Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Kan man hitta en Rolex/Omega 90-10tal för 15k?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Joakim.nils, 5 oktober 2016.

1. Joakim.nils
    Trådstartare

Joakim.nils Torpare

Som rubriken lyder
    Kan man hitta en Rolex/Omega år 1990-2016 för ca 15.000kr?
    Jag äger idag en Certina DS1 jag köpte för drygt 3år sedan för ca 6000kr och nu vill jag ta nästa steg i mitt klock intresse och köpa en klocka för 10-15.000kr.
    När jag tittar på klockor så som Oris, Longines så finner jag ett starkt intresse men inte samma passionerade känsla jag får av tanken att äga en Omega speedmaster eller liknande.
    Jag har upptäckt att det jag gillar mest med klockor är dess historia och vad dem symboliserar, självklart är urverket/Designen också fascinerande men inte alls det som lockar mig mest.

Så vad säger ni, hur mycket historia får man för 15k?

2. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
  3. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    ?

4. Moffan

Moffan Borgare

Från:
    Håbo kommun
    Omegor kan du hitta ett gäng i den prisklassen. Rolex blir nog svårare tror jag.

yonsson gillar detta.
  5. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    (Den låg i recensionsdelen)

Savagear114, eriksson850 och laketwig gillar detta.
  6. Arnholm

Arnholm Stadsbo

Från:
    Schlätta
    Det kan man utan tvekan! Om de är mindre än 36mm ;)

Scaramanga gillar detta.
  7. Tobias Eriksson

Tobias Eriksson Friends of KS

Omega seamaster ref 2531 kan du ju absolut hitta för 15k tex

8. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Ah ok, sorry! @Denke är för snabb och jag trodde du ville trycka in den i vintage :D

Ont så borde väl ts kunna få en fin smp bond för 15 om han vill, eller kanske en aquaterra quartz?

forsii och yonsson gillar detta.
  9. Moffan

Moffan Borgare

Från:
    Håbo kommun
    Mindre än 36mm är fint tycker jag och denna tråd ska inte handla om storlek. Men visst kan du klippa en SMP Quartz för KSEK 12 utan problem.

10. Arnholm

Arnholm Stadsbo

Från:
    Schlätta
    Jag tycker det också. Verkar dock som att allt under 36 är precis otänkbart för 99 % av forumets medlemmar.

Moffan och aptorsken gillar detta.
  11. aptorsken

aptorsken Borgare

Från:
    Uppsala
    36mm-hysterin...

12. Moffan

Moffan Borgare

Från:
    Håbo kommun
    Can I get an Amen!

Cliff gillar detta.
  13. DrDre

DrDre Friends of KS

Om du vill ha historia och tradition för runt 15tkr, så lär väl den ohotade ettan på listan vara en Speedmaster Prof. Vet exakt hur beg priset ligger nu, de kan ha ökat lite de senaste åren, men det bör inte hamna föör långt från din budget.

14. Selvedge13

Selvedge13 Friends of KS

Från:
    Jönköping
    Knappt under 25 skulle jag säga! Dock finns ju speedmaster reduced!

15. frere

frere Biskop

Från:
    Uppsala
    Speedmastern är oslagbar. Några tusen över budget dock. Hellre än att välja ett nästanalternativ (som en speedmaster reduced eller seamastern som nämnts - bra klockor, visst, men inga ikoner tycker jag, särskilt inte om man helst vill ha en speedy pro...) skulle jag tänka utanför boxen omega/rolex om budgeten inte får spräckas. Det finns ju många nyare klockor med historisk relevans och som tillverkats riktigt länge, ett par exempel är glycine airman och doxa sub.

Edit: och seiko tuna. Alla borde överväga en tuna, alltid, i alla sammanhang.

Cliff gillar detta.
  16. klocknooben

klocknooben Borgare

Gå in på www.chrono24.se och uppdatera dig om prisbild. Du kan filtrera sökningen på massor med saker. Märke/år/prisintervall osv. Exempelvis så här:

När du hittat något du gillar så plugga på allt om modellen och sätt dig in i prisläget specifikt för den.

Lycka till!

DeejaySthlm gillar detta.
  17. Astonson

Astonson Bonde

Den till vänster är köpt på ebay för cirkus 15k och den andra för under 10k här på forat. Den vänstra är automat, den andra quartz. Man får mycket för pengarna om man lyckas hitta en pre bond (den svarta) i bra skick.

18. Joakim.nils
    Trådstartare

Joakim.nils Torpare

Efter att ha läst igenom kommentarerna så känns det som att speedmaster är en allmän favorit, den är ju riktigt fin.
    Om någon har en till salu så får ni gärna skicka ett PM :)

19. Joakim.nils
    Trådstartare

Joakim.nils Torpare

Super läckert!

Astonson gillar detta.
  20. Joakim.nils
    Trådstartare

Joakim.nils Torpare

Tack för tipset, ska luska runt lite på sidan och se om jag hittar något intressant!

21. Moffan

Moffan Borgare

Från:
    Håbo kommun
  22. steffe

steffe Friends of KS

Xerxes gillar detta.
  23. klocknooben

klocknooben Borgare

Välkommen in i speedmastertråden!

http://klocksnack.se/threads/Ω-speedmaster-tråden.45409/

24. Tobias Eriksson

Tobias Eriksson Friends of KS

Kan bara instämma, en kanontrevlig klocka men du kommer få justera upp din budget till i varje fall 22-23k, möjligen mer...

25. Affe

Affe Una vida loca

Från:
    En annan del av Söping
    En Rolex Datejust 36mm borde kunna gå att hitta för ca 15k, sen hur skicket är på den går väl och diskutera!

Edit: Missade lite när jag läste ser jag, dock inte en DJ från 90-talet.

Senast ändrad: 5 oktober 2016
  26. Undersköterskan

Undersköterskan Präst

Från:
    Växjö
    Vilken underbar trådstart ! :) Omega, det är kvalitet och framförallt historia - denna anrika manufaktur hade skruvat ihop inhouse verk i hundra år när Rolex började tillverka sina första egna. Klart du ska ha en Speedy Pro - en klocka som tillverkats nästintill oförändrad i årtionden. En levande länk till människans största framsteg, our way to the moon. Höj ribban några tusenlappar så har du ett okej utbud att börja sålla bland.

Vänligen
    Forumets undersköterska

DeejaySthlm, Cliff och Kiddy gillar detta.
  27. JohnDoe

JohnDoe Friends of KS

Från:
    Sverige, stockholm
    Glöm inte att du sannolikt behöver lägga ett gäng tusen (typ 5-7) på en service av en beggad speedy/rolle i den prisklassen.

28. Criss Cross

Criss Cross Friends of KS

Från:
    Stockholm
    För dom pengarna skulle jag ha köpt en Omega AquaTerra. Borde gå att hitta en automat inom budget, annars blir det Quartz. En bra allroundklocka.

29. forsii

forsii Bonde

Haha vet inte vad det är med mig men blir så nervös av att se när människor inte har mycket batteri kvar på telefonen haha.

klocknooben gillar detta.
  30. Joakim.nils
    Trådstartare

Joakim.nils Torpare

Okej, skulle du kunna utveckla lite för en nybörjare vad är det som kommer att behövas "Servas"?

Mårtenssons ur Brookfield