• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kan man lita på auktionsfirmorna?

Chris75

Panerai
2-Faktor
Försökte mig på att söka efter information om detta ämne men lyckades inte. Min fråga är, kan man lita på äktheten hos klockorna som säljs genom auktionsfirmorna? Då talar jag främst om de större som Kaplans, Bukowskis, Lauritz och kanske Pantbanken. Jag såg en del skrivet 2015 när Lauritz sålt fejkade prylar men i övrigt hittade jag inget.
 

mace

Cartier
2-Faktor
Inte det besked jag hoppades på men tack för klargörandet! Finns det några andra auktionssajter som är bra?

Säger inte att pantbanken & lauritz säljer fejk, men de anstränger sig inte de minsta för kontrollera äkthet. Men båda har väl ändå rätt generösa återköpsregler, så man kan alltid chansa - men utgå inte för att de är legit.

Andra auktioner? Vet ingen på rakarm, men fråga @Rozzy - hans AP-storyn är svårslagen. :)
 

Chris75

Panerai
2-Faktor
Säger inte att pantbanken & lauritz säljer fejk, men de anstränger sig inte de minsta för kontrollera äkthet. Men båda har väl ändå rätt generösa återköpsregler, så man kan alltid chansa - men utgå inte för att de är legit.

Andra auktioner? Vet ingen på rakarm, men fråga @Rozzy - hans AP-storyn är svårslagen. :)
Både Pantbanken och Lauritz är förmodligen under av pålitlighet jämfört med Tradera! :) Man måste bara vara något mera vaksam. Återköpsreglerna var intressant information.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Säger inte att pantbanken & lauritz säljer fejk, men de anstränger sig inte de minsta för kontrollera äkthet. Men båda har väl ändå rätt generösa återköpsregler, så man kan alltid chansa - men utgå inte för att de är legit.

Andra auktioner? Vet ingen på rakarm, men fråga @Rozzy - hans AP-storyn är svårslagen. :)
Både Pantbanken och Lauritz är förmodligen under av pålitlighet jämfört med Tradera! :) Man måste bara vara något mera vaksam. Återköpsreglerna var intressant information.
Ja, i princip har Mace rätt. Kaplans och Bukowskis har hög moral och god kunskap även om det då och då slinker igenom en ommålad tavla (oannonserad) eller fake. Men påtalar man detta korrigerar dom det omgående. Har man redan köpt och upptäcker fake så tar dom utan knussel tillbaka klockan (såvida dom själva också är övertygad). Sedan skall man veta att Kaplans "Pant" är Sefina klockor och inte kontrollerade av Kaplans innan. Dock bistår Kaplans om man frågar om dessa klockor.
Stockholms Auktionsverk försöker, men är inte riktigt där ännu. Pantbanken har inte riktigt kunskapen (det finns dock en duktig och intresserad kille hos City, Martin, man kan tala med) men tar bort varor om man hjälper dem påpeka fel.
Lauritz är tröga. De tycks slå dövörat till och skiter i när man påpekar fel, och många fel finns där.
Med det sagt så är det ofta hos de auktionsbyråerna kan göra de roligaste fynden om man har kunskapen och litar på dem. Jag hållt på ett tag med klockor nu och har handlat hos samtliga nämnda och aldrig fått in någon klocka som är fel på i samlingen, typ ommålad tavla eller rena kopior. Någon mina har jag åkt på men då har det i efterhand ordnat upp sig med retur och pengarna tillbaka. Ni skall veta att det är förbjudet att handla med fakes i Sverige så det är aldrig några problem att häva köpet eller komma tillbaka med en kopia.
Men byråernas okunskap är som sagt inte alltid till nackdel. Hos Stockholms Auktionsverk fyndade jag en Omega Aqua Terra Co-axial som beskrevs som kvarts med slut på batteriet (trots glas baksida!). Eller som den APn @mace nämner, och det var ju en rolig historia så att säga :happyhappy:
https://klocksnack.se/threads/audemars-piguet-royal-oak-en-rolig-historia.23084/

IMG_7643.JPG
IMG_8334.JPG
 

ozzyozzy

Cartier
Även större internationella firmor kan ha det snårigt. Läste på Hodinkees instagram att Auctionata hade "filed for insolvency", och i diverse kommentarsfält så pratades det mycket om felaktiga klockor (knappast skälet till att de går i KK, men visar på ett problem).
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Klart att man kan, men alla kanske inte är helt 100. Har köpt från Kaplans Auktioner i många år nu, och har det varit fel som inte funnits med i beskrivningen så har dom alltid påpekat att dom tar tillbaka klockan eller fixar till det som varit fel. Som flera nämnt så är säkert Bukowskis helt OK, beträffande pantbanken så har jag väl haft tur vid köpen, däremot så skulle jag nog aldrig välja att handla något från Lauritz, oavsett hur bra dealen skulle vara, känns lite för oseriösa för min del tyvärr!
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor

Chris75

Panerai
2-Faktor
Vet inte om det är en riktig Heuer. Kan vara tryckt på tavlan. Ser väl ut som min arten med Landeron?
image.jpeg


Googla på chronograph suisse och jämför. En vanlig modell som kom med olika tavlor. Tror inte Heuer gav ut en sådan.

Hmm.. En stunds bildgooglande gör det troligt att det är en franken... Ser ut att vara en Heuer-boett (tryckknappar och form stämmer) fast med en urtavla från en Chronograph Suisse där tillverkarens namn ersatts med namnet Heuer. Texten under visarna verkar vara typisk för Chronograph Suisse men jag har inte kunnat se det på någon Heuer.

OM detta är fallet måste man ändå ge en eloge för att det inte någonstans syns att åverkan gjorts på tavlan, i alla fall inte på fotona. Nu är jag inte så kunnig att jag kan uttala mig från erfarenhet, det ovan nämnda är helt hämtat från 10 minuters bildgooglande. Om någon med faktisk kunskap vill rätta mig eller tillägga något så är de mer än välkomna att göra så.

Vackert ur hursomhelst och även i egenskap av "vanlig" Chronograph Suisse borde det vara värt en del om skicket är så bra som bilderna visar. I originalskick då.
 

Chris75

Panerai
2-Faktor
Hmm... Var nog lite snabb där, även boetten ser ut att kunna vara Chronograph Suisse faktiskt. Bara loggan kvar att förklara.
 

dada

Breitling
Klart att man kan, men alla kanske inte är helt 100. Har köpt från Kaplans Auktioner i många år nu, och har det varit fel som inte funnits med i beskrivningen så har dom alltid påpekat att dom tar tillbaka klockan eller fixar till det som varit fel. Som flera nämnt så är säkert Bukowskis helt OK, beträffande pantbanken så har jag väl haft tur vid köpen, däremot så skulle jag nog aldrig välja att handla något från Lauritz, oavsett hur bra dealen skulle vara, känns lite för oseriösa för min del tyvärr!
En fråga: om man köper en klocka från Kaplan på auktion och den funkar inte eller är rätt trasigt inuti ( de skriver aldrig något om själva funktionen i annonsen), tar de tillbaka klockan eller repareras den? I butik har man öppet köp 2 veckor men inte på klubbauktion
 
Topp