• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kan man få en klocka att gå 10 minuter snabbare?

fla

Breitling
Hej,
Jag har en konstig fråga kanske men jag och mina söner diskuterade hur en klocka fungerade och då frågade en av dem en intressant men för mig svår fråga.
Nämligen: Kan man få en klocka att gå långsammare eller snabbare hela tiden. Alltså kan man få en klocka att gå exempelvis 10 minuter snabbare? Den ska fortfarande gå exakt. Klocka ska alltså inte bara ställas fram 10 minuter utan den ska gå 10 minuter snabbare konstant.

Förlåt om frågan verkar dum men jag hade aldrig funderat på det innan min son frågade.
/Fredd
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Ska den gå tio minuter snabbare varje dygn? Eller per timme? (Dvs 240 minuter snabbare på ett dygn?)
 

fla

Breitling
Låt mig ställa frågan så här, kan man konstruera en klocka som hela tiden går t.ex. 30 min för sakta. Vet inte om det blev tydligare. Det handlar alltså om hur en klocka konstrueras.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Låt mig ställa frågan så här, kan man konstruera en klocka som hela tiden går t.ex. 30 min för sakta. Vet inte om det blev tydligare. Det handlar alltså om hur en klocka konstrueras.

Är det ett mekaniskt verk så kan du det. Det är ju "bara" kugghjul och olika utväxlingar.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Hej,
Jag har en konstig fråga kanske men jag och mina söner diskuterade hur en klocka fungerade och då frågade en av dem en intressant men för mig svår fråga.
Nämligen: Kan man få en klocka att gå långsammare eller snabbare hela tiden. Alltså kan man få en klocka att gå exempelvis 10 minuter snabbare? Den ska fortfarande gå exakt. Klocka ska alltså inte bara ställas fram 10 minuter utan den ska gå 10 minuter snabbare konstant.

Förlåt om frågan verkar dum men jag hade aldrig funderat på det innan min son frågade.
/Fredd
Välkommen till forumet! Det var ju ett oväntat första inlägg.

Automatiska och manuella mekaniska verk kan ruckas att dra sig tio minuter per dygn, om det var vad du menade.

Mvh A
 

StrawberryFields

Sir Notalot
Det borde väl egentligen "bara" handla om byta lite kugghjul?

Men då skulle du ju få en klocka som tappar en halvtimme per dygn... och det verkar ju bara irriterande.
 

StrawberryFields

Sir Notalot
PVU233-CORW.jpg

Typ en sån här.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Man behöver inte bygga om en klocka för att ändra +- några min/dygn. Det räcker att ändra hastigheten. I princip alla klockor med mekaniska urverk har en spak för justering av hastigheten. Det är ju därför de går att få så exakta.
 
Topp