klocka. Finanserna är där. Möjlighet till resa och hämta finns. Bara en sak som saknas, Klockan!
    Finns det några här inne som tycker jakten på den där klockan är en spännande sak?
    Personligen tycker jag det är ett utdraget lidande.. :depressed:
    Nja, kanske lite dramatisk, men hur gör ni för att dölja/leva med frustrationen?
    Är en spontanshoppare som inte vill leta i evigheter, särskilt inte när man vet vad man vill ha.

Svanis115 gillar detta.
  2. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Därför man alltid jagar ca 10 ur.

Icaras, Sullstrom, per nordström och 11 andra gillar detta.
  3. Hebbe

Hebbe Friends of KS

Vad letar du efter? :)

4. Pelarn65

Pelarn65 Friends of KS

Nja, tycker inte jakten är så kul. Köper gärna NU!
    Tycker KS har funkat för mig, snabba köp;)
    När jag ville köpa en AT blå så fick jag inga PM:( Men jag köpte en ny så problemet löst:D

per nordström, Affe och Guskleto gillar detta.
  5. Guskleto

Guskleto Friends of KS

Från:
    Compton
    Finns folk på KS som kan hjälpa dig.

6. Holmqvist
    Trådstartare

Holmqvist Friends of KS

Från:
    Södraste Sverige
    Jagar en 116710!
    Men det ligger där en på Köp och sälj tänker ni nu... Ja, men inte inom min budget. :)
    Har råd att lägga mer, men vill inte. ;)
    Men i detta fall är det ännu jobbigare... Man kan få nu, men inte till det "rätta" priset.

Belic, Randel och jabla gillar detta.
  7. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Då förstår jag inte vad du klagar på.

Hugii, vikgul, Icaras och 4 andra gillar detta.
  8. Holmqvist
    Trådstartare

Holmqvist Friends of KS

Från:
    Södraste Sverige

Haha... nej, inte jag heller. :arghh:

9. alfgren

alfgren Biskop

Det måste vara jättefrustrerande att titta på klockor man egentligen inte har budget till

Apansson, Holmqvist och Mr_Jonas gillar detta.
  10. Mr_Jonas

Mr_Jonas Friends of KS

Från:
    Göteborg
    haha!
    Dagens citat :)

Apansson och jabla gillar detta.
  11. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten
    Det finns ju hur många som helst?!

12. Mekmek

Mekmek Friends of KS

Tålamod Holmqvist, tålamod.
    Nej, tycker nog inte att jakten är så rolig, däremot tycker jag att det roliga börjar när PM kontakt etablerats och det visar sig att ömsesidigt intresse finns. Utöver själva wheelandet och dealandet så har jag PM trådar som blivit 4-5 sidor långa med allt möjligt sjabbande. Jättekul :)

Holmqvist och jabla gillar detta.
  13. Gummo

Gummo Joker

Från:
    Stockholm

Det där är nog inte ensam om. Att inte bara vilja ha en speciell klocka men dessutom så ska den vara i superskick och till ett vrakpris gärna några tusingar under billigaste italienaren på Chrono24. Här får du några affirmationer som du ska säga till själv tjugo gånger innan du somnar så kommer du snart tänka som jag:
    "Hittar man nåt man vill ha så får man va beredd att betala!"
    "Det är roligt att betala mycket pengar för fina saker!"
    "Kränkpruta borde va straffbart!"

Pilot, KMS, Mekmek och 4 andra gillar detta.
  14. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Marknaden bestämmer priset.
    Bara att göra madrassen lite mindre knölig om du vill ha den nu. :)

Själv trålade jag efter Daytonan i sex månader innan rätt klocka dök upp och då var det inte bara priset det hängde på.

alfgren, Apansson och Gummo gillar detta.
  15. Chattras

Chattras Stadsbo

Från:
    Göteborg
    Om det är så att det du är villig att betala för klockan plus kostnaderna för ev. resa, omkostnader rörande denna samt tiden, fortfarande inte kommer i närheten av vad du vill betala kanske du har satt en väl optimistisk budget.

16. Holmqvist
    Trådstartare

Holmqvist Friends of KS

Från:
    Södraste Sverige
    Haha. Jo det är det nog. Dock inte där skon klämmer.
    Känns inte rätt att ge 30kr för en liter mjölk, även om man har pengar till det, eller? :)

Randel och jabla gillar detta.
  17. Holmqvist
    Trådstartare

Holmqvist Friends of KS

Från:
    Södraste Sverige
    Saken är denna att det sålts en del 116710 för mindre pengar än min budget, här på KS.
    Missade en förra vecka när jag var i Tallin.
    2011 som låg ute för 41'
    Har lagt min budget på 42' och det lär räcka.

jabla gillar detta.
  18. Holmqvist
    Trådstartare

Holmqvist Friends of KS

Från:
    Södraste Sverige
    Var??

19. JayJay

JayJay Biskop

Borde inte objekt och motparten man köper av vara sjukt mkt viktigare än de sista en eller två tjusningarna när man befinner sig i den här prisnivån?

20. alfgren

alfgren Biskop

För 42 hittar jag ingenting på c24 klart hemma. Det blir en tuff jakt.

21. Karatekid

Karatekid Biskop

Från:
    Lund
    Den klockan är ju inte direkt ovanlig...ja har letat i snart ett halvår efter en klocka...:/

22. Randel

Randel Friends of KS

Jag gillar jakten på nya prylar, oavsett vad det är, men när jag säger jakt menar jag snarare fasen där man lägger all research. Den fas där man väljer mellan olika modeller, lär sig mer och mer, omvärderar, siktar in sig på mer detaljer och "trattar" ner allt till en eller ett par olika modeller eller varianter man vill ha. När jag är i din fas Holmqvist så är jag OTROLIGT rastlös och vill göra affär direkt. Personligen, i din situation, hade jag aldrig betalat den typen av summor som jag vet att du sneglat åt (men med all rätt valt att inte köpa) som börjar närma sig nästan 50k för en 116710. För mig handlar det inte om att vara ovillig till att sträcka budgeten uppåt, men jag kollade på just den modellen i våras och jag vet vad jag såg dem gå för då (och vad jag betalade för min) så jag hade kallt, men rastlöst som en pundare utan rökheroin, väntat på att det skulle dyka upp något till vettigt pris. Det känns som att det inte sällan går i "skov" när det gäller klockor och annat. Plötsligt dyker det upp flera stycken samtidigt och då brukar priserna harmoniseras. Jag sitter med lite samma dilemma: I våras gick det Tudor Black Bays för 16.5k inklusive länk och just nu får jag sälj-förslag på begagnade BBs med priser som är högre än nypris (via rätt kanal). Visst bestämmer marknaden priserna, men samtidigt är det ju inte enklare än att ingen köper om priset en viss säljare vill sälja för är för högt. Så, sitt stilla i båten och gör som jag: Köp något annat, billigt under tiden bara för att fördriva tiden. Och, du får gärna låna min en dag eller två om längtan blir för stor :)

Matts, Watch out, Holmqvist och 2 andra gillar detta.
  23. Silverminken

Silverminken Präst

Från:
    Skåne
    Det är roligt att jaga. Halva nöjet :)

almeyero gillar detta.
  24. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Från:
    Göteborg
    Hehe, lite magstarkt att gnälla när man bara är snål.. ;)

vikgul, naggge, alfgren och 2 andra gillar detta.
  25. Mr_Jonas

Mr_Jonas Friends of KS

Från:
    Göteborg
    Jakten är det roliga, halva nöjet.
    Ofta från hopp till förtvivlan.
    Det svåra är att nöja sig och inte flippa den klockan man har jagat i ett halv år

rogart-63 och theargonaut gillar detta.
  26. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Det enda rätta är att budgetera om :) Sätt ett datum då den senast ska inhandlas, så du har något att gå på. Tänker på en polare som har och har haft en extremt hög lön, men som ändå, de senaste 10 åren, envisas med att avvakta första bostadsköpet, i väntan på att bubblan ska spricka...

alfgren och Gummo gillar detta.
  27. Holmqvist
    Trådstartare

Holmqvist Friends of KS

Från:
    Södraste Sverige
    Det många hänger upp sig på här verkar vara att jag inte vill lägga för mycket.
    Har ekonomi att köpa mycket dyrare klocka men vill inte.
    Jag ska använda denna som "beater" och bära den varje dag på jobb, träning, trädgårdsarbete osv osv så jag vill inte ha en oburen klocka i nyskick för överpris.
    Kan man få tag på en ny för 55 känns det fruktansvärt omotiverat att betala 47 för en begagnad. Eller?

Belic, jabla, Affe och 2 andra gillar detta.
  28. Affe

Affe Una vida loca

Från:
    En annan del av Söping
    I min bok så är svaret enkelt, NEJ, NEJ och åter NEJ! Tycker det är jobbigt då det tar sig en hel del tid att söka, hade varit roligare ifall man hade kunnat rest/åka och tittat på klockorna för att försäkra sig om skicket osv. Beträffande priset så är det inte avgörande då jag hellre betalar bra för ett bra exemplar med tillbehör än en klocka som är i ett OK skick osv.

29. Holmqvist
    Trådstartare

Holmqvist Friends of KS

Från:
    Södraste Sverige
    Håller med dig, men i mitt aktiva liv så vet jag att klockorna får lite stryk och då känns det onödigt att lägga de extra pengarna på en fläckfri klocka.

30. jbbs

jbbs Bonde

Eftersom jag är alldeles för fattig för denna hobbyn så är jakten en stor del för mig.
    Att läsa på om olika klockor, om urverk, leta efter speciella ref., bara allmänt dregla över bilder.
    För min del att försöka hitta klockor med bra pris för kvalité.

Mårtenssons ur Brookfield