Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Kan man få en vettig Sub för ~40k?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Nicbex, 24 september 2015.

1. Nicbex
    Trådstartare

Nicbex Biskop

Jag får till slut kapitulera och erkänna att även jag har börjat attraheras av Submariner, speciellt efter att jag har provat en 116040 på armen, den satt ju som ett smäck. Jag vill dock inte sälja av hela mitt i forumsammanhang lilla förråd med klockor och känner att gränsen för närvarande nog går vid ca 40 k. Jag förstår ju att jag för de pengarna inte kan få den senaste modellen varken med eller utan datum, men kan man öht. få en vettig Submariner som inte är vintage för 40k? Vilken modellbeteckning ska jag jaga? Vad som skiljer urverksmässigt har jag ingen som helst aning om, min kunskap om olika Rolexurverk är närmast obefintlig, utöver att jag läst djupgående analyser av det nuvarande urverket i sub :)

tim ur länk gillar detta.
  2. Bjudko

Bjudko Stadsbo

14060M skulle jag isf rekommendera, eller så sparar du 7-10´och köper en 114060 så slipper du flippa din "inte riktigt vad jag ville ha men..."

Nicbex gillar detta.
  3. Hebbe

Hebbe Friends of KS

Spara lite till o gå för 114060!

Nicbex gillar detta.
  4. christian-h

christian-h Biskop

SubC (114060/116610) är vägen att gå om du inte ska ner och härja i vintage-träsket. Håll koll på köp & sälj, det har dykt upp en hel del SubC där på senare dagar.

Nicbex gillar detta.
  5. snoozarn

snoozarn Friends of KS

Från:
    Stockholm
    För 10-15k till får du en bra 114060/116610 som sagt. Hellre en sådan stabilare.

Nicbex gillar detta.
  6. KenKun

KenKun Biskop

Spara ett par tusenlappar till :)

Nicbex gillar detta.
  7. aptorsken

aptorsken Borgare

Från:
    Uppsala
    Jag håller med! En riktig klassiker det där. I slutändan blir det ändå att man säljer och köper den dyrare för att man var lite snål första gången.

Nicbex gillar detta.
  8. Nicbex
    Trådstartare

Nicbex Biskop

Äsch då, ni har såklart rätt, risken är väl bara att man annars känner sig missnöjd och suktar efter annat direkt igen :) tack för feedback så att jag hamnar rätt här! ;) Vad är ett par månader sparande till :angel:

aptorsken gillar detta.
  9. Obeedoobe

Obeedoobe Friends of KS

Från:
    Snåland
    Äh, det svamlas friskt i tråden tycker jag;)
    Kör själv med en 14060m så jag röstar givetvis för den:D. Skulle rekommendera att du testar båda modellerna innan du bestämmer dig.
    Kortfattat om man jämför de båda:
    14060m- Rasslig, nätt och matt
    114060- Gedigen, tung och mer "bling"

Mvh

paradis, Weberg, Ninen79 och 1 annan gillar detta.
  10. Nicbex
    Trådstartare

Nicbex Biskop

Hur menar du rasslig? :p är 114060 större alltså?

11. Bjudko

Bjudko Stadsbo

Jag har haft båda därav min erfarenhet, blev inte helt nöjd och sålde min 14060M, köpte en 114060. Den nyare suben är lite större, mycket tyngre, gedignare länk som inte rasslar. Den har även bättre stål som inte repas lika lätt. Personligen tycker jag 114060 är snyggare också. En del blir avskräckta av de bredare bandhornen men i verkligheten är klockan inte lika grotesk som den kan bli på närbilder. Nämnde jag att lumen nu för första gången faktiskt går att se skarpt i mörkret?

Landshark och Nicbex gillar detta.
  12. tomva1

tomva1 Bonde

Visst är det trist att spara. Och allt för ofta får jag infallet att klippa något annat, mer i linje för det man lyckats stoppa undan. 114060 är tanken när inte det sjuka suget på en Pelagos 25600tb slår till likt det jävligaste snussuget.. Stay strong!

Nicbex gillar detta.
  13. Obeedoobe

Obeedoobe Friends of KS

Från:
    Snåland
    114060 är ju givetvis mer välbyggd jämfört med 14060m. Hela klockan doftar mer kvalitét. Diametern är den samma (40mm) på de båda modellerna med den senare reffen har maxi case vilket gör den fetare.
    Bild från Google.
    image.jpeg

Mvh

JayLar, Affe och Landshark gillar detta.
  14. Nicbex
    Trådstartare

Nicbex Biskop

Försöker! Jag var också extremt mycket inne på Pelagos, speciellt med nya urverket, men har insett att klockan helt enkelt är för stor för mig, så den är ute ur leken :)

15. Nicbex
    Trådstartare

Nicbex Biskop

Jag gillar kantighet i klockor så caset är klart mer attraktivt för mig när jag ser dem sida vid sida

16. tomva1

tomva1 Bonde

Eller hur! Inhouse verket och blått. Önskar att jag också kunde få tanken ur huvet, för tillfället iaf. Klockor ger mig en väldig beslutsångest.

Nicbex gillar detta.
  17. KenKun

KenKun Biskop

Den nya har även glidelock! Once you go glidelock, you never go back!

vonbahr, romanov, Chief och 2 andra gillar detta.
  18. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    De flesta förordar den nyare sexsiffriga modellen så jag går mot strömmen och säger att du skall leta efter 14060/14060m/16610. Riktigt sköna och trevliga klockor. Du bör kunna hitta något runt 40', eller strax däröver för 16610.

Du kan även kolla 16600, dock lite dyrare men helt fantastisk.

Senast ändrad: 24 september 2015
  19. Hoarz

Hoarz Stadsbo

Håller med. Föredrar den tidigare boetten framför maxi.

Point Blank gillar detta.
  20. the quiet man

the quiet man Friends of KS

Från:
    Västerås
    Maxi caset är en styggelse!

Räven gillar detta.
  21. Philippe Stern

Philippe Stern Guran

Från:
    Bengali
    Nej, det kan du inte.

Boris Balkan gillar detta.
  22. JayLar

JayLar Borgare

Har som många andra haft både 16610 och 116610. Båda är underbara klockor som har sina fördelar. 16610 är mer klassiskt snygg på armen och lite mer diskret (funkar till allt). 116610 är lite hårdare och kantigare (mer toolig på klockspråk) samtidigt som den är mer iögonfallande med den skimrande keramiska vridringen. Jag sålde motvilligt 16610:an till förmån för 116610 och saknar faktiskt inte den gamla nämnvärt. Så mitt tips blir att spara till en ny 114060 eller 116610.

Nicbex gillar detta.
  23. Nicbex
    Trådstartare

Nicbex Biskop

Satt och beundrade Seamaster 300 Master Co-axial och insåg precis att en Rolex sannolikt skulle vara ett tekniskt nedsteg urverksmässigt så nu väcktes kärleken för Seamastern igen :) Man studsar ju runt som en guttaperkaboll i tankarna :rolleyes:

Point Blank gillar detta.
  24. Taxman

Taxman Friends of KS

Lugn och fin nu! ;):p

Jag hade nog också sparat lite till och gått på 114060. Men det är en smaksak, den gamla är också fin.

Nicbex gillar detta.
  25. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten
    Fel. Har haft fem st med glidelock men sitter just nu med en Kermit.

Nicbex, rillesnille, Obeedoobe och 1 annan gillar detta.
  26. Stefan S

Stefan S Stadsbo

Från:
    Lerum
    Jag trodde jag ville ha en 300 Master Co-axial. I fredags gick jag in på Jarl Sandin och fick känna på den men det "klickade" inte riktigt. Kan inte riktigt svara på varför. Över gatan till Bergströms (vi är i GBG nu) för att snacka 114060. Hade ingen inne men han hade en redan såld 116610 (samma fast med datum) som jag fick känna och klämma på. Vi "klickade" direkt! Underbar pjäs. Sa att jag hade svårt för datumbubblan varvid han föreslog Sea-Dweller, jo tack!

Grejen är, man kan inte bara kolla på bilder, i monters eller läsa sig till vad man skall ha. Man måste prova dom och i dom här prisklasserna måste det bara "klicka" helt IMO. Omegas verk må vara enastående men jag måste ju få det där totala habegäret också. Men det finns väl dom som klickar med SM 300 Master och inte med Sub'arna, det handlar ju om tycke, smak och upplevd känsla.

Jag är en one-watch-guy. Har en Seamaster GMT från -01 som enda "riktiga" klocka. Funderar på att uppgradera till en ersättare.

27. Nicbex
    Trådstartare

Nicbex Biskop

Jag har en Seamaster 300M master Coaxial idag alltså :) tycker att det är en fantastisk klocka som dessutom fungerar på många olika straps och är ganska "unik" till sitt utseende. Men gräset är grönare-idéer dyker ju ständigt upp i huvudet :) hade Seamastern bara haft datum hade allt varit klockrent men ja, alla klockor känns som kompromisser :( Submarinern känns såklart ganska fulländad med datum, bra urverk, rätt storlek, kvalitet och utseende. Men jag tycker fortfarande att den känns rätt tråkig och det är kompromissen för mig om jag skulle köpa den. Dessutom ger suben för mig mycket känslan av att man köper den för att den är en statussymbol och det är inte en attraktiv egenskap för mig. Men then again...datum :(

Senast ändrad: 27 september 2015
  28. Stefan S

Stefan S Stadsbo

Från:
    Lerum
    Ok, missförstod lite där :) Ja, jag är också lite tveksam till att gå omkring med Rolex och hur jag uppfattas då. Omega sticker inte i ögonen, mera som att köra Volvo ;) Datum ja, skulle kanske sakna det? Klämde på fler Omegor där, AT 41,5mm var den som jag kände mest för faktiskt. Snygg och med riktigt skön känsla. Men jag har ändå lite svårt att förtränga den där Submarinern.

Nicbex gillar detta.
  29. nöt

nöt Biskop

På bild sida vid sida ser ju nya suben förjävlig ut pga av luggarna jämfört med 14060. Har dock aldrig jämfört dom sida vid sida.

Mårtenssons ur Brookfield