• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kan man få en vettig Sub för ~40k?

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Jag får till slut kapitulera och erkänna att även jag har börjat attraheras av Submariner, speciellt efter att jag har provat en 116040 på armen, den satt ju som ett smäck. Jag vill dock inte sälja av hela mitt i forumsammanhang lilla förråd med klockor och känner att gränsen för närvarande nog går vid ca 40 k. Jag förstår ju att jag för de pengarna inte kan få den senaste modellen varken med eller utan datum, men kan man öht. få en vettig Submariner som inte är vintage för 40k? Vilken modellbeteckning ska jag jaga? Vad som skiljer urverksmässigt har jag ingen som helst aning om, min kunskap om olika Rolexurverk är närmast obefintlig, utöver att jag läst djupgående analyser av det nuvarande urverket i sub :)
 

Bjudko

Cartier
14060M skulle jag isf rekommendera, eller så sparar du 7-10´och köper en 114060 så slipper du flippa din "inte riktigt vad jag ville ha men..."
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
SubC (114060/116610) är vägen att gå om du inte ska ner och härja i vintage-träsket. Håll koll på köp & sälj, det har dykt upp en hel del SubC där på senare dagar.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Äsch då, ni har såklart rätt, risken är väl bara att man annars känner sig missnöjd och suktar efter annat direkt igen :) tack för feedback så att jag hamnar rätt här! ;) Vad är ett par månader sparande till :angel:
 

Obeedoobe

Friends of KS
Äh, det svamlas friskt i tråden tycker jag;)
Kör själv med en 14060m så jag röstar givetvis för den:D. Skulle rekommendera att du testar båda modellerna innan du bestämmer dig.
Kortfattat om man jämför de båda:
14060m- Rasslig, nätt och matt
114060- Gedigen, tung och mer "bling"

Mvh
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Äh, det svamlas friskt i tråden tycker jag;)
Kör själv med en 14060m så jag röstar givetvis för den:D. Skulle rekommendera att du testar båda modellerna innan du bestämmer dig.
Kortfattat om man jämför de båda:
14060m- Rasslig, nätt och matt
114060- Gedigen, tung och mer "bling"

Mvh
Hur menar du rasslig? :p är 114060 större alltså?
 

Bjudko

Cartier
Jag har haft båda därav min erfarenhet, blev inte helt nöjd och sålde min 14060M, köpte en 114060. Den nyare suben är lite större, mycket tyngre, gedignare länk som inte rasslar. Den har även bättre stål som inte repas lika lätt. Personligen tycker jag 114060 är snyggare också. En del blir avskräckta av de bredare bandhornen men i verkligheten är klockan inte lika grotesk som den kan bli på närbilder. Nämnde jag att lumen nu för första gången faktiskt går att se skarpt i mörkret?
 

tomva1

Omega
Visst är det trist att spara. Och allt för ofta får jag infallet att klippa något annat, mer i linje för det man lyckats stoppa undan. 114060 är tanken när inte det sjuka suget på en Pelagos 25600tb slår till likt det jävligaste snussuget.. Stay strong!
 

Obeedoobe

Friends of KS
Hur menar du rasslig? :p är 114060 större alltså?

114060 är ju givetvis mer välbyggd jämfört med 14060m. Hela klockan doftar mer kvalitét. Diametern är den samma (40mm) på de båda modellerna med den senare reffen har maxi case vilket gör den fetare.
Bild från Google.
image.jpeg


Mvh
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Visst är det trist att spara. Och allt för ofta får jag infallet att klippa något annat, mer i linje för det man lyckats stoppa undan. 114060 är tanken när inte det sjuka suget på en Pelagos 25600tb slår till likt det jävligaste snussuget.. Stay strong!
Försöker! Jag var också extremt mycket inne på Pelagos, speciellt med nya urverket, men har insett att klockan helt enkelt är för stor för mig, så den är ute ur leken :)
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
114060 är ju givetvis mer välbyggd jämfört med 14060m. Hela klockan doftar mer kvalitét. Diametern är den samma (40mm) på de båda modellerna med den senare reffen har maxi case vilket gör den fetare.
Bild från Google.
image.jpeg


Mvh
Jag gillar kantighet i klockor så caset är klart mer attraktivt för mig när jag ser dem sida vid sida
 

tomva1

Omega
Försöker! Jag var också extremt mycket inne på Pelagos, speciellt med nya urverket, men har insett att klockan helt enkelt är för stor för mig, så den är ute ur leken :)
Eller hur! Inhouse verket och blått. Önskar att jag också kunde få tanken ur huvet, för tillfället iaf. Klockor ger mig en väldig beslutsångest.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
De flesta förordar den nyare sexsiffriga modellen så jag går mot strömmen och säger att du skall leta efter 14060/14060m/16610. Riktigt sköna och trevliga klockor. Du bör kunna hitta något runt 40', eller strax däröver för 16610.

Du kan även kolla 16600, dock lite dyrare men helt fantastisk.
 
Senast ändrad:

Hoarz

Cartier
2-Faktor
De flesta förordar den nyare sexsiffriga modellen så jag gör mot strömmen och säger att du skall leta efter 14060/14060m/16610. Riktigt sköna och trevliga klockor. Du bör kunna hitta något runt 40', eller strax däröver för 16610.

Du kan även kolla 16600, dock lite dyrare men helt fantastisk.

Håller med. Föredrar den tidigare boetten framför maxi.
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
Har som många andra haft både 16610 och 116610. Båda är underbara klockor som har sina fördelar. 16610 är mer klassiskt snygg på armen och lite mer diskret (funkar till allt). 116610 är lite hårdare och kantigare (mer toolig på klockspråk) samtidigt som den är mer iögonfallande med den skimrande keramiska vridringen. Jag sålde motvilligt 16610:an till förmån för 116610 och saknar faktiskt inte den gamla nämnvärt. Så mitt tips blir att spara till en ny 114060 eller 116610.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Satt och beundrade Seamaster 300 Master Co-axial och insåg precis att en Rolex sannolikt skulle vara ett tekniskt nedsteg urverksmässigt så nu väcktes kärleken för Seamastern igen :) Man studsar ju runt som en guttaperkaboll i tankarna :rolleyes:
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Satt och beundrade Seamaster 300 Master Co-axial och insåg precis att en Rolex sannolikt skulle vara ett tekniskt nedsteg urverksmässigt så nu väcktes kärleken för Seamastern igen :) Man studsar ju runt som en guttaperkaboll i tankarna :rolleyes:
Jag trodde jag ville ha en 300 Master Co-axial. I fredags gick jag in på Jarl Sandin och fick känna på den men det "klickade" inte riktigt. Kan inte riktigt svara på varför. Över gatan till Bergströms (vi är i GBG nu) för att snacka 114060. Hade ingen inne men han hade en redan såld 116610 (samma fast med datum) som jag fick känna och klämma på. Vi "klickade" direkt! Underbar pjäs. Sa att jag hade svårt för datumbubblan varvid han föreslog Sea-Dweller, jo tack!

Grejen är, man kan inte bara kolla på bilder, i monters eller läsa sig till vad man skall ha. Man måste prova dom och i dom här prisklasserna måste det bara "klicka" helt IMO. Omegas verk må vara enastående men jag måste ju få det där totala habegäret också. Men det finns väl dom som klickar med SM 300 Master och inte med Sub'arna, det handlar ju om tycke, smak och upplevd känsla.

Jag är en one-watch-guy. Har en Seamaster GMT från -01 som enda "riktiga" klocka. Funderar på att uppgradera till en ersättare.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Jag trodde jag ville ha en 300 Master Co-axial. I fredags gick jag in på Jarl Sandin och fick känna på den men det "klickade" inte riktigt. Kan inte riktigt svara på varför. Över gatan till Bergströms (vi är i GBG nu) för att snacka 114060. Hade ingen inne men han hade en redan såld 116610 (samma fast med datum) som jag fick känna och klämma på. Vi "klickade" direkt! Underbar pjäs. Sa att jag hade svårt för datumbubblan varvid han föreslog Sea-Dweller, jo tack!

Grejen är, man kan inte bara kolla på bilder, i monters eller läsa sig till vad man skall ha. Man måste prova dom och i dom här prisklasserna måste det bara "klicka" helt IMO. Omegas verk må vara enastående men jag måste ju få det där totala habegäret också. Men det finns väl dom som klickar med SM 300 Master och inte med Sub'arna, det handlar ju om tycke, smak och upplevd känsla.

Jag är en one-watch-guy. Har en Seamaster GMT från -01 som enda "riktiga" klocka. Funderar på att uppgradera till en ersättare.
Jag har en Seamaster 300M master Coaxial idag alltså :) tycker att det är en fantastisk klocka som dessutom fungerar på många olika straps och är ganska "unik" till sitt utseende. Men gräset är grönare-idéer dyker ju ständigt upp i huvudet :) hade Seamastern bara haft datum hade allt varit klockrent men ja, alla klockor känns som kompromisser :( Submarinern känns såklart ganska fulländad med datum, bra urverk, rätt storlek, kvalitet och utseende. Men jag tycker fortfarande att den känns rätt tråkig och det är kompromissen för mig om jag skulle köpa den. Dessutom ger suben för mig mycket känslan av att man köper den för att den är en statussymbol och det är inte en attraktiv egenskap för mig. Men then again...datum :(
 
Senast ändrad:

Stefan S

Patek
2-Faktor
Jag har en Seamaster 300M master Coaxial idag alltså :) tycker att det är en fantastisk klocka som dessutom fungerar på många olika straps och är ganska "unik" till sitt utseende. Men gräset är grönare-idéer dyker ju ständigt upp i huvudet :) hade Seamastern bara haft datum hade allt varit klockrent men ja, alla klockor känns som kompromisser :( Submarinern känns såklart ganska fulländad med datum, bra urverk, rätt storlek, kvalitet och utseende. Men jag tycker fortfarande att den känns rätt tråkig och det är kompromissen för mig om jag skulle köpa den. Dessutom ger suben för mig mycket känslan av att man köper den för att den är en statussymbol och det är inte en attraktiv egenskap för mig. Men then again...datum :(
Ok, missförstod lite där :) Ja, jag är också lite tveksam till att gå omkring med Rolex och hur jag uppfattas då. Omega sticker inte i ögonen, mera som att köra Volvo ;) Datum ja, skulle kanske sakna det? Klämde på fler Omegor där, AT 41,5mm var den som jag kände mest för faktiskt. Snygg och med riktigt skön känsla. Men jag har ändå lite svårt att förtränga den där Submarinern.
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
På bild sida vid sida ser ju nya suben förjävlig ut pga av luggarna jämfört med 14060. Har dock aldrig jämfört dom sida vid sida.
 
Topp