• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kan man korta denna länk?

SvenErik

Breitling
Dags för en första riktig post :)

Har för avsikt att rusta igång min fars gamla Edox och använda den till vardags, dock är Expandrolänken som sitter på alldeles för lång för min handled, så jag hade tänkt korta av den. Frågan är bara om det ens går, min lokala urmakare säger att det är omöjligt att korta den utan att det blir fula märken. Jag undrar således om någon här har provat korta en sån här länk med lyckat resultat?


EDOX.jpg


Ps. Den är inte hoplödd utan bara "hopnypt"

Tack på förhand :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Dags för en första riktig post :)

Har för avsikt att rusta igång min fars gamla Edox och använda den till vardags, dock är Expandrolänken som sitter på alldeles för lång för min handled, så jag hade tänkt korta av den. Frågan är bara om det ens går, min lokala urmakare säger att det är omöjligt att korta den utan att det blir fula märken. Jag undrar således om någon här har provat korta en sån här länk med lyckat resultat?


EDOX.jpg


Ps. Den är inte hoplödd utan bara "hopnypt"

Tack på förhand :)

Det går säkert att korta den med rätt ok resultat men det krävs lite jobb och rätt verktyg. Spontant är det inte värt det om du inte är väldigt fäst vid länken. Är du det kan du ju alltid försöka, inget egentligt värde i länken. Du kan ju sätta på vilket band du vill istället.
 

SvenErik

Breitling
Hej och tack för snabba svar!

Är inte så fäst vid länken utan tyckte mest att den var lite kul.
Har funderingar på att sätta ett Nato på den om det är för mycket jobb med att korta av den, får se när den kommer tillbaka från service och glasbyte :)
 

Svanen

Omega
Om du inte är fäst vid länken skulle jag ta bort den :)

Det är dumt att korta den om du ändå inte ska använda den. Tror det kan vara lika problematisk, om inte mer, att återmontera länkbitarna du tar bort om du i framtiden ska sätta dit dem igen.
 

Ako

Rolex
2-Faktor
kan du bifoga ett foto på spännet med, där är det ev lättare att korta än mot klockan.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Dags för en första riktig post :)

Har för avsikt att rusta igång min fars gamla Edox och använda den till vardags, dock är Expandrolänken som sitter på alldeles för lång för min handled, så jag hade tänkt korta av den. Frågan är bara om det ens går, min lokala urmakare säger att det är omöjligt att korta den utan att det blir fula märken. Jag undrar således om någon här har provat korta en sån här länk med lyckat resultat?


Ps. Den är inte hoplödd utan bara "hopnypt"

Tack på förhand :)

Då får man plocka på mitten ..
Är den bara hoptryckt eller är den lödad ?



;)
 
  • Like
Reactions: Ako

SvenErik

Breitling
Då får man plocka på mitten ..
Är den bara hoptryckt eller är den lödad ?


På mitten av länken (mellan boetten och spännet) är de bägge kedjorna hoplödda med varandra (syns om man tittar noga i övre delen av min halvtaskiga bild) för att kedjorna inte ska sära på sig så mycket antar jag. Skulle man ta bort den mittersta länken kommer det att bli två separata kedjor hela vägen mellan spännet och boetten. Lutar åt att jag kommer att pröva sätta den lite försiktigt i mitt skruvstäd och bända med en tång, går det så går det liksom... ;)
 
  • Like
Reactions: Ako

SvenErik

Breitling
Alla länkar har en liten skåra på undersidan, nu har jag inte klockan hemma men här kan man se en likadan länk
(bild stulen från internet):



Expandro.jpg
 
Topp