Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Kan långflygningar och resor påverka precisionen i urverken ?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Tag_H, 6 januari 2016.

1. Tag_H
    Trådstartare

Tag_H Bonde

Hej,
    nån som hört talas om att långresor och långflighter kan påverka gången urverken ?
    Har en kompis och kollega som har haft sin relativit nya Breitling på service ett par ganger.
    Nu senast när han kom hem från Sydafrka så börjar den sacka igen 4-5 min I veckan, Han reser I och för sig extremt mycket mellan olika värdsdelar.
    Men det borde ju inte ha någon som helst betydelse ?
    sista gången han lämnade in den påstod AD att det kan ha med olika magnetfält att göra, när man gör långresor låter som bullshit för mig. Han tröttnade och köpte en quartz för att testa, även den av samma fabrikat.
    Är det inte beprövade ETA verk som Breitling använder ? I så fall borde detta vara vida känt, därav min misstro.

Margarinkungen gillar detta.
  2. Jesper Fredson

Jesper Fredson Präst

Från:
    Ystad bor i Oslo
    Jag vet inte om det har med flygningen att göra eller när man går igenom kontrollen som klockan kan utsättas för magnetism:)

Gold gillar detta.
  3. JensBP

JensBP Biskop

Från:
    Gliese 581
    Känns märkligt. Jag har inte hört talas om det eller upplevt det. Snarare hade han ett dåligt exemplar. Sådana slinker ibland igenom qc'n.

4. christian-h

christian-h Biskop

LS och Mr_Jonas gillar detta.
  5. nissehult

nissehult Friends of KS

Det får vara ett jäkligt snabbt plan då om relativitetsteorin skall göra någon märkbar skillnad på en Breitling... :)

Freddie L, Eurenius, Bjoerlin76 och 2 andra gillar detta.
  6. romanov

romanov Borgare

Från:
    Stockholm
  7. skallagrimson

skallagrimson Borgare

Klockan tappar inte tid, tiden går långsammare i hög hastighet.

nissehult och davhei gillar detta.
  8. noeLLY

noeLLY Stadsbo

Magnetism vid säkerhetskontrollen säkert! Jag har hört historier från urmakare ang. liknande scenarion. En gång hade enbart rotorn magnetiserats och således stördes klockan endast när rotorn gick över balansen! Urmakaren hittade inga fel på urverket och den gick bra tills dom gånger rotorn la sig över balansen. Snacka om svår hittat fel :)

9. JohnDoe

JohnDoe Friends of KS

Från:
    Sverige, stockholm
    Har aldrig märkt något när jag flyger långresor. Kör rolex / omega utom nu senast när det bara var ett "äpple" med.

N.Bathes gillar detta.
  10. OxleyStateHigh

OxleyStateHigh Borgare

:)
    Knappast problemet i detta fallet!

Den joniserande strålningen är högre, men magnetfältet lägre "i luften" (tror jag). Däremot kan flödestätheten vara högre vid polerna, där man flyger ofta (tror jag).

http://www.bbc.com/future/story/20131113-the-supernova-inside-your-plane

11. Porsan

Porsan Capitão de mar e guerra

Från:
    De sju haven...
    Ligger på 60-100 flygningar/år senaste 5 åren och aldrig märkt av något med ett antal olika klockor.

swedesoc och eriksson850 gillar detta.
  12. Tomas Eriksson

Tomas Eriksson Friends of KS

Från:
    Prettogettot
    Kinematisk påverkan vid flygningar mäts ju i nanosekunder så är totalt orelevant i sammanhanget. Magnetism är snarare en rimligare bov, säkerhetskontroller, ipad-fodral, osv... Annars kan jag tänka mig att klockan får utstå för rätt mycket på en gentleman som alltid är i farten.

Torsten gillar detta.
  13. OxleyStateHigh

OxleyStateHigh Borgare

Ja, men vilket magnetfält?

14. RDFG

RDFG Stadsbo

Från:
    Värmland
    Det enda jag kan tänka mig är att upprepad (och kanske felaktig/för hårdhänt) hantering av kronan vid de många omställningstillfällen som blir vid många resor (förutsatt att man alltid ställer klockan på lokal tid).

15. JensBP

JensBP Biskop

Från:
    Gliese 581
    Undrar om O'Neils klocka hänger med tidsmässigt i maskhålen?
    20080816202702.jpg

Johanssons Kakel gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield