• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kan kvinnor/tjejer bära damur?

kan moderna kvinnor/tjejer kan bära ett damur av klassisk storlek?


  • Totala väljare
    81

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Det är inte så ofta vi får se omröstningar här i vintagedelen, så det kan väl vara kul. :)

För någon vecka sedan införskaffade jag den här gamla damklockan, en Mido, 14K från sent 20-tal.

IMG_20150808_215841.jpg
IMG_20150808_215714.jpg
IMG_20150808_220002.jpg

IMG_20150809_005138.jpg



Tanken är såklart inte att bära den själv, utan jag hade tänkt att ge som present till min flickvän. Dock när jag visade den för en bekant var reaktionen ”Tror du verkligen hon kommer tycka om den?”

Dagens mode har ju medfört att inte bara herrklockorna vuxit rejält i storlek, utan även att damklockorna idag är lika stora eller större än gamla tiders herrklockor.

Nu till frågan, tycker du att moderna kvinnor/tjejer kan bära ett damur av klassisk storlek utan att det ser ut som maskeradklädsel? :)

Fyll gärna på med fler bilder på dina/Din respektives damur.
 
Senast ändrad:
D

Deleted member 1154

Guest
Såg en tjej i fredags som hade sin farfars Omega Pie-Pan guld/stål 60-talare, satt mycket bra i storlek 35mm på henne, och ångrar inte jag sålde min jag hade av just anledningen den var för liten för mig
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Dum fråga! Vem bryr sig om klockor mer än klockidioter, och möjligtvis golddiggers? Ogillar hon den, så betyder det alltså inte automatiskt, att hon inte har stil, men... ;)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Dum fråga! Vem bryr sig om klockor mer än klockidioter, och möjligtvis golddiggers? Ogillar hon den, så betyder det alltså inte automatiskt, att hon inte har stil, men... ;)
Hehe, det är en långsam mognadsprocess. Ju mer man pratar om/ exponerar henne för klockor, visar bilder etc. Desto mer intresserad verkar hon bli... Ganska säker på att den kommer bli en hit! :)
 
L

LadyA

Guest
Klassiska damur är definitivt det som gäller (även oss som är under 30 ;))!

Precis som med herrur gäller det ju att man har handled att "bära upp" en stor klocka om man nu vill ha en sån... men överlag tycker jag ändå att det ser finare/nättare ut med ett elegant klassiskt damur än någon stor bjässe på en tjej.
 

F-L-P

Panerai
Det är inte så ofta vi får se omröstningar här i vintagedelen, så det kan väl vara kul. :)

För någon vecka sedan införskaffade jag den här gamla damklockan, en Mido, 14K från sent 20-tal.

IMG_20150808_215841.jpg
IMG_20150808_215714.jpg
IMG_20150808_220002.jpg

IMG_20150809_005138.jpg



Tanken är såklart inte att bära den själv, utan jag hade tänkt att ge som present till min flickvän. Dock när jag visade den för en bekant var reaktionen ”Tror du verkligen hon kommer tycka om den?”

Dagens mode har ju medfört att inte bara herrklockorna vuxit rejält i storlek, utan även att damklockorna idag är lika stora eller större än gamla tiders herrklockor.

Nu till frågan, tycker du att moderna kvinnor/tjejer kan bära ett damur av klassisk storlek utan att det ser ut som maskeradklädsel? :)

Fyll gärna på med fler bilder på dina/Din respektives damur.


Har försökt att få min fru att gilla lite större klockor men det är kört, under 30 annars kan det vara... knepigt med små klockor och länk..
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Tjejer passar bäst i killklockor. Helst i guld. Helst från Rolex.

Photos-Jennifer-Aniston-Filming-Bounty-NYC-Avoiding-Rain.jpg
Det där får mig att associera till det gamla 60-tals playboy i penthouse motivet med en bunny i herrskjorta ( implicit s a s generöst utlånad av takvåningens ägare) morgonen efter; vems är den för stora guldklockan ? :)

Men rent generellt är det så att kvinnor kan klä i det mesta... ;)
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Livskamratens små vänner…

Sovjetisk Uran, 28 mm med patina som drar iväg mot rosa (jag önskar jag kunde hitta ett vintage herrur med den här nyansen).
IMG_3598.jpg
IMG_3597.jpg


Pytteliten Movado dykare 26 mm (som numera sitter på ett klädsamt tropic)
IMG_2625.jpg
IMG_2631.jpg
IMG_2627.jpg


Och så slutligen favoriten som hon bär dagligen: DJ 26 mm. Hon tycker en midsize är på tok för stor…
IMG_4262.jpg

IMG_4282.jpg


Jag är glad över att de här uppskattade småttingarna klär henne :)
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
@Kettil
Grymt!
Gillar att se att de här fantastiska små hantverken får lite uppskattning, känns som om folk missar hur fina de är.
För övrigt så har jag en 50-tals-Omega hemma med zontavla där patinan går mot rosa. Kan fota den, kanske intressant?
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Tycker alla ur mindre än 34 mm ser illa ut, både på damer och herrar...
34-45 är inom mitt ok område.
 
Senast ändrad:

Gummo

Joker
2-Faktor
Livskamratens små vänner…

Sovjetisk Uran, 28 mm med patina som drar iväg mot rosa (jag önskar jag kunde hitta ett vintage herrur med den här nyansen).
IMG_3598.jpg
IMG_3597.jpg


Pytteliten Movado dykare 26 mm (som numera sitter på ett klädsamt tropic)
IMG_2625.jpg
IMG_2631.jpg
IMG_2627.jpg


Och så slutligen favoriten som hon bär dagligen: DJ 26 mm. Hon tycker en midsize är på tok för stor…
IMG_4262.jpg

IMG_4282.jpg


Jag är glad över att de här uppskattade småttingarna klär henne :)
Fina!!!
 
Topp